Welke platenspeler voor het samplen?

jefz

Triple
Vanuit mijn dj verleden heb ik nog een absurde hoeveelheid platen staan waar ik niets meer mee doe.
Ik merk dat in mijn workflow het samplen en werken met samples meestal het vertrekpunt is.
Nu zat ik te kijken naar mijn stapel platen en bedacht mij dat ik daar nu helemaal niets mee doe wat ontzettend zonde is.
Een paar jaar geleden mijn technics 1210 SL verkocht en heb momenteel geen platenspelers meer. Beetje rond gesnuffeld op marktplaats maar vind de prijzen toch aardig hoog liggen. Werken jullie met goedkopere alternatieven? En waarom wel/niet voor om toch voor SL te gaan?

Wil je alleen platen afspelen of ook echt mixen? Indien het eerste, zou ik kijken naar een Pro-ject Debut, vaak aangeraden als goede entry-level speler.

ik heb zelf jaren geleden mijn sl1200's verkocht toen ik op een boeking met super OEM's had gedraaid. Ik had pas aan het einde door dat het geen technics waren ! En ik vond ze lekkerder draaien dan de sl1200's.

Het zijn massa geproduceerde turntables die pas op het laatst een merknaam krijgen vaak.
De volgende merken zijn grotendeels dezelfde draaitafel:

Stanton ST/STR8-150 (duurste van het hele stel vaak)
American Audio HTD 4.5
Citronic PD-45/45mk2 (heeft een vriend van mij)
Synq XTRM1 (mee gedraaid op die boeking)
Akiyama Acura DJ-4000
Reloop RP6000MK5
Omnitronic DD5250 (heb ik)
Kam DDX5000
BST PRO-PR4.5 (heb ik)
Koolsound TDJ-04

2e hands kosten ze weinig en omdat er zoveel van zijn zijn eventueel reserve onderdelen makkelijk te vinden zonder de hoofdprijs te betalen.
Maar de prijs van 2ehands technics is ook drastisch gedaald, dus wellicht kan je daar ook weer kijken.

Wil je alleen platen afspelen of ook echt mixen? Indien het eerste, zou ik kijken naar een Pro-ject Debut, vaak aangeraden als goede entry-level speler.

Alleen maar afspelen, de draai ambities na 15 jaar plaatjes draaien laten lopen

Als het puur voor te sampelen is, een oude lenco. superdegelijk en voor een paar tientjes te krijgen (de L76, niet de nieuwere meuk)

pfff koop gewoon een pickup bij de kringloop..
ik heb daar een Dual CS626 gescoord voor 8,50, werkt 100%

ps_dual_626_directdrive_gr.jpg

pfff koop gewoon een pickup bij de kringloop..
ik heb daar een Dual CS626 gescoord voor 8,50, werkt 100%

ps_dual_626_directdrive_gr.jpg

pfff daarom vraag ik wat wel niet werkt als je wilt sampelen.
Tussen de naalden zit zo ontzettend veel verschil.
Gebruikte vroeger per stijl soms een verschillende naald. Kan je op de Dual CS626 verschillende naalden gebruiken?

Er zijn hier in huis 'n aantal dingen die ik NOOIT verkoop, waaronder m'n 2 SL's.

Maar heb op zolder nog 'n Technics SL1900 liggen... super bak. Ken je lekker op repeat zetten :D

TechnicsSL-1900_1.jpg

Misschien is een goed element ook wel handig ? Als je bij de kringloop voor een paar tientjes een dual of lenco scoort, en je drukt er hetzelfde element en naald in als een sl1200, zullen ze hetzelfde klinken.

Misschien is een goed element ook wel handig ? Als je bij de kringloop voor een paar tientjes een dual of lenco scoort, en je drukt er hetzelfde element en naald in als een sl1200, zullen ze hetzelfde klinken.

dit idd. plus de boel goed afstellen.

Volgens mij nog een element + naald liggen in de grote doos met kleine spulletjes :)
Ga op MP snuffelen voor een direct drive is beter af te stellen dan een belt drive platenspeler.

Die lenco's zijn nog wel te krijgen , heb er laatst een gescoord voor 30 euro een directdrive uit de goede tijd van Lenco een
L 833 DD .

Ik heb ook nog een tangentiale Technics sl q1 staan, maar die is denk ik onhandig voor samplen want helemaal volautomaat , heeft wel hetzelfde solide loopwerk als de sl1200 van technics niet te tillen . Staat hier stof te happen en mag weg voor wie er interesse in heeft (voor noppes) , wel ophalen in Eindhoven .

pfff daarom vraag ik wat wel niet werkt als je wilt sampelen.

pfff het enige wat niet werkt is als je geen sampler hebt..

wat is het punt eigenlijk van deze vraag? elke platenspeler die gewoon normaal werkt geeft normaal geluid weer wat je normaal kan samplen

Tja toch hoor je wel eens wat terug van het soort speler wat je gebruikt, met of zonder slipmat, etcetera. Veel Public Enemy samples hebben een valse start of zijn er in gescratcht. In dat geval is de gebruikte platenspeler wel onderdeel van je creatieve proces.

Ik heb voor normaal gebruik een Thorens TD-huppelepup, de klassiekert.
Ook nog een aardige Philips voor bij mijn muziek.

Back