Barry Porter NetEQ

da goose

DaGooseMusic.nl
een beetje vreemde eend in de bijt, mede doordat Barry Porter in 2001 is overleden.
De schema's zijn vrij verkrijgbaar en dus is hij gewoon goed te bouwen en hij klinkt fantastich! 8~
Looks? ook fijn if you ask me..

Allemaal stepped switches dus iets van 700 weerstanden met de hand gesoldeerd en dan de rest nog.
Hoe hij klinkt? dik en heel subtiel tegelijk, echt een mastering EQ. Hij heeft zoals ik hem heb ingezet max 5.5db cut en boost.

neteq1.jpg

neteq2.jpg

neteq3.jpg

neteq4.jpg

neteq5.jpg

neteq6.jpg

neteq7.jpg

Ziet er verdorie goed uit, is het echt een groot voordeel om die stappen potmeters te gebruiken?

Wel als je beide kanten met precisie gelijk wilt kunnen zetten...

Wel als je beide kanten met precisie gelijk wilt kunnen zetten...
aha. ik had precies de zelfde vraag maar antwoord is eigenlijk heel logisch.

daarvoor heb je volgensmij wel een zeer grote hoeveelheid weerstanden moeten inslaan wil je ook erg nauwkeurig links en rechts hetzelfde hebben.

daarvoor heb je volgens mij wel een zeer grote hoeveelheid weerstanden moeten inslaan wil je ook erg nauwkeurig links en rechts hetzelfde hebben.
valt wel mee als je 1% weerstanden gebruikt.
Alles bij elkaar zijn het wel iets van 700 weerstanden dus op zich de grote aantallen klopt dan weer wel. 8~
Voor een masteringEQ is het een MUST om stepped controls te hebben. Niet alleen om L en R gelijk te hebben maar vooral de recall is een must en dat kan alleen met stepped switches.
Potmeters hebben al snel een afwijking van 10% of vaak nog veel meer en 10% is heul veul bij mastering.

Het is ook niet ff snel wat standaard onderdelen aan elkaar plakken en je bent klaar, komt iets meer bij kijken bij het bouwen van een EQ als dit. Het ontwerp is niet zo lastig en zeker met de printboards is er niks moeilijks aan om te bouwen maar de rest komt wel heel precies. *D

@jbaars: cutschakelaars? bedoel je de lorlins? die zijn prima hoor, zijn in dit geval alleen voor de Q en dus 12 steps is meer dan zat, zelfs 6 posities zou al genoeg zijn.
De andere switches zijn iets van 1/10e van de prijs van Elma;s (elma's zou op dik 1000 euro alleen aan switches komen) maar zijn prima! Ik heb ook een effectieve manier gevonden om ze te kunnen modden wat aantal steps betreft zonder te hoeven open maken. ik heb ze ook in mijn sontec zitten en die draait al een jaar of 2 / 3 probleemloos bij elke dag gebruik. Het is niet zo bij mastering dat je als een gek de hele dag aan de switches draait.
Mochten ze wel problemen geven na 10 jaar koop ik nieuwe switches en bouw ze er nieuw in, weegt echt wel op tegen de prijs van Elma's.
Voor de attenautor in mijn monitorcontroller heb ik wel een elma gebruikt maar zelfs daar durf ik het aan om zo'n switch in te zetten.

die lorins doen het idd enkele jaren goed, mits je ze gebuik.
bij geen gebruik dan kan het na een jaartje al redelijk fout gaan, cq, dan maken ze geen goed contact meer.
maar al met al, weer een prachtige EQ...:okdan:

:koffie:

@jbaars: cutschakelaars? bedoel je de lorlins? die zijn prima hoor, zijn in dit geval alleen voor de Q en dus 12 steps is meer dan zat, zelfs 6 posities zou al genoeg zijn.
De andere switches zijn iets van 1/10e van de prijs van Elma;s (elma's zou op dik 1000 euro alleen aan switches komen) maar zijn prima! Ik heb ook een effectieve manier gevonden om ze te kunnen modden wat aantal steps betreft zonder te hoeven open maken. ik heb ze ook in mijn sontec zitten en die draait al een jaar of 2 / 3 probleemloos bij elke dag gebruik. Het is niet zo bij mastering dat je als een gek de hele dag aan de switches draait.
Mochten ze wel problemen geven na 10 jaar koop ik nieuwe switches en bouw ze er nieuw in, weegt echt wel op tegen de prijs van Elma's.
Voor de attenautor in mijn monitorcontroller heb ik wel een elma gebruikt maar zelfs daar durf ik het aan om zo'n switch in te zetten.

ziet er weer erg mooi uit hoor:okdan:. Front is weer van Schaeffer? Care to share waar de kast, knoppen en drukknopjes vandaan komen?

Ziet er heel strak uit! :okdan:

Heb je die 1% weerstanden nog wel handmatig moeten selecteren / doormeten? Of is 1% gewoon goed genoeg, welke je ook pakt in dit geval?

Back