Yamaha MX48 / MX61

De specificaties zien er goed uit. Maar ik ben benieuwd naar de werkelijke kwaliteit. Klinkt hij net als de MM-serie als een PSR-homekeyboard, of is het wél een budget-MO? Zowel de MM, MO als MX hebben Motif-klanken aan boord, maar het verschil in klankkwaliteit zit hem in de D/A-converters en de rest van de output-electronica. Dat verschil kun je op Youtube niet horen.
Voor het weinige geld dat de MX kost, mag je natuurlijk niet veel verwachten, maar hij moet wel bruikbaar zijn en niet te dun klinken.

Nope, het is een uitgeklede motif XS. De XS6 heb ik thuis, maar de mx49 heb m nu aangeschaft voor zn gewicht en de snelheid van instellen als extra keyboard voor een converbandje. De presets zijn 1 op 1 uit de motif, incl. de soundboard. Het is nu meer een keyboard dan een synth geworden. Voordeel is de snelheid dat je bij je geluiden kan en ze enigzins nog kunt tweaken. het editen van de gegenereerde sound zelf kan niet meer, het begint allemaal met de presets. De effecten (ook motif) zijn toe te passen en nog wat basic edit functies als toewijzen van modweel en andere inputs.
De arp presets voor ritme en synth arps zijn er ook in verwerkt. Het keyboard kun je splitten óf layeren met 2 parts (om even in Yamaha termen te spreken) om zo je performance (Yamaha term) te kunnen instellen en saven. Midifiles kun je afspelen vanaf memorystick (usb1.1 interface) en ook muziek in .wav (44.1/16bit) formaat (géén sample functie!)
Dus als ik al zei, de sound is als die van de motif xs. Maar ipv synthesizer moet je dit ding qua instellingen als een luxe keyboard zien (zonder de ingebouwde speakers).

Het onderstaande filmpje is echt tenenkrommend slecht. Het lijkt wel alsof Yamaha wereldwijd drie stuks wil verkopen van dit model.

Uiteraard zal het in het echt allemaal een stukje beter klinken en zal het zeker geen slecht apparaat zijn. Zoals Mr. RQ al zei is het meer een versimpeld Motif keyboard. Kan leuk zijn, mits je geen synthesizer verwacht met talloze functies. Maar persoonlijk zou ik wat anders kopen voor die 549/699 euro.

Maar persoonlijk zou ik wat anders kopen voor die 549/699 euro.

Ik heb deze laatst nog in de winkel aan de tand gevoeld. Voor slechts een beetje meer geld kan je een Mox6 kopen. Een beetje meer geld maar veeeeeeeeeel meer synth en workstation.

Ik heb de MX49 voor 489,- gekocht, dat is zeker een fractie van de prijs waar ik de motif XS voor heb gekocht.
Ik heb de MX49 in een oefenruimte staan in combinatie met een Fatar SL880PRO om toch nog een beetje fatsoenlijke toetsen te hebben om bijv. piano op te spelen. Prachtig apparaat voor de prijs.
In de studio zou ik hem niet willen hebben, de MX is echt om ergens mee naartoe te slepen (3.8kg!)
Als midicontroller kun je m ook gebruiken met een redelijke integratie met Cubase, maar dan zijn er toch wel heel wat handigere midicontrollers op de markt die je het leven heel wat makkelijker kunnen maken.
De arps zijn interessant voor als die bassist of drummer nou niet op komt dagen om snel toch een geloofwaardige baspartij of ritme te kunnen toevoegen om toch te kunnen oefenen.

MX49

MX49

Ik heb net een MX49 kunnen scoren voor 300 euro, in nieuwstaat en met originele verpakking en handleidingen. De vorige eigenaar had em gewonnen bij een wedstrijd en zou hem niet gebruiken. Ben heel tevreden van de klanken, ik had em voornamelijk gekocht voor de Motif pianoklanken die me helemaal niet bevielen in mijn Roland en Korg toestellen. De Motif klanken in deze MX49 klinken zelfs realistischer dan in mijn Yamaha P-155 piano, Als controller gebruik ik een M-Audio 88 keys.

Waar ik me een beetje zorgen over maak ik dat het lampje van de ritmeknop altijd blijft branden, op de demo's op Youtube is dat niet zo. Kan een eigenaar van een MX49 me eens laten weten of dat bij hem/haar ook zo is ?

Ik vond ook een firmware update op de Yamaha site en aarzel nog om deze toe te passen met het idee van "if it ain't broken don't fix it..."

Eventuele raad of suggesties zijn welkom
De Cubase AI zat ook nie mee in de doos maar ik denk dat deze sowieso niet op mijn Win XP zou draaien.

Hoi Rivanho,

Nou de AI6 disk hoort erbij te zitten, daar zit volgens mij ook een code bij om de B3 plugin vanaf de Yamaha site te downloaden..
Tja ik heb hem getest en er een review over gescheven en was erg positief, met de wat suffig klinkende MM6 in het achterhoofd was ik best onder de indruk van de klank.
En voor 300 euro heb je een prima koop gesloten in elk geval.
AI6 zou volgens mij op XP SP3 gewoon moeten kunnen draaien hoor, is een uitgeklede versie van Cubase speciaal geleverd voor de MX49 aangezien men er bij Yamaha van uit gaan dat je meeste klanken uit de MX49 haalt.
Omdat ik nogal graag verzamel heb ik deze versie in een ISO file staan..

groetjes:Ramon

Tja de vorige eigenaar reageert intussen niet meer op mijn emails, hij denkt "verkocht" en laat me nu maar gerust dus geen zin om te zoeken zeker. Het geeft ook te denken dat zijn advertentie nu nog altijd op de koopjessites staat, http://www.kapaza.be/nl/muziekinstrumenten/yamaha-mx49--midi-keyboard--78142353.htm en dit 10 dagen nadat ik de MX49 kocht en daarbij op een andere site blijkbaar voor 250 euro aangeboden wordt http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/keyboards/yamaha-mx49-midi-keyboard-167579355.html?qq=mx49 Tenzij hij er natuurlijk een hele vrachtwagen gewonnen heeft.

Ik heb wel interesse in de ISO file die je op je schijf hebt en stuur je een PB
Dank bij voorbaat

Back