WSG volume

BoRDeR beats

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben net begonnen met het bouwen van een weird sound generator. M'n eerste "serieuze" DIY project.
Wat ik toch nog mis op dat ding is een volumeknop, lijkt me iets handiger werken...

De vraag: is dit gemakkelijk haalbaar?? (Dus niet teveel veranderingen in het schema...)

Welke potmeter heb ik daarvoor nodig en waar zou ik die dan moeten tussen plaatsen??

De noob uitleg graag, het moet nog allemaal wat beginnen komen...;)

Alvast bedankt!

heel simpel! de output van de wsg op pootje 3, aarde op pootje 1 en de uiteindelijke output op 2. je hebt dan gewoon een spanningsdeler.

Ben toevallig zelf vorige week ook begonnen aan een WSG maar dan op perfboard en met wat mods, waaronder een 555 pulsegenerator op de gate input.

hier zie je wat ik er tot nu toe van gebakken heb: http://www.pecnoc.nl/?p=33

Heyhey,

Alvast bedankt voor de zeer snelle reactie!! :okdan:

Ik moet meteen naar het werk, zal dat vanavond eens beter bekijken.

Welke waarde van potmeter raad je me aan om te gebruiken?
En heb je voor volume regeling een lineaire of logaritmische pot nodig??

bedankt hoor!!

Edit: zeer mooi ontwerp van je trouwens!

Adding of all things... A volume control.

Here is how you would add a volume control to the output of the WSG. As you can see the OUT goes to one of the terminals of the volume control pot (10K linear or audio taper pot). The other outer terminal is grounded and the center terminal connects to the "hot" or "tip" connector on the jack. Now you can turn the volume of your WSG down ... reluctantly of course.
addingvolumecontrolmod.jpg

Mag je die output zo via de potmeter met gnd verbinden (wat bij dichte potmeter dus effectief kortsluiting is) of zet je er best nog een 1k weerstandje naar ground?

Als je een 1k weerstand naar ground zet kun je hem nooit helemaal dicht draaien. Als je per se kortsluiting van de output jack wilt voorkomen kun je een 1k weerstand op de loper zetten.

Ja, da's inderdaad de betere optie. :) Nuja, als je het schemaatje (wat ik hier niet heb) even bekijkt is de kans al groot dat er sowieso voor die volumepot al een andere gegarandeerde weerstand bestaat. Maar ik wil het soms zo enorm veilig maken he, kan je je niet voorstellen. :)

Mag je die output zo via de potmeter met gnd verbinden (wat bij dichte potmeter dus effectief kortsluiting is) of zet je er best nog een 1k weerstandje naar ground?

op deze manier sluit je de uitgang niet kort, maar de ingang van het apparaat waar je hem op aansluit.
en zo hoort het ook.
een extra weerstand is dus onnodig.

:koffie:

@arjanvoet11: Ik had nochtans gezocht op de site van MFOS zelf. :stupid
Bedankt voor de moeite!

En bedankt aan de rest voor de bijkomende nuttige info. :okdan:

Ik kan weer verder!

Back