Iets wat ik mij al een tijdje afvraag is het volgende.
Is een 2.1 (stereo + sub) set beter te hanteren dan een 2.0 set? In een onbehandelde ruimte?
Ik heb het dan met name over de monitoren met een woofer van tussen de 4 inch (icm sub) tot 6 inch (zonder sub).
Situatie: Ik zit in een ruimte waar ik vrij weinig kan doen aan reflextie/resonantie. De ruimte is ongeveer 17 vierkante meter gemeubileerd (er staat een bank een tv- en Dj meubel).
Even als voorbeeld:
Genelec 8020 paar + 7050 vs Genelec 8040 paar of
een Focal CMS 40 paar + CMS Sub vs CMS 65 paar.
(even los van of de ene sub beter is dan de ander)
Mijn redenatie waarom ik denk dat 2.1 beter is:
- Geen sublaag 30 Hz t/m 85 Hz uit speakers die op hoofdhoogte staan, voorkomt 'boomy' geluid??
- Uberhaupt zo laag kunnen gaan als 30Hz is een pluspunt.
- Doordat er op de sub meestal meer inregel mogelijkheid/sturing is van het laag + het feit dat er meer mogelijk is de de fysieke kast te positioneren, is het mogelijk meer controle te hebben over het laag.
- 'Satelites' hebben meer ruimte voor een gericht frequentiebereik.
Mijn conclusie: Overall meer controle + lager kunnen.
Of slaat deze redentatie kant noch wal?
Is een 2.1 (stereo + sub) set beter te hanteren dan een 2.0 set? In een onbehandelde ruimte?
Ik heb het dan met name over de monitoren met een woofer van tussen de 4 inch (icm sub) tot 6 inch (zonder sub).
Situatie: Ik zit in een ruimte waar ik vrij weinig kan doen aan reflextie/resonantie. De ruimte is ongeveer 17 vierkante meter gemeubileerd (er staat een bank een tv- en Dj meubel).
Even als voorbeeld:
Genelec 8020 paar + 7050 vs Genelec 8040 paar of
een Focal CMS 40 paar + CMS Sub vs CMS 65 paar.
(even los van of de ene sub beter is dan de ander)
Mijn redenatie waarom ik denk dat 2.1 beter is:
- Geen sublaag 30 Hz t/m 85 Hz uit speakers die op hoofdhoogte staan, voorkomt 'boomy' geluid??
- Uberhaupt zo laag kunnen gaan als 30Hz is een pluspunt.
- Doordat er op de sub meestal meer inregel mogelijkheid/sturing is van het laag + het feit dat er meer mogelijk is de de fysieke kast te positioneren, is het mogelijk meer controle te hebben over het laag.
- 'Satelites' hebben meer ruimte voor een gericht frequentiebereik.
Mijn conclusie: Overall meer controle + lager kunnen.
Of slaat deze redentatie kant noch wal?
Laatst gewijzigd: