Propellerhead Reason RE is live

Propellerhead had al enige tijd geleden aangekondigd een eigen plugin formaat met plugin shop aan te gaan bieden onder de naam Rack Extentions (RE). Vanaf Reason 6.5 is dit beschikbaar en deze upgrade is sinds kort te downloaden!

Er zijn al verschillende aanbieders van van Rack Extentions te vinden in de Propellerhead Shop waaronder (om maar wat te noemen) de Korg Polysix of de Ozone maximizer en ook een gratis RE van Propellerhead zelf; de Pulsar. Elke RE kan een maand lang kostenloos uitgeprobeerd worden!

Een RE plugin verschilt naast de shop er vooral in dat het naadloos aansluit bij het Reason platform, denk vooral aan Undo's uitvoeren of presets op algemene manier laden.

Voor developers is RE ook erg interessant omdat er een goed verdienmodel achter zit via de shop van Propellerhead. Net als bij Apple gaat (ongeveer) 30% van de opbrengsten naar Propellerhead software maarja, als developer weet je wel zeker dat je plugin uit het (illegale) download circuit blijft.

Gelukkig maar, nog een plugin standaard. Laten we vooral niet aan voordeel voor de klanten denken en een totaal gesloten platform introduceren!
Dikke faal wat mij betreft, hoe goed de plugins eventueel ook zijn!

Alle "voordelen" die hier worden genoemd hebben vanuit Propellerheads natuurlijk een heel andere primaire reden en dat is een "Lock in" creeeren. Oudste truukje uit het boek!
Ik vind Reason best een interessant pakket maar deze restrictie zorgt er toch steeds voor dat ik bij andere oplossingen blijf omdat ik gewoon een bepaalde set plugins niet wil verliezen.

De prijzen voor een extension die je alleen in Reason kunt gebruiken zijn in veel gevallen ook best fors (omdat een 3rd party ontwikkelaar natuurlijk niet echt minder werk heeft dan bij een AU/VST).
Maar goed ik vind de extra's van Ableton bijvoorbeeld ook veel en veel te duur......

Laatst gewijzigd:
Ik ben het wel met jullie eens dat de plugins wat te duur zijn. Voor mezelf weet ik het dan wel weer zo te verdraaien dat ik extra kritisch ben voor ik een plugin koop en daarmee voorkom ik dat ik door de bomen het bos niet meer ga zien (zoals ik ooit met alle VST plugins had).

Wat de rest betreft, zijn jullie echte Reason gebruikers? Ik iig wel en ben blij dat VST niet wordt gebruikt omdat met RE:
- 1 shop waar alles aangeboden wordt itt tot individuele websites van aanbieders
- redelijk (maar nog niet eens genoeg) geintegreerd in de DAW. Ik moet helaas Reason nog herstarten bijvoorbeeld, en het gehannes met rechten op de dongle plaatsen vind ik contraproductief.
- Dat niet geheel Reason crasht maar alleen de plugin geeft me de kans om het project op te slaan, heeft niets met live performance te maken! Maar dan moet ik wel zeggen dat PropHead dit ook in een shell voor VST had kunnen bouwen, dus staat wat los van deze plugin discussie.
- VST ondersteunt niet undo's (binnen de DAW)
- VST heeft niet de GUI formfactor van Reason waardoor dat zou resulteren in losse open windows itt het plaatsen van de plugins in de Reason rack.
- VST is niet compatible met het krachtige CV routing en uberhaupt de 'achterkant'.

Natuurlijk is er een vendor lockin. Dat heeft z'n nadelen maar ook z'n voordelen. Voordelen zijn wat mij betreft de bovenstaande punten

Propellerhead software is uiteindelijk gewoon een commercieel bedrijf, net als praktisch alle (audio) bedrijven ;). Er moet brood op de plank komen. Ik vind dat Reason met alles wat het platform kan erg scherp gerpijsd is! De pluginprijs wordt ook gewoon door de plugin bouwers bepaald. OK weer een plugin type, maar misschien niet eens bedoeld als 'standaard' maar meer als 'aansluitend' bij Reason.

Niet dat het mij persoonlijk veel uitmaakt hoor, zoals ik al zei het lijkt me best tof. Maar gezien de prijzen mag je best kritisch zijn toch?

Ik denk dat er nu heel wat loze argumenten gecreeerd worden om dit te rechtvaardigen. Zoals Undo, er is echt nog geen 1 keer voorgekomen dat ik dat handig zou kunnen vinden. Binnen VST's heb je vaak ook nog A-B modus zodat je snel even kunt switchen tussen verschillende standen.
En bovendien, als je al moet undo-en, dan zijn dat vaak al zoveel stappen terug dat het misschien sneller is om helemaal opnieuw te beginnen.

Een centrale shop IS handig. Maar juist de topdevelopers van plugins krijgen al genoeg aandacht. Zodra ze een scheet laten kom je dat wel ergens tegen. Een centrale shop zou juist handig zijn voor onbekende developers. Zeker als je het ook snel kunt uitproberen. Nu is de situatie bij VSTs zo dat je ze eerder in het illegale circuit tegenkomt, en pas daarna bij de developer zelf uitkomt (en laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen kopen het dan nog?).

Wat ik vanuit marketingoogpunt trouwens wel grappig vind is dat veel demos op de sites nu band/gitaar-gerelateerd zijn. Voorheen was het toch meer EDM achtig wat ze lieten horen kwa presets e.d.

band/gitaar is al vanaf Record 2 jaar geleden, dus je hebt iets gemist denk ik.

Ik ga reason juist voor live gebruiken ! En ik ken iemand die dat al een tijdje doet.
Cubase crasht bij mij 3 x per jaar. Reason nog nooit in 4 jaar.

Undo functie is wel handig, ik merk als ik in cubase werk met vst's ik de undo functie stiekem meer gebruik dan ik dacht, het sluipt erin :D

En de prijzen vind ik netjes. Alles wat ik te duur vind koop ik simpelweg niet. Net als in real life :D
39 euro is geen geld voor zoiets als een etch red, of de peff buffre (over kleine onbekende beginnende developers gesproken).

De synths die nog zeker gaan komen zijn rob papen's predator en u-he's Diva als ik het goed heb.
Predator komt in juli en diva gaan ze volgende week beta testen voor RE.
Daarna wil rob papen de rest van zij plugins ook gaan porten naar RE, dus Blue en Albino etc. en de rest van zijn efecten.

Hij heeft al gewaaschuwd dat de GUI van predator RE erg groot zal zijn, de maximale grootte die mogelijk is voor een RE omdat je geen schermen kan switchen. Dat gaat er indrukwekkend uitzienmet alle functies direct onder handbereik :D

Ik snap niet helemaal of je het nou positief of negatief vindt . Voor zover ik weet is alleen RE erbij gekomen (vandaar ook de 6.5 en niet 7.0). Ik vind het best veel impact hebben eerlijk gezegd. Kijk eens hoeveel meer synths/fx je opeens ter beschikking 'kunt' hebben. Als je nog niet klaar was met de features van 6.0 uit te vinden (alleen maar mooi toch?)... tja, de update is gratis voor 6.0 users, dus je zou er verder niets van hoeven merken dacht ik.

Ik heb, na een tijdlang een onbeperkte "demo" te hebben gebruikt, Reason 6.0 gekocht omdat ik het een toppakket vind. Dus ik kan 6.5 zo downloaden. Maar zo groot als dat de audio-feature was in 6... vindt ik het gebruik van plug-ins (nu even Rack Extensions genoemd) een minder grote stap.

Ik gebruikte Reason altijd met Cubase gerewired puur en alleen om hem direct door izoptope te jagen voor de mastering presets. Leuk om dit nu direct vanuit Reason te doen maar tegen een behoorlijke prijs en dat valt me tegen. Dat een knopje nu een ander icoontje heeft, dat rechtvaardigt een 0.5 update niet.
Ik had liever meer export opties gehad. Gescheiden wav's, mp3 bijvoorbeeld.

- VST is niet compatible met het krachtige CV routing en uberhaupt de 'achterkant'.
Sja dit dus. Dat slappe gelul altijd over vsts, nog nooit op tab gedrukt in reason ofzo, lol...

Gebruik af en toe een vst, heb ik live voor, net als midi out... Al verwacht ik wel dat midi out er een keer gaat komen.
RE is gewoon de enige ekte ekte juiste oplossing om 3th partys ''plugins'' te laten maken, snap niet dat mensen dit niet inzien... heeft niets met een gesloten systeem te maken of een nieuwe plugin standaard...

Dat VST's niet compatibel zijn met "de achterkant" van Reason, daar valt in principe een mouw aan te passen door een soort generieke shell te releasen als RE, maar dat zullen ze daar bij de propellerhoofden niet echt willen toelaten.

Al bij al vind ik de prijs ook wat hoog voor sommige RE's (zeker gezien ze enkel in Reason bruikbaar zijn), ik zou waarschijnlijk meer geld uitgeven in totaal als alles wat goedkoper was.

verschillende ontwikkelaars willen ook dat er een crossgrade offer in de shop geintegreerd wordt.
Mijn idee is dan ook dat die maximaal de prijs moet krijgen van de fee van pheads, zodat zij er niks op verliezen t.o.v. verkoop van vst's. En dat is 33%. Blijft pittig maar nog altijd goedkoper dan 100%.

wat officiele statements van pheads in de midi out applicatie/hack:

Hi,

we'd like to chime in with the official word about this issue, to keep things clear:

We understand the interest in MIDI out in Reason, and as engineers we can appreciate the implementation presented in this thread. A cool hack is always a cool hack. Unfortunately though – as users have already pointed out – reverse engineering and modfication of the Reason program code are clear violations of the End User License Agreement, that applies to all Reason users. For this reason alone, we as a company can in no way endorse this modification.

In addition to this, there are a couple of things to note:

* Modifying Reason may of course affect stability or performance and can in a worst case scenario damage data on your computer. Anyone using any type of altered version of a Propellerhead program does so at their own risk.
* Reason 6.5 contains the very first version of the Rack Extensions, but this technology will be developed continuously. This means that it is likely that any non-standard solutions will stop working in future versions of Reason.

We hope you understand our position in this.

Ludvig Carlson (Reason product manager)

Ben benieuwd naar de nieuwe technology developments uiteraard *D

Back