MindsEye - Everything is jazz (part 1 & 2)

MindsEye_

Ingeburgerd
Ik heb maar weer eens een echte hip-hop track in elkaar gezet, deze keer met jazz-invloeden. Het zijn uiteindelijk 2 aparte tracks geworden, waarvan part 2 (uiteraard) de meest recente is. Vooral veel gesampled met behulp van FL Studio en Nanostudio (Ipad). Hier het (voorlopige) resultaat...

Everything is jazz (part 2)

Everything is jazz (part 1)

het is her en der wat vals
de timing is net niet helemaal meer funky vind ik en de eentonigheid houdt t van jazz weg
de sfeer is lekker, maar de uitwerking ben ik niet kapot van

ik lig zo'bn beetje op een lijn met 'kritiek' met Fjoesz.

die jazzy samples zijn erg mooi en sfeervol, maar die kan iedereen sampleen en
achter en op elkaar plakken. ik hoor te veel alleen maar die samples over elkaar heen. Er wordt te weinig creatiefs en muzikaals mee gedaan zodat het nu puur samples afdraaien blijft.

Gebruik ze over een duidelijke aantrekkelijke beat, bas met arrangement wat op de voorgrond kan staan. nu hoor ik vooral hard die samples met wat zachte toevoegingen. De beat die je nu hebt gebruikt heeft geen lekkere swing/groove. daar is niks mis mee maar dan verwacht ik wel dat er met de samples ook zoiets gedaan wordt om een geheel te krijgen.

die gitaar is erg vals en het tweede acoord is geen jazz-akkoord. in de jazz speel je vooral geen basis-drieklanken. je kan het heel gemakkelijk oplossen door er met gitaar of een ander instrument
nog wat tonen aan toe te voegen. zoals de 7, 9 en of de 11. (in geval van bijv. A min: G, B en D)

over het algemeen mis ik gewoon creativiteit en muzikaliteit. de samples zijn ok maar je moet ze zien te verstoppen-lijmen-plakken-verweven in een nieuw stuk muziek zodat ze niet meer opvallen als losse samples maar muzikaal gaan spreken.

ok, blablabala. het valt ook niet mee. muziek maken. maar leuk is het wel!
vooral doorgaan en aan jou of je wel of niet wat met de tips, kritieken en lof-betuigingen doet.

:dj:

Over het vinden van de samples zelf ben ik erg tevreden, dat proces op zich is ook erg verslavend. De uitwerking kan ik zeker nog beter in worden; dat is voor mij ook vooral experimenteren. Wellicht is Nanostudio hier ook wat beperkter in dan FL Studio.
De gitaar klinkt inderdaad niet helemaal lekker...en ik ben zelf ook meer tevreden over 'part 1' dan 'part 2'. Op zich zijn veel hiphop-instrumentals (met daarover dan een mc) ook min of meer 'samples achter elkaar geplakt' en ook vrij repetitief. Maar uiteraard neem ik de kritieken mee in het maken van een volgend nummer. Daar is dit forum toch ook een beetje voor, volgens mij. 8)

De drums moeten knallen! Als ik bij het luid afspelen niet met mijn ogen knipper staan ze niet luid genoeg.

Back