Probleempje met de Yamaha AN200

natanvance

Ouwe rot
Onlangs kocht ik een AN200 van een vriendelijke forum lid.

Alles goed en wel, maar nu ik m'n eerste drum pattern wil opnemen stuit ik op een nogal lastig probleem.

Eens ik kies voor 16 maten en ik mijn realtime recording start ondervind ik het probleem dat de AN200 m'n eerst 4 maten automatisch 4x herhaald. Ik heb de handleiding van begin tot eind gelezen, toch vind ik daar niets van terug.

Iemand ervaring mee?

zo uit het blote hoofd bestaat een drumtrack op de an200 uit 4x 16 stappen

neem je maar 4 maten op dan wordt hij dus 4 keer herhaald afgespeeld maar correct me if i'm wrong. ;_0
p.s geen manual erbij?

zo uit het blote hoofd bestaat een drumtrack op de an200 uit 4x 16 stappen

neem je maar 4 maten op dan wordt hij dus 4 keer herhaald afgespeeld maar correct me if i'm wrong. ;_0
p.s geen manual erbij?
Dat is correct, per instrument - 3 drumtracks en 1 synth track kan hij 8, 12 of 16 stappen opnemen.

De manual heb ik van begin tot eind gelezen, er wordt van een handige loop functie gesproken maar dan wordt er niet gesproken hoe je die uitzet of als die ook uitgezet kan worden?

16 stappen waar de 4 eerste enkel worden herhaald lijkt me een beetje belachelijk, maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn? Ik kan zeer goed overweg met de meeste groove box en andere tribes is het eerste keer dat ik zo in m'n haren moet krabben.

Werk je met een nederlandstalige manual?
Het is altijd nuttig de engelse bij de hand te houden.
Bij het vertalen naar een andere taal gaan er nog al eens stukken verloren....
Ik vermoed dat het iets met de Free EG mode te maken heeft.
De engelse manual p.61 zegt:
The display number indicates the current measure number. If you’ve set Length (see Tip 63
below) to “2,” the Pattern loops two times for recording, and the display changes accordingly.
Dus, als ik het goed heb, moet je de loop lengte vooraan wijzigen.
Free EG Type
Determines the type of loop for Free EG playback.
Press the [MODE] button repeatedly until “tYPE” appears, then use the [DATA] knob to change the setting.
Settings
oFF
No loop.
FUd (Forward)
Free EG sequence loops from start to end.
FUdH (Forward Half)
Free EG sequence loops from the middle to the end.
ALt (Alternate)
Free EG sequence loops from start to end, then end to start.
ALtH (Alternate Half)
Free EG sequence loops from middle to end, then end to middle

Give it a try!
Cheers!
Exo. :mega:

Ja ik heb de handleiding in het Engels, heb ook die Free eg settings bekeken maar hebben op het eerste gezicht enkel betrekking op de synth track, niet op de drums.

Anderzijds heb ik nog wat geklungeld met de preset patterns en heb er geen gevonden die langer duurt dan 4 maten. De instelling 8, 12, 16 heeft dan betrekking op de tempo structuur - niet zozeer op de lengte.

Ach, waarschijnlijk bedoeld Yamaha de keuze van het aantal steps in die eerste 4 maten. Is wel effe anders dan een de Roland manier.

Blijven proberen dus. Alvast bedankt Exo!:mega:

Je komt van een Roland achtergrond? Dan is het normaal.
Yamaha en Roland zijn op dat vlak 2 aparte werelden...
Ik ben opgegroeid met de RM1X van yamaha en gebruikte onlangs een MC808 van Roland.
Dat was voor mij dan weer totaal aanpassen naar Roland toe.
Ik vind ook wel dat sommige Yamaha termen verwarrend en/of minder logisch zijn. Zoals de RM1X omgaat met patterns, phrases, tracks...
Enfin, elk merk heeft z'n eigen terminologie en manier om ermee om te gaan.
Feit is wel dat Roland en Yamaha soms 2 totaal verschillende benaderingen hebben om iets simpelweg uit te leggen....

Success!
Cheers,
Exo.:mega:

Tot dusver werkte ik vooral met Korg en Roland. Ik moet eerlijk bekennen dat qua 'hands on' mogelijkheden Korg veruit de beste is. Je hoeft bij manier van spreken niet eens de handleiding te lezen om in enkele stappen tracks te maken op een electribe. Maar natuurlijk betekend dit ook dat de mogelijkheden beperkter zijn. Roland heeft soms bijna teveel opties en submenus en wat mij de laatste tijd ook stoor is dat alle Grooveboxen van de 303 to 505 familie (dus ook D2 en 307) een zwak sequencer aan boord hebben.
In geen tijd kan je die letterlijk 'wurgen' en gaat de timing en de strakheid naar de vaantjes.
En als kerst op de taart heb ik bij een midi bulkdump moeten ontdekken dan er gegevens verkeerd zijn overgezet. Met als gevolg dat er fouten in mijn composities zitten nu ze terug naar de Groovebox zijn gestuurd.

Daarom ben ik nu aan het vissen voor een Rm1X, naar wat ik heb vernomen heeft die toch een veel strakkere en deftige sequencer aan boord.

Cheers!:mega:

Je komt van een Roland achtergrond? Dan is het normaal.
Yamaha en Roland zijn op dat vlak 2 aparte werelden...
Ik ben opgegroeid met de RM1X van yamaha en gebruikte onlangs een MC808 van Roland.
Dat was voor mij dan weer totaal aanpassen naar Roland toe.
Ik vind ook wel dat sommige Yamaha termen verwarrend en/of minder logisch zijn. Zoals de RM1X omgaat met patterns, phrases, tracks...
Enfin, elk merk heeft z'n eigen terminologie en manier om ermee om te gaan.
Feit is wel dat Roland en Yamaha soms 2 totaal verschillende benaderingen hebben om iets simpelweg uit te leggen....

Success!
Cheers,
Exo.:mega:

AN200 loopfactory was het toch?

Patterns zijn te programmeren tot 16 steps. (8,12 of 16)
Free EG's zijn in te stellen vanaf .5 tot 8 patterns. (zo uit mijn hoofd, lengtes kunnen afwijken)
Onder zo'n EG kan je een knopbewerking realtime opslaan. (max 4 EG's per pattern)
Als je langere stukken wilt maken dien je song-mode te gebruiken, waarmee je de volgorde van het afspelen van de patterns vastlegt.
Song-mode gebruik ik nooit, maar verwacht niet dat je daar realtime kan opnemen.

Edit: Met de scene functie kan je 2 verschillende instellingen in elkaar laten vloeien.

AN200 loopfactory was het toch?

Patterns zijn te programmeren tot 16 steps. (8,12 of 16)
Free EG's zijn in te stellen vanaf .5 tot 8 patterns. (zo uit mijn hoofd, lengtes kunnen afwijken)
Onder zo'n EG kan je een knopbewerking realtime opslaan. (max 4 EG's per pattern)
Als je langere stukken wilt maken dien je song-mode te gebruiken, waarmee je de volgorde van het afspelen van de patterns vastlegt.
Song-mode gebruik ik nooit, maar verwacht niet dat je daar realtime kan opnemen.

Edit: Met de scene functie kan je 2 verschillende instellingen in elkaar laten vloeien.
Ja, dat klopt allemaal. Maar mits ik van een groovebox kwam verwachte ik langere patterns, als ik ze dus langer wil zal ik idd verschillende aaneen moeten plakken. Of beter nog gewoon aansturen met een externe sequencer.

Cheers!:mega:

Back