Performance issues CB 5.1.0 op i5

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde lezer,

Ik heb net mijn best gedaan om gerelateerde draadjes te vinden over dit onderwerp, maar dat is me niet gelukt. Bij voorbaat mijn excuses als de vraag al eens is gesteld...

Ik werk met Cubase 5.1.0 op een Vaio laptop met de volgende specificaties:
- Processor i5 quadcore 2.4 GHz
- RAM 4 GB
- OS 64 bit
- Windows 7

Regelmatig loop ik tegen performance problemen aan, zeker bij het gebruik van Lush (staat er inmiddels al om bekend). Nu heb ik een performance check gedaan en het valt mij op dat de totale CPU load op de pieken nog niet boven de 30% komt. In Cubase staat multiprocessing aan. De maximum frequency ligt vaak wel boven de 100%, maar volgens mij zegt dat niet zoveel.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Hoe kan het dat ik problemen ervaar wanneer de CPU load niet boven de 30% komt?
- Is er een oplossing die ik als nono over het hoofd zie?

Bouncen doe ik niet, vind ik vervelend omdat ik dan zo weinig aan de compositie kan veranderen. En tot slot ter info, het meest gebruik ik de laptop aan de keukentafel dus met de onboard ASIO driver.

Wie oh wie?

Wees gegroet.

Laatst gewijzigd:
Waarde topicstarter,

Laat u mij alstublieft aangesproken voelen u het volgende voor te leggen:

1) Even ter verduidelijking; de meters in Cubase geven de asio-load aan en niet het cpu-verbruik. Daar kan in de praktijk inderdaad best een aardig verschil tussen zitten.
2) Sluit aan bij het vorige; de asio-buffer verhogen reduceert de asio-load vaak als hij over z'n nek gaat. Welke waarde is er toegewezen aan de aan deze parameter in de configuratie van de software op het systeem van uw persoon?

Wees teruggegroet :D

Wel waarde heer Razor, mijn welgemeende dank voor het feit dat u geheel en al belangenloos tijd zowel als moeite investeert in het ontrafelen des probleems.

Buffergrootte staat op 2048. Zegt mij weinig...

Probleem is dus volgens jou geen CPU probleem, maar ASIO probleem?

probeer in de bios van je laptop de speedstep maar eens te disablen. Op een core i5 en i7 kan het enablen van speedstep zorgen voor asio spikes in cubase, waardoor je de door jouw genoemde problemen kan krijgen.

Dus speedstep in bios even uitzetten, dan opnieuw testen of het nog voorkomt en anders kun je hem altijd weer aanzetten, mocht het niets helpen.

probeer in de bios van je laptop de speedstep maar eens te disablen. Op een core i5 en i7 kan het enablen van speedstep zorgen voor asio spikes in cubase, waardoor je de door jouw genoemde problemen kan krijgen.

Dus speedstep in bios even uitzetten, dan opnieuw testen of het nog voorkomt en anders kun je hem altijd weer aanzetten, mocht het niets helpen.

In de BIOS zie ik slechts 1 optie onder tab "advanced" --> "Intel Virtualization Technology". Geen speed step. Het vreemde is dat een rondje Googlen wel wat afbeeldingen oplevert voor speed step in de BIOS, maar niet icm met de Vaio...

Het enablen van de IVT levert helaas geen verbetering op.

Had gisteren een heel verhaal getypt, valt de iPad uit... Anyway, heel kort: kijk even naar asio4all als je een onboardkaart oid gebruikt.

Damn... Zuur die iPads :D.

Ik ben nu in CB naar asio4all geswitched. Op het eerste gehoor lijkt dit inderdaad beter te gaan. Waar zit het dit verschil nou in? Ben wel nieuwsgieriger geworden inmiddels...

OK, nu lijkt het met de perstaties duidelijk beter te gaan. Da's mooi en dank vor het meedenk.

Een opvolgend probleem dient zich nu aan. Als ik in Cubase werk, wil ik gelijktijdig ook gebruik kunnen maken van players in bepaalde website, bijvoorbeeld de SC player in SF. Nu lijkt het het of de Asio4all driver dedicated is ingesteld voor Cubase, ook als Cubase alleen is opgestart en niet speelt, ik kan namelijk geen gebruik van de players als Cubase aan staat. De optie release driver... etc, is voor mij nu ook geen oplossing omdat ik owel CB als de players in websites gelijktijd wil laten afspelen.

Iemand een idee?

Nou, er zou multiclient-ondersteuning moeten zijn. Heb net dit gevonden maar heb er verder geen ervaring mee, omdat mijn kaarten dit probleem nooit gehad hebben. Over je vorige post: normaal stuurt Windows geluid uit via het DirectSound-protocol, dat weer met de kaart communiceert,hetgeen prima is voor de meeste standaardtoepassingen. Bij asio4all wordt die 'tussenlaag' (DirectSound) overgeslagen waarbij de host (Cubase) direct met de kaart communiceert. Bij de audio-interfaces die voor produceerdoeleinden gemaakt zijn zit een ASIO-driver van de betreffende fabrikant, terwijl asio4all dus ook asio-ondersteuning biedt bij kaarten zonder asiodrivers. Ik denk dat de laatste soort multiclientondersteuning minder vaak aanwezig is. Dit hele verhaal is gebaseerd op ongeveer 90% zekerheid, dus ik sta zeker open voor correcties of aanvullingen :) Kijk anders ook even op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/ASIO4ALL

Kijk, dat is nog eens een uitleg waar ik iets mee kan! :okdan:

Ik heb je link ook gelezen en er lijkt dus een prima work around te bestaan. Die moet ik overigens nog testen. Wanener ik de Focurite gebruikt, is er overigens niets aan de hand en werkt alles prima. Maar ja, die keukentafel werk zo lekker he! ;)

Dank voor je hulp Razor!

Back