Juno60 - Minerva kit ervaringen?

fichu

Presque
Mijn toetsenskills zijn dermate tragisch dat ik nu toch graag midi functionaliteit op mijn Juno60 wil. Voor zover ik weet zijn er enkele opties, de meest bekende het Kenton Midi > DCB kastje zijnde maar die is aardig aan de prijs en hebben een beperkte functionaliteit.

De Minerva is een add-on waarvoor je wel even een pcb plaatje moet vastsolderen maar waarvoor je in principe niets van de originele functionaliteit hoeft op te offeren (en de behuizing blijft ook intact). Toch wel iets riskanter dan een Kenton doosje maar de werking is veel uitgebreider, en het is goedkoper. Linkje: http://midipolis.blogspot.com/p/minerva-manual.html

Wat zijn de ervaringen met deze twee opties? Met name het inbouwen van de Minerva kit vind ik interessant (maar ook riskant omdat ik niet enorm bedreven ben met de soldeerbout), is er hier iemand die dat heeft gedaan?

Hallo,

Ik heb mijn juno60 jaren met een Kenton DCB converter bediend.
Dat beviel goed.

Nu heb ik een een Minerva erin gebouwd, dat bevalt nog beter.
Want nu heb ik alle parameters onder midi CC zitten.
Waar ik wel last van heb is het volgende:
Als ik Cubase op record zet dan stuurt hij alle inkomende midi data door naar de midi output die geselecteerd staat in het kanaal wat op record staat.
Dit betekent dat alle midi data die uit de Juno60 komt doorgestuurt wordt naar die output en zo weer terug in de Juno60 gaat.
Dus ik heb last van een midi loop waardoor de boel vastloopt.
Dit los ik nu op door de inputplug uit de Juno60 te trekken als ik ga opnemen.
Ik heb hier helaas nog geen elegantere oplossing voor gevonden.

Inbouwen van de Minerva is overigens niet moeilijk, maar je moet wel kunnen solderen.
En je moet ook wel redelijk goed kunnen solderen want je moet namelijk een IC voet óp de processor van de Juno60 solderen.

Als ik Cubase op record zet dan stuurt hij alle inkomende midi data door naar de midi output
als je dat nou eens uitzet in Cubase?

Hmm.. toevallig iemand in (de buurt van) Amsterdam die het installeren van deze kit een fluitje van een cent vindt? Geen zin om m'n Juno te verprutsen met mijn minimale soldeer-ervaring. Of toch maar een Kenton kastje.. is wel meteen €100 duurder.

Hmm.. toevallig iemand in (de buurt van) Amsterdam die het installeren van deze kit een fluitje van een cent vindt? Geen zin om m'n Juno te verprutsen met mijn minimale soldeer-ervaring. Of toch maar een Kenton kastje.. is wel meteen €100 duurder.

Ik zou het aan forumlid Matana Teknik vragen!
Die woont in de buurt van A'dam en wellicht kan hij dit voor een schappelijke prijs doen?!

Mk II:

Kan jij me misschien helpen met bovenstaand probleem?
Ik zou daar erg happy mee zijn als dat kon!

groet,

Hallo,

Als ik Cubase op record zet dan stuurt hij alle inkomende midi data door naar de midi output die geselecteerd staat in het kanaal wat op record staat.
Dit betekent dat alle midi data die uit de Juno60 komt doorgestuurt wordt naar die output en zo weer terug in de Juno60 gaat.
Dus ik heb last van een midi loop waardoor de boel vastloopt.
Dit los ik nu op door de inputplug uit de Juno60 te trekken als ik ga opnemen.
Ik heb hier helaas nog geen elegantere oplossing voor gevonden.
.

In cubase kan je de inputpoort selecteren maar ook de outputpoort, klik op bijvoorbeeld midi out 1 en er komt een dropdown menutje die kan je op ''none'' ofzo zetten.
Kan er ook voor kiezen om tijdens het recorden de midi track op mute te zetten, cubase neemt dan wel de midi noten op maar stuurt ze niet uit, aangezien je de juno bespeeld hoor je wel wat je speelt.
Unmute bij afpelen en voilla!

Dit moet zo wel werken, ff uit t hoofdje..

Attachments

• nuendo_giga_studio_midi_track.gif
    nuendo_giga_studio_midi_track.gif
    39,8 KB · Bekeken: 139
Laatst gewijzigd:
Gisteren attendeerde Mokum mij in de chat ook al op deze oplossing.
Ik heb altijd veeeeel te ingewikkeld gedacht.
Nooit aan deze eenvoudige en effectieve oplossing gedacht.

:)

Ik ben er iig erg blij mee. Bedankt!

Ik overweeg ook zo'n minerva kit te bestellen, maar kan weinig vinden over de installatiestappen. Ik ben daar toch wel benieuwd naar. Wordt mijn DCB poort hier voor opgeofferd?

Verder vraag ik me af of mijn huidige patches bewaard blijven. Ik lees dat er nu 80 plaatsen zijn voor patches.
Zijn dat 80 nieuwe geheugenplaatsen die de oude volledig wissen? Ik weet dat ik geluiden via tape weer kan inlezen, maar in de praktijk blijkt dit een erg lastig proces waarbij het signaal precies het goede volume moet hebben.
Of kan ik nu via sysex patches inladen en dumpen?

De minerva voegt ook extra zaken toe, zoals een Envelope voor de VCF (overigens geen idee wat ze bedoelen met mono ADSR).
Wat gebeurt er met bestaande geluiden die deze extra mogelijkheden niet hebben? Opeens zullen er extra parameters toegevoegd worden die het geluid beinvloeden? Of kun je die extra parameters uitzetten voor de bestaande patches?
Of worden de extra opties pas actief als je de tweede pagina aanzet via de verify knop?

Het meest interessante vind ik die extra envelope. Als ik de handleiding goed begrijp is er een tweede "pagina" als ik op de verify knop druk. De ADSR sliders bedienen dan de VCF.
Wat me niet duidelijk is, is of de bestaande Envelope die oorspronkelijk al in de Juno zit dan uitsluitend een envelope wordt voor de VCA en op dat moment dus geen invloed meer heeft op de VCF.
Normaal gesproken bedient de Envelope van de Juno immers de VCF en de VCA tegelijk (tenzij de VCA op gate staat).
Dat zou een hele gave functie zijn, want hoewel de klank van de Juno 60 geweldig is, is het toch wel jammer dat er maar 1 envelope inzit en de LFO en DCO gofvormen zo beperkt zijn (geen triangle wave mis ik erg).

Laatst gewijzigd:
Helaas wel veel minder features en het is me ook al een paar keer gebeurd dat 'ie over z'n nek is gegaan.

Helaas wel veel minder features en het is me ook al een paar keer gebeurd dat 'ie over z'n nek is gegaan.

als je deze features even vermeld dan weten andere dat ook. dat is toch wel interessante info.

Wat ook wel prettig is, is dat de patches nu worden opgeslagen in flash memory. M.a.w. je kunt de batterij nu uit de Juno 60 halen, want je hebt hem niet meer nodig.

Back