Geluidskwaliteit: 192kbit internetradio vs anloge ether radio

SynnyS

Groot lid
Volgens mijn weten is de equivalente sample rate en bitrate van analoge ether FM radio te vergelijken met 12bit 32Khz.

Diezelfde zenders zenden ook via het net uit met een mp3 stream van 192kbs.

Ik haal dit even aan omdat mijn vader, die graag radio 4 luistert, last had van een ruizig radio signaal en ik raadde hem aan dit voortaan via het internet te luisteren. (iTunes server staat aan de HiFi set gekoppeld)

Heeft iemand hier nog wat meer inzicht in?

Volgens mij is het bij FM hoe dichter bij de zender hoe beter de kwaliteit.

Ook is bij FM radio het originele signaal al jaren digitaal.

Maar waarom is dit belangrijk? Als online luisteren goed klinkt is het toch goed???

Volgens mij is het bij FM hoe dichter bij de zender hoe beter de kwaliteit.

Ook is bij FM radio het originele signaal al jaren digitaal.

Maar waarom is dit belangrijk? Als online luisteren goed klinkt is het toch goed???

ja maar hoe zit dat dan bij FM radio die je gewoon via de ziggo kabel binnenkrijgt?

Ik werkte ooit bij een grote kabelaar.

Daar is mij geleerd dat sind de jaren 90 alle transmissie tussen station en zender digitaal gebeurd,

Welke codec weet ik niet.

Het hele verhaal is er erg complex omdat de zenders vaak ook mp3´s afspelen in de uitzending.

Volgens mij hoor hoor je via de ether tegenwoordig gewoon dezelfde stream van het internet.

Met wat compressie en band beperking.

COdec op codec op codec = kut

ja maar hoe zit dat dan bij FM radio die je gewoon via de ziggo kabel binnenkrijgt?

Dat bevat minder storing, maar is verder identiek aan de antenne (want ook het kabelsignaal gaat gewoon de antenne-ingang in).

Sowieso wordt FM hard afgekapt op een bepaalde frequentie (weet even zo snel niet meer waar, 16-17 kHz dacht ik). Daarnder zit een mono signaal voor backwards compatbility, op 19 kHz zit de zogenaamde pilot tone, en daarboven zit een verschilsignaal om stereo te kunnen reconstrueren. Dus het signaal op zich zit al aardig wat analoge filtering en gesleutel in.

Het is niet ondenkbaar dat de stream een beter stereosignaal heeft.

is er ook verschil in de mate van (pompende) compressoren tussen ether en kabel/ internet ?
dat stoort me vaak het meest

dat laatste lijkt me niet eerlijk gezegd, ik denk dat het identieke zendlijnen zijn voor de codec. zenders bieden hun signalen afaik aan bij de mcr van de nozema, het lijkt me logisch dat ze deze aftakken voor een webcast.

misschien is er een digitaal pakket met betere kwaliteit dan streams?

Ik vis net deze van 't net. Dit zijn de bitrates bij Ziggo digitaal anno oktober 2010. Daar zal misschien wat aan veranderd zijn inmiddels, maar dat geeft i.i.g. een order-grootte aan.

Overigens weet ik niet of deze streams mp3 zijn. MPEG waarschijnlijk wel, maar mogelijk met een andere codec.

2e Kamer Lijn: 200 kbit/sec
3FM: 270 kbit/sec
Arrow Jazz: 270 kbit/sec
BBC Radio 1: 200 kbit/sec
BBC Radio 2: 200 kbit/sec
BBC Radio 3: 200 kbit/sec
BBC World Service: 102 kbit/sec
Decibel: 308 kbit/sec
Kink FM: 440 kbit/sec
Radio 1: 307 kbit/sec
Radio 2: 270 kbit/sec
Radio 4: 270 kbit/sec
Radio 5: 270 kbit/sec
Radio 6: 270 kbit/sec
Radio 10 Gold: 262 kbit/sec
Radio 538: 262 kbit/sec
Radio M Utrecht: 270 kbit/sec
Radio Noord Holland: 196 kbit/sec
Radio Omroep Brabant: 196 kbit/sec
Radio Rijnmond: 196 kbit/sec
Radio Veronica: 196 kbit/sec
Radio West: 240 kbit/sec
Slam FM: 270 kbit/sec
Sky Radio: 196 kbit/sec
Ujala Radio: 200 kbit/sec
Wereldomroep RNW 1: 196 kbit/sec
Wild FM: 310 kbit/sec
WDR 3: 336 kbit/sec

Die bitrates die etaoin zijn net iets hoger dan de rates van de internet streams.

Ik denk dat dit om overhead gaat. ik bedoel tcp/ip heeft een error correctie en misschien is die overhead voor de error correctie gebruikt.

En Kink (helaas ter ziele) destijds hoogste.

Maar omdat dit allemaal over transportstreams gaat, en dus Ziggo sowieso alles opnieuw encode, vermoed ik dat er ook nog een stukje dynamiek in zit. Het zou me niks verbazen dat Kink bijvoorbeeld op dat moment meer kreeg omdat er ruimte was in de stream omdat een TV zender geen uitzending had, om maar eens wat te noemen.

Back