verschil tussen Rode NT1 & AKG C3000

Q-bus

een nul
Ik sta op het punt 1 van deze 2 te kopen. Ik gebruik m voornamelijk om raps op te nemen. Welke is beter voor dit?
Kan iemand mij het karakter van deze microfoons beschrijven voor me.
Badankt.

Gr, Bart

echte freaks zeggen dat bij ieder persoon een ander mic past
voor de rest is het gewoon uitproberen .. je moet ergens mee beginnen
en desnoods neem je rapper mee naar de winkel :P

nou weet je, ik heb momenteel een rode NT3 maar die is eigenlijk voor instrumenten maar doet t wel goed maar als je er een beetje fout voor staat neemt die raar op en ik werkmomenteel met zo'n 6 verschillende rappers.

Origineel geplaatst door Q-bus
nou weet je, ik heb momenteel een rode NT3 maar die is eigenlijk voor instrumenten maar doet t wel goed maar als je er een beetje fout voor staat neemt die raar op en ik werkmomenteel met zo'n 6 verschillende rappers.

Dat komt omdat de microfoon een nierpatroon heeft. De kant met de gouden stip is de voorkant bij de NT3 en het meest gevoelig.
De C3000 en de NT1 zijn ook niertjes.

Als je een koortje wilt opnemen moet je een omni (rondom) mike hebben zoals de Rode NT2 of de Superlux CM H 8 C.

Ik zou voor iets als rap eigenlijk een Shure SM58 gebruiken.

Lekker direct geluid. Gebruik ik ook voor grunts.

zoals madR ook al zei, voor iedere vocalist een andere mic...

de c3000 gebruik ik eerder voor de zachte fluwelen stemmen, de rode voor de rauwe soulzangers en voor het rapgeweld gebruik ik een akg spraakmicrofoon (weet het typenr even niet meer, zo'n driehoekige handmic).
ik heb ook nog een akg414 en leent zich weer uitstekend voor bepaalde vrouwelijke vocalisten.

mijn gevoel zegt doe die rode omdat ik die c3000 toch niet echt lekker vind klinken met mannelijke vocalen waar nogal pit inzit, dan gaat ie een beetje knijpen ofzo...ideaal zou zijn als je ze allebei even zou kunnen lenen.

succes :)

Ik zou voor de Rode gaan... kan je op meer dingen gebruiken.

De C3000B heeft een beetje een gesloten karakter, het is
moeilijk om er gain uit te trekken... in tegenstelling tot de Rode...
dit kan echt een probleem zijn met zangeressen die een echt
zachte stem hebben.
De Rode heeft wel iets meer selfnoise dan de C3000B.

De high-mid boost op de C3000B klinkt ook niet even lekker bij
iedere zanger...
Ik moet hier wel ff zeggen dat de C3000B absoluut fantastisch
kan klinken op akoestische guitaar!

Feit is dat op dit moment er in dezelfde prijsklasse gewoon
betere microfoons zijn.

Een andere range om eens naar te kijken is de StudioProject
range, speciaal de C1 is een erg goede microfoon, erg open
karakter, genoeg 'air' in de hoog... klinkt behoorlijk als een
U87ai. Het zijn in China gebouwde mics, maar heel veel
mensen in de recording industrie zijn er helemaal weg van,
mijzelf inbegrepen.

Mvg.

CoolRunning

Testcase

Testcase

De laatste tijd heb ik veel mogelijkheden gehad om van alles en nog wat uit te testen.. waaronder een aantal Rode mics en ook de C3000B van AKG..

Nou is de C3000B een totaal andere microfoon dan de C3000, dus die kant van de vergelijking kan ik niet beoordelen (of je moet de B bedoelen.. )

De NT1 is en blijft een koopje in deze prijsrange. Je haalt er een geweldige dynamiek mee.. en hij klinkt gewoon erg 'lekker' (in tegenstelling tot 'vlak'.. want dat zijn dit soort microfoons met opzet niet!). In het hoog sprankelt het allemaal nét iets te weinig naar mijn smaak... daar ben je met zo'n C3000B toch wat beter af.

De 3000B heeft in mijn ogen (oren) een wat hogere gevoeligheid dan de NT1 (in tegenstelling tot wat hierboven ergens beweerd wordt).. wat het opkrikken van een signaal minder vaak nodig (en dus tevens gemakkelijker maakt).

Waar de C3000B vooral opvalt door z'n lekker sprankelende hoog, klinkt de NT1 erg lekker in het midden.. en overdrijft in ieder geval niet in het hoog (wat ik vaak een nadeel vind van de C1000 of CK451).

Hmm.. conclusie? De NT1 is na een paar dagen testen bij mij vooral blijven hangen als 'ideaal' voor acoustische instrumenten (voor gitaar is ie niet te versmaden) en overhead/ambient mic toepassingen. De C3000B is een fijne zangmicrofoon.. maar ja.. ik zou niet weten waarom ik nou persé deze zou willen hebben.

Kijk (luister!) ook eens naar een AudioTechnica AT 4033 en de al eerder genoemde C1 van Studio Projects (een erg goede allrounder).

Nou, ik heb met die NT1 rap opgenomen en dat klinkt in mijn oren als je je best doet uitstekend. Een beetje weinig laag kreeg ik er uit, maar dat draaien we er wel weer subtiel terug in. Het gaat allemaal eigenlijk om positionering. Maar denk je dat het nuttig is om die NT1 te kopen als je de NT3 hebt? Ik zou het verschil en de overeenkomsten niet precies weten, maar misschien kun je beter iets aanschaffen wat in de verste verte niet lijkt op wat je al hebt. Voor de variatie, weet je wel?

succes met je keuze!

Oh ja, ik vind die NT1 behoorlijk stil hoor...

shure sm7b!
Schijnt het goedop rap te doen, mischien dat je hem tweedehands voor de zelfde prijs als een nt 1 kan
kopen. Nt1 is wel ardig op rap maar je hebt wel een goeie preamp nodig om hem goed te laten klinken want hij heeft
een schel randje dat bij de verkeerde versterking snel iriteerd.

Ik zag ook dat feedback
De mxl lijn nu heeft
Mxl v 67
Mxl 990

Is een mooie combinatie Mxl 67 heeft een beetje de popy neumansound (u87Wannebee) lijkt op de studio projects c1 maar is net iets warmer

En de mxl 990 werkt goed op schreeuwerige vocals.

En als je 289 euro kan missen
Koop dan een mxl v 69

Keuze

Keuze

Als het je echt om de keuze te doen is.. ga dan alsjeblieft voor de NT1.. die kosten tegenwoordig bijna nog minder dan een Beta 58a (thomann.. 179 euro).

Alternatieven zijn er genoeg.. maar voor die prijs mag je 'm gewoon niet laten liggen.

Back