glaszekering vliegt eruit bij ringkern aan netspanning

Eraser127

Ouwe rot
Wil mijn Velleman ringkern (2x15V 30VA) meten voordat ik deze aansluit op de print, maar als ik deze aansluit op de netspanning en de schakelaar omzet gaat meteen de zekering eruit (ingebouwde glaszekering in euroconnector). Volgens amplimo ik een zekering van 160mA traag nodig.

attachment.php

rode verbinding is achterop de euroconnector, dan weet je hoe de zekering ertussen zit. Schakelaar is dubbelpolig, vandaar de extra aansluitingen.

Wil graag verder met m'n project, maar mis volgens mij ff iets ofzo. Kan het komen omdat er geen belasting aan de ringkern hangt?

Het lijkt erop dat je een slechte transfo hebt.

Spoelen meten met een multimeter is lastig, een goeie meet een paar ohms en 1tje in kortsluiting kan dat ook aangeven.

Hier is een truk uit de oude doos:

Vervang de zekering door een 60w 220v gloeilamp.
Als de lamp gaat branden dan is het niet goed, er zit ergens kortsluiting. (de lamp zal dan gelijk dienst doen als stroombegrenzer).

gaat de lamp uit dan kan je eens meten op de uitgang van je transfo wat daar uitkomt.

groetjes

:biertje:

Nee, zwarte kant 2 draden aan de 230V en 4 gekleurde draden aan de connector (15-0, 15-0). Zal van de week eens langs de onderdelen zaak waar ik em gekocht heb.

Amplimo geeft idd 160mA aan. Maar dit is wel een I2T type, Is een soort extra extra trage zekering om de inschakel piek op te vangen. Als je een gewone trage wil gebruiken zou ik ook een ietwat grotere pakken vn b.v. 250mAT

@ SynnyS, dat is een verkeerde berekening. Dat zou een eventuele secundaire zekering zijn. De zekering waar TS het over heeft is primair en dan is de nominale stroom 30VA/230 = 130mA. Helaas kennen ringkern een grotere inschakel stroom dan conventionele transformatoren dus vandaar dat ILP-AMPLIMO het over I2T heeft.

Hmm, de jongen die mij hielp bij de onderdelen zaak zei dat ze alleen snelle en trage zekeringen hebben. Zal eens kijken voor een hogere waarde.

er zit dus al een trage is

't is 2 X 15 V dus 1 amp klopt wel...

Neen, Studioduif legt het al uit een paar post eerder.

De zekering zit aan de 220 kant het is dus 30VA/220V

Groetjes, Vic

Je bent toch zeker dat je de 230V niet op de 15V uitgang aangesloten hebt?

Je mag er niet aan denken 8D8D8D

Voor diegenen die het niet weten even een kleine waarschuwing.

Transfos werken in beide richtingen !!!!!
Wanneer we op de 15v aansluiting 220v aansluit dan krijg je een slordige 3200VOLT aan de andere kant.

Ruim voldoende om je dag te verzieken :L

Sterkstroom moet je met respect behandelen of het gaat vroeg of laat bijten :geslaagd:

Wanneer we op de 15v aansluiting 220v aansluit dan krijg je een slordige 3200VOLT aan de andere kant.

Sterkstroom moet je met respect behandelen of het gaat vroeg of laat bijten :geslaagd:

Weet ik, genoeg om wildplassers van je voordeur, tuinhek of postbus een tijdje weg te houden! :duivels: :kont:

Klopt idd maar het trafootje houd dit (gelukkig) niet zo heel lang vol en doet daarna voor eeuwig niets meer en het geeft een hoop rook enzo...

En je zou idd een wat grotere zekering kunnen proberen, 250mA idd, 160mA is wat krap.

Klopt idd maar het trafootje houd dit (gelukkig) niet zo heel lang vol en doet daarna voor eeuwig niets meer en het geeft een hoop rook enzo...
Je kan natuurlijk een 2e trafootje er omgekeerd op aansluiten zodat aan de primaire kant van de 2e opnieuw.... 230V uitkomt, zonder dat je verliesstroomschakelaar uitvalt bij aanraking met de aarde. }:|
Maar goed, laten we ontopic blijven, ik zou idd. ook voor 250mA gaan.

Zal idd een zwaardere zekering gaan proberen.

Back