Ace Tone Rhythm Ace FR-1

Soul C

gecalibreerde soul augurk
hoera ! ik heb vandaag een rhythm ace fr1 gescoord,
de allereerste transistor drummachine :)

het is een presetbak met een stuk of 9 analoge drumgeluiden, doen mijzelf wel aan de tr606 denken..
nou lijkt het erop dat de individuele geluiden erg makkelijk te triggeren zijn, als ik met een 9v batterijtje langs de triggerpunten ga, worden ze al geactiveerd, dus dat is gunstig
een midi-trigger interface zit er dus wel in binnenkort :okdan:
maar het liefst zou ik er sync24 opzetten, zodat ik ook de sequencer kan laten meelopen
ik weet niet of dat kan met een bak uit 1967, maar het is toch een ouwe roland, dus ws niet ingewikkeld, moet op zoek naar de klokpuls iig, en een draadje voor start/stop en ground.. is het echt zo simpel? of zie ik wat over het hoofd..

er is best weinig over te vinden op het net, ik weet niet of iemand nog info erover heeft?

ik wil natuurlijk ook proberen of ik wat parameters toe kan voegen zoals decay, tune, snappyness etc, heb al wat rondgepookt vanbinnen, maar weinig opzienbarends..
nou ja, hij klinkt zo ook al lekker gelukkig

erg mooi ding van binnen ook trouwens, helemaal discreet, van die dikke lompe componenten

anyway, ik hou jullie op de hoogte, en nogmaals, alle info is welkom :halleluja

ok, de ( 808 ) kick decay heb ik gevonden, is gewoon een trimpotje 8~
boooooom.. dat was het geld al waard

een fototje van het voice bord, met daaronder nog net zichtbaar het sequencer bord.
vooraan de draden die de voices triggeren, met steeds daarachter een diode.
van links naar rechts: kick, low tom mid tom, cowbell en claves weet niet zeker, en rechts cymbals en hihat, snare weet ik nog niet

Attachments

• DSC02635.jpg
    DSC02635.jpg
    84,3 KB · Bekeken: 99
..en nog wat plaatjes van het voicebord en sequencerbord
de meeste trimpots hebben een resonantie achtig effect op de verschillende stemmen, enkele bepalen de hoeveelheid ruis van hihat en cymbal.
duidelijk zichtbaar de transistoren waar deze machine prat op gaat
de zwarte tonnetjes op de achtergrond, iemand enig idee waarvoor ze dienen?

Attachments

• DSC02634.jpg
    DSC02634.jpg
    72,6 KB · Bekeken: 110
  • DSC02632.jpg
    DSC02632.jpg
    101 KB · Bekeken: 113
dat was onzin natuurlijk, ik ga geen spoelen loshalen :engel:
maar in deze draad https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=19852&highlight=rhythm+ace staat een superhandig document, dat de werking van de spoelen verklaard, er wordt oa aangemoedigd om te experimenteren met verschillende spoelen en condensatoren om andere geluiden te krijgen
een goede reden om eens wat te gaan doen met mn spoelen verzameling
kan je zo'n spoel eigenlijk ongestraft in serie of paralel met een andere spoel schakelen?

nou ik de trimmers naar mn eigen smaak heb aangepast, klinkt ie een beetje richting dr55, wel met meer geluiden natuurlijk. er zit best wel leven in deze machine :)
als ik er een beetje mee schud, gaat ie uit de maat, net als een echte drummer

dat was onzin natuurlijk, ik ga geen spoelen loshalen :engel:
maar in deze draad https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=19852&highlight=rhythm+ace staat een superhandig document, dat de werking van de spoelen verklaard, er wordt oa aangemoedigd om te experimenteren met verschillende spoelen en condensatoren om andere geluiden te krijgen
een goede reden om eens wat te gaan doen met mn spoelen verzameling
kan je zo'n spoel eigenlijk ongestraft in serie of paralel met een andere spoel schakelen?

nou ik de trimmers naar mn eigen smaak heb aangepast, klinkt ie een beetje richting dr55, wel met meer geluiden natuurlijk. er zit best wel leven in deze machine :)
als ik er een beetje mee schud, gaat ie uit de maat, net als een echte drummer

je kan de spoelen ongestraft in serie en paralell schakelen.

hoe kleiner de spoelwaarde, hoe hoger de toon...

en niet te hard schudden, anders wordt ie nog misselijk......:okdan:

:koffie:

Back