Monitoren 2.1 vs 2.0

Phye

Wreeeeep!
Iets wat ik mij al een tijdje afvraag is het volgende.

Is een 2.1 (stereo + sub) set beter te hanteren dan een 2.0 set? In een onbehandelde ruimte?

Ik heb het dan met name over de monitoren met een woofer van tussen de 4 inch (icm sub) tot 6 inch (zonder sub).

Situatie: Ik zit in een ruimte waar ik vrij weinig kan doen aan reflextie/resonantie. De ruimte is ongeveer 17 vierkante meter gemeubileerd (er staat een bank een tv- en Dj meubel).

Even als voorbeeld:
Genelec 8020 paar + 7050 vs Genelec 8040 paar of
een Focal CMS 40 paar + CMS Sub vs CMS 65 paar.
(even los van of de ene sub beter is dan de ander)

Mijn redenatie waarom ik denk dat 2.1 beter is:

- Geen sublaag 30 Hz t/m 85 Hz uit speakers die op hoofdhoogte staan, voorkomt 'boomy' geluid??

- Uberhaupt zo laag kunnen gaan als 30Hz is een pluspunt.

- Doordat er op de sub meestal meer inregel mogelijkheid/sturing is van het laag + het feit dat er meer mogelijk is de de fysieke kast te positioneren, is het mogelijk meer controle te hebben over het laag.

- 'Satelites' hebben meer ruimte voor een gericht frequentiebereik.

Mijn conclusie: Overall meer controle + lager kunnen.

Of slaat deze redentatie kant noch wal?

Laatst gewijzigd:
In jou geval zou ik misschien gewoon voor een 2.0 opstelling gaan, en dicht op je speakers gaan zitten. Dan heb je minder last van reflecties, omdat je zo dicht op je speakers zit. Ik werk zelf met een 2.1 setup. In principe werkt dat goed, maar dat is niet altijd even handig. En dat in een ruimte met goede akoestiek. Als een sub goed ingeregeld is, en de ruimte goed is, geeft het een groot voordeel. Anders krijg je er misschien gratis wel een berg akoestische problemen bij.

Waarom begin je niet zonder sub? Je kunt m er altijd nog bij kopen als het nodig is.

In de praktijk luistert een sub wel wat fijner, maar je hebt m zeker niet nodig om heel precies in je 30 hz gebied dingen te gaan doen. Alles onder de 40 hz is toch verloren energie over t algemeen, dus dat kun je met een vst eq en analyzer al regelen, en daar heb je geen sub voor nodig.

Bovendien is het klankbeeld van een wat grotere speaker in zn geheel vaak iets beter.

Okee thnx, dan laat ik het sub verhaal nog achterwegen.

Ik heb met name last van mijn Krk's die wat boomy klinken. Heb eigenlijk wel het idee dat ik best een maatje kleiner kan hebben maar ben bang te veel te verliezen in het laag. Daarom dacht ik aan de stap naar 4 inch woofer monitors met een sub. Zonder sub denk ik dat 4 inch echt te weinig is.

Back