Samplen van analoge synths

BananaWorld

Addicted to Music
Regelmatig hoor ik dat mensen een analoge vintage synth hebben waarmee ze de meest waanzinnige geluiden maken (naar eigen zeggen dan), maar omdat de mogelijkheden wat beperkt zijn ze de geluiden gaan samplen. Bijvoorbeeld omdat er geen geheugen is voor presets.

Nu is mijn vraag eigenlijk of zo de 'kracht' van de analoge synth niet een beetje verloren gaat omdat je het nogal gaat digitaliseren.

M.v.g.,
de Wereld van de Bananen!

wat ik vind:

Ja, synths gaan samplen streeft zijn doel voorbij. Je levert gewoon in op je flexibiliteit en mogelijkheden van n synth. Maar ja, als er een specifiek geluid is dat je graag wilt hebben, en je hebt toch niet de behoefte aan dit geluid te gaan kloten dan kan het bij uitzondering wel nuttig zijn.

Maar in t algemeen....synths voor synthsounds.....samplers voor bijv drums, vocal hitjes of samples van je eigen basgitaar bijv

...met een sampler kun je weer dingen doen met zo'n geluid die je niet met een synth kan...tevens is het DE manier op je prachtige analoge monogeluiden polyfoon af te kunnen spelen...natuurlijk lever je in...maar je krijgt er andere dingen voor terug....een redelijk uitgebreid monofoonanaloogje + een sampler is zo ongeveer alles wat een mens toch nodig heeft?

Meestal sample ik 'rechte' stukken uit een synth, zodat ik makkelijk een loop ervan kan maken, op de sampler regel ik de rest dan met envelopes, filters, eq, effecten etc.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Meestal sample ik 'rechte' stukken uit een synth, zodat ik makkelijk een loop ervan kan maken

Humm... ik neem altijd de 'bochten' omdat je dan al op de helft bent van je 'loop'. ;)

Ik vind een lead uit een sampler zo 'statisch'... of je moet stevig aan de bak met filters, maar goed dan heb niet meer de eigenlijke sound uit je synth. Daarnaast moet je ook een hele berg samples nemen om een mooie spreiding over je toetsen te krijgen.

Zelfde vind ik ook met een analoge kick en hi-hats. Die stoppen ook met leven in een sampler. Uiteraard kun je wat variatie programmeren... maar ja... daarnaast als je een hele drumkit in je sampler hebt zitten kom je snel outputs te kort. Qua kostprijs kun je dan net zo goed een goede drummodule in je rack hangen.

Een smapler is in mijn ogen leuk voor drum- of andere loopjes, vocalen of yells, hits (nee, niet die dingen op de radio), SFX of andere statische opnames.

Samplen is veel werk hoor. Vooral als je een multisample wilt maken.

Een goed alternatief is een audiotrack te maken. Die kun je wel makkelijk knippen en plakken en met een fatsoenlijke (24bits) geluidskaart valt het 'afsterven' van de sound wel mee.

Loopjes gebruik altijd Ableton voor. En dan render ik dat soms naar een audiospoor en mix dat bij de rest. (Ableton heeft soms wel eens problemen met realtime rewire slaving.) Of soms dus ook opnemen als audiospoor incluis outboard FX.

ik neem meestal gewoon hele stukken sequence op naar 24bits audio....weg met midi ;)
kan ik het later altijd ook nog opknippen en als sampletjes gebruiken..vergis je niet in de kracht van de moderne samplers, het hoeft echt niet statisch te klinken..die dingen hebben toch ook envelopes, filters, LFO's etc.

Je kunt het beste een Template maken als je van plan bent om multisamples te gebruiken. Veelal sample je de C en F# en loop zo je keyboard af. Sla de multisample op. Bij een volgende klank roep je deze multisample weer op. Wis de klanken en plaats de nieuwe sounds. Let wel op een juiste tuning van een apparaat. Meestal laat ik een sinus toon van een synth die op de goede steming zit even meelopen om de analoge synth te tunen. Zet bijv. een dik papiertje tussen de toesten van de C en geef hem een lange sustain mee.

Het enige waar veel tijd in gaat zitten is om een loop te maken. Een grafisch display is wel erg handig om de golfvorm te kunnen zien.

In tegenstelling tot wat anderen beweren vind ik niet dat de kracht eraf gaat. Het ligt aan de kwaliteit sampler vermoed ik. Ik werk tegenwoordig wel wat selectiever. Ik maak audio cd's van analoge synths. Dit werkt veel sneller om net die ene sound te vinden. DIe ik vervolgens kan samplen. De grootste fout die ik veelal maakte is om samples te editten die je achteraf nooit nodig gehad hebt. Daar gaat veel teveel tijd in verloren.

Mijn ervaring met sample cd-roms van analoge synths is dat ik ze over het algemeen onbruikbaar vind. Ze gooien er meestal al veel effecten op e.d. Je kan dus veel beter zelf samplen. Meestal zet ik de sustain helemaal open, want zo kun je beter een loop maken. Ook de attack zo kort mogelijk houden. Zo heb je meer mogelijkheden de klank in de sampler naar eigen wensen aan te passen.

Succes.

groet Erik

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik samples van synths (sweeps, swirls, geef het maar een naam) eigenlijk heel veel, omdat het die synth weer vrijmaakt voor enig bas-, lead of wat dan ook- werk. Net zoals je de sampler gebruikt voor drums, yells etc.
Dat is dus eigenlijk hetzelfde als opnemen als audio, maar wat flexibeler.

Back