balance of unbalanced audio interface?

daviscup

Ingeburgerd
Ik heb inmidels de KRK VXT8 thuis staan, en vroeg me afof het setje beter gaat klinken met een usb interface ertussen, en is het dan het best om deze gebalanceerd aan te sluiten?
Of is dat pas bij kabels van 5 meter belangrijk?
Ik heb de vxt8 nu direct via de laptop via de hoofdtelefoonuitgang (dus van 1x 3.5mm naar 2x 6.3mm voor de vxt8's)
als unbalanced met een audio interface al veel beter is kan ik dan bijvoorbeeld al een hele verbetring krijgen met een audio interface van ongeveer 50 a 60 euro?

Ik heb inmidels de KRK VXT8 thuis staan, en vroeg me afof het setje beter gaat klinken met een usb interface ertussen, en is het dan het best om deze gebalanceerd aan te sluiten?
Of is dat pas bij kabels van 5 meter belangrijk?
Ik heb de vxt8 nu direct via de laptop via de hoofdtelefoonuitgang (dus van 1x 3.5mm naar 2x 6.3mm voor de vxt8's)
als unbalanced met een audio interface al veel beter is kan ik dan bijvoorbeeld al een hele verbetring krijgen met een audio interface van ongeveer 50 a 60 euro?

Gebalanceerd heeft eigenlijk alleen nut als je microfoon kabels naast geschakeld licht hebt lopen. In een PA situatie dus. Of als je honderden meters microfoon kabels nodig hebt.
Voor alle andere toepassingen zijn ongebalanceerde verbindingen prima.

Een externe geluidskaart zal een kleine verbetering geven tov de geluidskaart in je laptop.

Maar dan hoef ik dus niet te gaan kijken voor een interface van bijvoorbeeld focusrite (2i2) met 2 trs aansluitingen? dan kan ik dus ook voor een audio2dj met 1 unbalanced ansluiting gaan en een gesplitte kabel voor de monitors? dan zou de American Audio Genie Pro USB volgens mij een hele leuke zijn, weet alleen niet of die ook op windows 7 draait (baxshop staat hij).
iemand naders misschien nog een tip misschien?

wat zijn de dingen die ik echt moet checken bij de specificaties, om zo toch een beetje een vergelijk te maken?

Een externe geluidskaart zal een kleine verbetering geven tov de geluidskaart in je laptop.
Da's wel heel simpel gezegd. Een goede externe audio-interface kan namelijk een wereld van verschil betekenen t.o.v. een standaard ingebouwde geluidskaart.
Je moet er alleen wel wat geld voor over hebben én...kwaliteit willen en kunnen horen. 8)

Als een interface van 70 euro al een verbetring geeft dan is dat voor mij voldoende, ik gebruik de set alleen maar om muziek op te luisteren in de woonkamer, is een lexicon alpha usb geen mooie optie? heeft ook nog een s 2x balanced aansluitingen :)
Weet alleen niet of windows 7 64bit het zonder probleem gaat draaien.

Da's wel heel simpel gezegd. Een goede externe audio-interface kan namelijk een wereld van verschil betekenen t.o.v. een standaard ingebouwde geluidskaart.
Je moet er alleen wel wat geld voor over hebben én...kwaliteit willen en kunnen horen. 8)

Dat zegt "patat met" toch. Een klein verschil is in deze wereld "een wereld van verschil".

Ook al is er theoretisch een klein verschil tussen balanced en unbalanced en dan inderdaad zeker met langere kabel lengten en dergelijke merk ik op een kabel lengte van 3 meter toch een behoorlijk verschil bij mijn Genelec 8050a's.

Ik zou, indien beschikbaar, altijd voor balanced kiezen!

Dat zegt "patat met" toch. Een klein verschil is in deze wereld "een wereld van verschil".
Ik heb al meerdere keren hier bewijzen gepost van dubbel blinde testen met geluidskaarten, resultaat: Geen hoorbaar verschil.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1541221#post1541221
De gemelde wereld van verschil komt door placebo effecten en conformatie bias.
Ook al is er theoretisch een klein verschil tussen balanced en unbalanced en dan inderdaad zeker met langere kabel lengten en dergelijke merk ik op een kabel lengte van 3 meter toch een behoorlijk verschil bij mijn Genelec 8050a's.

Ik zou, indien beschikbaar, altijd voor balanced kiezen!

Weet je wel zeker dat je een gebalanceerde verbinding gebruikt, of heb je gewoon een xlr/trs kabel gebruikt?
Ik vraag dit omdat er maar een handje vol fabrikanten zijn die echte gebalanceerde in en uitgangen maakt. DWZ dat de afscherming op de chassis aarde moet zitten en niet op de signaal aarde.
Weet je ook zeker dat je placebo en conformatie bias hebt uitgesloten bij je luister testen?

Ik heb al meerdere keren hier bewijzen gepost van dubbel blinde testen met geluidskaarten, resultaat: Geen hoorbaar verschil.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1541221#post1541221
De gemelde wereld van verschil komt door placebo effecten en conformatie bias.

Weet je wel zeker dat je een gebalanceerde verbinding gebruikt, of heb je gewoon een xlr/trs kabel gebruikt?
Ik vraag dit omdat er maar een handje vol fabrikanten zijn die echte gebalanceerde in en uitgangen maakt. DWZ dat de afscherming op de chassis aarde moet zitten en niet op de signaal aarde.
Weet je ook zeker dat je placebo en conformatie bias hebt uitgesloten bij je luister testen?

Ik heb geen idee hoe Genelec dit doet maar ik ga er vanuit dat hun aansluiting echt balanced is (staat er wel bij). Ik weet gewoon dat het beter klinkt (XLR aangesloten tussen Balanced monitor controller en balanced aansluiting Genelec) en vergeleken met normale TRS aansluiting....duidelijk verschil!

Ik heb geen idee hoe Genelec dit doet maar ik ga er vanuit dat hun aansluiting echt balanced is (staat er wel bij). Ik weet gewoon dat het beter klinkt (XLR aangesloten tussen Balanced monitor controller en balanced aansluiting Genelec) en vergeleken met normale TRS aansluiting....duidelijk verschil!

Ga er maar van uit dat het een ongebalanceerde verbinding is tenzij er AES48 bijstaat.

TRS vs XLR is alleen het soort plug wat verschilt en dat kan geen verschil maken, tenzij een plug erg gecorrodeerd is.

Ik weet wel dat Genelec condensatoren tegen RF signalen vlak bij de pluggen plaatst, zou dat het verschil kunnen maken?
Of zou het kunnen dat er een volume verschil zit tussen de verschillende ingangen?
Of dat er placebo en conformatie bias het verschil verklaren?

Mag bij deze vraag aansluiten? Ik heb sinds kort een Korg Kronos die zegt gebalanceerde aansluitingen te hebben (Jack, female). Dus ik dacht met een verloop kabel van 2x Jack-Male naar 2x XLR-Male direct op een snake aan te kunnen sluiten. Maar dat lijkt problemen te geven. Hij klinkt knoepert hard. De geluidsman wil er persé een DI tussen.
Wat is de oplossing. Ik redeneerde: hoe minder schakels in de ketting, hoe beter.

Back