monopoly condensator smurry

cult45

011110111000
gaat dit goed?

monopolycond1.jpg

Niet alle smurrie bij condensatoren komt uit het inwendige van de condensator. Je kan bv ook oude lijm zien, of het spul waarmee de print verzegeld is.

In dit geval is het koperen pootje ook wat groenig. Gewoon beide even vervangen?

Hij doet het verder prima. loop ik risico door niets te doen?

Het zijn de voedingselco's. Als ze verder nergens op kunnen lekken (geen onderliggende print), dan denk ik dat er weinig meer kan gebeuren dan dat hij het op een gegeven moment niet meer doet, tot er weer goede elco's inzitten.

Maar ik laat graag een expert aan het woord of hij hier al dan niet iets aan zou doen.

Het is lijm. Wordt veel gedaan tegen trillen.

Sowieso lekt iets nooit tegen de zwaartekracht in en niet dwars door het plastic zonder dat te beschadigen...

Ik zie ook geen groene pootjes trouwens.

Ik zie ook geen groene pootjes trouwens.

Linksonder, dat koper staat toch onder de groene aanslag? Nu kan dat door vochtige lucht ook komen, dus da's op zich geen teken dat er iets mis is.

Verder ben ik het eens dat het spul hoogstwaarschijnlijk lijm is en dus geen reden tot zorgen.

Geen koper dan (hoewel bij mijn weten de pootjes van condensatoren vaak van vertind koper zijn, dus als er iets met de tinlaag gebeurt zit je aan de koperen kern, en bovendien kunnen beide materialen galvanisch reageren met elkaar), maar in ieder geval dat pootje links onderaan de foto van de 2200uF condensator, recht onder waar "85°C" staat aan de + kant. Daar zie ik het soort uitslag/corrosie dat ik wel vaker op oude prints tegenkom. Ik ben kleurenblind dus dat groen is misschien iets anders voor jullie ogen. :) De andere pootjes zien er allemaal wel erg fris uit.

In ieder geval zou ik hem met een groenig of watdanook pootje niet meteen vervangen als er geen klachten zijn.

Back