Fun mit die Terratec (EWS64XXL demo)

in de tijd van dat soort kaarten had men over het algemeen ook maar gemiddeld 48 MB geheugen dus een beetje geheugen op zo'n kaart kwam dan goed uit, de meeste games hadden toen ook niet meer dan 8 bit, mono, 22khz samples over het algemeen...

Idd.. de meeste cards gingen niet veel later die soundfonts in het werkgeheugen parkeren, en was dat extra ram ook niet meer nodig.. Toch blijven die vergelijkingen wel leuk en zeker voor de Dos-gamers schijnen sommige oudere cards nog steeds voorkeur te krijgen..

Natuurlijk was een soundbank van 2mb op 22khz leuk en het functioneerde.. maar was het nu ook mogelijk om op latere kaarten (de Live bv) een groter bestand dan 2mb te dumpen?? Het leuke aan die dingen met onboard RAM is natuurlijk dat je echt een serieus multi-sampled instrument kan inladen.. zoiets als in de bijlage :)

Attachments

• 5mb Stereo grand.mp3
    737,8 KB · Bekeken: 66
Terratec Lente kick :)

Moet em nodig weer es actief maken.. blijft 'n superding :okdan:

Terratec Lente kick :)

Moet em nodig weer es actief maken.. blijft 'n superding :okdan:

Ik heb ze beide al lang niet meer (de AEW32 en de Terratec 64XL). Op de AWE had ik ook nog zo'n Yamaha dochterkaartje (DB50XG) met vrij aardige geluiden die middels een special softwarepakket verder gingen dan de standaard XG geluiden (een soort halve QS300).

Bas nummer 35 uit die XG set was trouwens een top-geluidje (leek een beetje op de Toca's miracle geluidje)...

Die DB50XG was ook helemaal geweldig.. had destijds toen ie uitkwam ook plannen em te kopen maar is er nooit van gekomen helaas..
Heb naderhand een Yamaha SW1000xg gekocht.. heeft iets meer samplerom als de DB50XG... zal binnenkort es kijken of die bas ook in de SW1000xg geluidsset zit :)

Heb inmiddels ook een AWE64gold gescoord maar tekort vrije tijd helaas.. :(

Echt niet normaal, maar geven ze het er ook voor? Ik vraag het me af.

Ik had vroeger ook een AWE32, ik had schuim onderin mijn pcbehuizing, omdat de kaart helemaal doorhing, ik was bang dat hij kortsluiting zou maken tegen de bodem van mijn pc. Dat ding was echt groot en lang.

Dat klinkt heerlijk 30 jaar oud, mijn jeugd :)

Dank je Jan :) het is alweer 5 jaar terug ook dat ik het maakte zelfs :D Maar fijn dat het goeie herinneringen oproept :)

Echt niet normaal, maar geven ze het er ook voor? Ik vraag het me af.
Ik had vroeger ook een AWE32, ik had schuim onderin mijn pcbehuizing, omdat de kaart helemaal doorhing, ik was bang dat hij kortsluiting zou maken tegen de bodem van mijn pc. Dat ding was echt groot en lang.

Nope.. gaat het never nooit niet voor weg.. :D maar het is idd ziek als je afentoe ziet wat er gevraagd wordt voor zooi die ooit onverkoopbaar was, Ze staan er trouwens ook goedkoper maar hier zat een extensie bij. De XL versie had een uitgebreidere audio bay en ging 5 jaar terug voor n paar tientjes weg gemiddeld, en heb er zelfs hier op SF nog n keer een setje gered wat anders in de kliko geƫindigd zou zijn :D

Die AWE32 ken ik ook ja. Huge ding.. qua grote n beetje net zoiets als die ouwe TC Powercore.
Leuke historie verder, misschien ook leuk om te hebben ook, maar qua gebruik is het de meerwaarde niet waard.
De XXL versie vind ik dan wel weer leuk aangezien er een complete Waldorf synth in zit.. de Poormans Microwave II zeg maar :D

Back