Voltage (CV) omdraaien

PWM

User
Beste allemaal,

Ik zit wel vaker met het probleem dat ik een voltage (b.v. CV signaal) wil omdraaien zonder een negatieve spanning te gebruiken.
Nu heb ik hier een MAM MB33 en daarin werkt de CV precies omgedraaid, 0 Volt is de hoogste noot en 5 Volt de laagste.
Iemand een idee/schema?

Bij voorbaat mijn dank!
groet,
Maarten

attachment.php

het zal niet 100% werken...
en je hebt een spanningsval van 0.6V

:mega:

Attachments

• inverter.png
    inverter.png
    603 bytes · Bekeken: 82
Je hebt:

0V.....5V

Je wilt:

5V....0V

Je wil dus eigenlijk altijd het verschil tussen de ingangsspanning en 5V. Laten we dan eens héél gek doen en een verschilversterker met inputs CV en 5V, en versterkingsfactor 1 maken. De uitgang is dan 5V....0V voor een ingang 0V....5V.

Ik heb het niet doorgerekend, maar wat dacht je van deze schakeling:

op_amp_differential.bmp

Alle weerstanden gelijk aan 100kOhm..
5V op de + input, je CV op de - input, de opamp voeden met 6V of 9V op zijn positieve voedingspin.

Je tracking gaat wel maar zo lineair zijn als dat je opamp lineair is...En ik ben niet 100% zeker van de weerstandswaarden, dus check het even voor je het gebruikt.

ja, dat is natuurlijk een veel betere oplossing, maar je hebt dan wel een negatieve voedingsspanning nodig.

je zou eventueel deze niog even kunnen proberen, alle weerstanden zijn 10K

de - van de opamp gaat aan de massa, en de + gewoon aan de + natuurlijk
attachment.php

Attachments

• inverter1.png
    inverter1.png
    610 bytes · Bekeken: 82
Nicolas, bedankt voor het meedenken maar zoals Jeroen al zei, ik heb geen negatieve spanning tot mijn beschikking in de MB33.

Jeroen, Je tweede optie werkt vrij aardig maar haalt de 0 V niet.

Ik denk dat ik het hierbij laat. Ik maak de Gate, VCF CV en Accent trigger inputs voor het processen van externe signalen en laat de VCO gewoon MIDI only.

Nogmaals dank allemaal!

P.S. Als iemand nog een briljante ingeving heeft hoor ik het uiteraard graag.

ja, dat is natuurlijk een veel betere oplossing, maar je hebt dan wel een negatieve voedingsspanning nodig.

Heb je een negatieve voedingsspanning nodig op een opamp als zowel je ingangsspanningen als je uitgangsspanning positief zijn? In mijn simulator niet, maar daar heb je het: simulator. De werkelijkheid durft aardig anders te zijn. :)

Heb je een negatieve voedingsspanning nodig op een opamp als zowel je ingangsspanningen als je uitgangsspanning positief zijn? In mijn simulator niet, maar daar heb je het: simulator. De werkelijkheid durft aardig anders te zijn. :)

yeps, alleen niet bij singel rail opamps, maar die halen geen van alle , zoals pwm al aangaf de volledige uitgangssweep.

Back