Carillon-achtig geluid in een harmonie-progressie

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Plotseling gebeurde het weer deze week... zomaar een stukje muziek, soms van een reclametune of door een pianist tijdens een uitzending van omroep MAX.

Een bepaalde progressie van (substituut) akkoorden met chromatische toevoegingen (denk ik). Vaak gebruikt als intro of uittro van een liedje of in de turnaround.

Maar onmiskenbaar klinkend als een carillon, met chromatische tonen die de boventonen van corillon-klokken imiteren.
Al uren achter de piano lopen pielen om het uit te vogelen, maar nooit gelukt. En ik heb helaas ook geen audio-fragment om het te laten horen.

Wie oh wie kent dit en weet hoe dit moet worden gespeeld?

Groeten,
Pjeut.

als ik wist wat je bedoelde dan had ik je graag geholpen.

audio-fragment of ander voorbeeld is wat mij betreft onmisbaar.
Mijn kennis van muziek en theorie is groot maar ik tast volledig in het duister!

Ayyy, jammer, maar ik was er al bang voor.

Ik ga kijken of ik iemand hierover te spreken krijg.

Ik kom er op terug. Stel dat ik er zelf achter kom laat ik het ook ff weten.

Ayyy, jammer, maar ik was er al bang voor.

Ik ga kijken of ik iemand hierover te spreken krijg.

Ik kom er op terug. Stel dat ik er zelf achter kom laat ik het ook ff weten.

Pjeut,

ik weet wel hoe je carrilion bel kerkklok geluid kan imiteren:

bij alle majeurakkoorden naast de grote terts ook de kleine terts spelen. Wel dan een octaaf onder of boven de normale grote terts. Dat is namelijk wat je ook als typische stoorzender boventoon harmonische hoort bij kerkklokken.

Maar...

Maar...

...hoe doe je dat dan met mineur-akkoorden? Dan kom je al gauw uit op een 11 of 13 van het grondakkoord. En dat klinkt dan weer te harmonisch.

Pjeut,

ik weet wel hoe je carrilion bel kerkklok geluid kan imiteren:

bij alle majeurakkoorden naast de grote terts ook de kleine terts spelen. Wel dan een octaaf onder of boven de normale grote terts. Dat is namelijk wat je ook als typische stoorzender boventoon harmonische hoort bij kerkklokken.

...hoe doe je dat dan met mineur-akkoorden? Dan kom je al gauw uit op een 11 of 13 van het grondakkoord. En dat klinkt dan weer te harmonisch.

het zit zo:

bij kerkklokken is de 4de boventoon niet zoals het natuurkundig hoort te zijn een grote, maar een kleine terts. Deze boventoon is zeer duidelijk hoorbaar.

daarrom klinkt het ook zo raar als een vrolijk wijsje wordt gespeeld op een carriilion. je hoort majeur en mineur, grote en kleine tertsen door elkaar.
ook bij andere metalen en houten instrumenten treden dit soort vreemde harmonische boventonen op

maar nu weet ik wat je kan proberen. misschien werkt dit wel:

kopieer je muziekstuk, akkoorden en transponeer dit een kleine terts hoger. Volume wat zachter en samene met orginele soor afspelen. hopla: kerkklok klankken!

Maar je hebt dit een pianist horen spelen, als in, in z'n eentje? ofwel, wat je wilt bereiken is te doen op de piano zonder trucendoos?

hier een voorbeeldje:

onder speel ik G C G D G.

twee octaven hoger (want daar zit pas de 4de boventoon) speel ik in de juiste liggingen:

Bb Eb Bb F Bb

Attachments

• klok.mp3
    204 KB · Bekeken: 346
en nog een met slechts een octaaf tussen onder en boven akkoorden. zo worden het
meer compacte harmonieen geschikt voor jazz en modern orkest muziek (inclusief wat galm voor buiten carrillion gevoel):

Attachments

• klok2.mp3
    178,3 KB · Bekeken: 288
Back