Transformator JX8P; waar vind ik die (online)?

Kraan

Ouwe rot
De transformator in mijn JX8p bromt en wil ik daarom vervangen. Steviger vastzetten of een andere handeling haalt niets uit, want het geluid/de trilling komt echt uit de kern van de trafo.

Echter...

Het is nogal een rare transformator met een dubbele secundaire uitgangsspanning. Waarvan één dubbel (+19v/-19v) 19volts uitgangsspanning (0.3A) en één enkele 9.6 volts uitgangsspanning (0.8A).

Sec spoel 1:

----> +19v
----> GND
----> -19v

Sec spoel 2:
----> 9.6v
----> GND

Een vervanger voor deze transformator laat zich online niet makkelijk vinden. Wie heeft enig idee?

Mmmm, dit valt tegen. Niemand die een toko weet waar je zoiets zou kunnen vinden? Alle gangbare Nederlandse heb ik nagezocht, maar zonder resultaat.

Ilp ringkern?
Ze wikkelen volgens mij ook nog steeds op bestelling maar dan kun je beter bij Roland een vervanger vragen.
Of op ebay kijken natuurlijk.

Zijn dat de gespecificeerde voltages of heb je dat onbelast gemeten? Want zeker die 9,6V is erg apart. Ik zou eerder denken dat het een 2x18V plus iets van 7..8V trafo is (voor een 2x15V + 5V voeding).

Er wordt inderdaad nog steeds op bestelling gewikkeld, maar in dat geval zijn twee losse ringkernen waarschijnlijk goedkoper.

Je kunt overigens nog proberen om de trafo opnieuw in hars te gieten (of vuilspuiten met plastic).

Oh, en hij kan ook brommen omdat hij te zwaar belast wordt, bijvoorbeeld door lekke elco's in de voeding.

Ik heb dit verhaal al 2 keer meegemaakt dat een trafo van een JX8P ontzettend bromt, weggooien dat ding en vervangen.

:halleluja Jeey! Opeens ontzettend veel bruikbare reacties!

Zijn dat de gespecificeerde voltages of heb je dat onbelast gemeten? Want zeker die 9,6V is erg apart. Ik zou eerder denken dat het een 2x18V plus iets van 7..8V trafo is (voor een 2x15V + 5V voeding).

Dat zijn volgens de service manual van de JX8p de ingangsspanningen van de power supply pcb. Dus niet echt gespecificeerd als uitgangsspanning.

De brom houdt op na een minuut of 5, dus daarom lijkt het me niet waarschijnlijk dat het aan een te zware belasting van eventueel defecte elco's is te wijten, maar meer aan loszittende windingen die uitzetten naarmate de temperatuur oploopt?

Een voeding ervoor laten winden, lijkt me iets te prijzig. Ik zal eerst eens de trafo zelf onder handen nemen. Indien mogelijk e.e.a. wat strakker zetten/opvullen. Als dat niet werkt maar vervangen door twee losse. Maar dan blijft de vraag waarmee te vervangen. Ik zal even een deel uit de service manual in dit topic plakken.

Als het ophoudt naar mate hij warmen wordt zijn het vrijwel zeker de lamellen in de trafo kern.

Heb even de service manual erbij gepakt maar die is best wazig. Daar staat "Secondary Winding Ratings en dan 9.6V DC". Ehm... DC uit een trafo?

En die "9.6V DC" gaat door een dubbele gelijkrichter en op dat punt staat "+7 unreg". Vaag allemaal.

Maar een 2x19V ringkern is gewoon te koop. Die andere... tja, 9V lijkt me zat, maar dan heb je geen +7V unreg, maar veul meer.

Als het ophoudt naar mate hij warmen wordt zijn het vrijwel zeker de lamellen in de trafo kern.

Dat was blijkbaar het licht. De trafo zat in een standaard stalen montageframe. Als ik die eraf haalde, kon ik met een tang heel eenvoudig uitzoeken welk lamel er trilde. De eerste en laatste lamellen zijn niet helemaal rond, maar zijn een soort w, dus daarvan was één uiteinde de boosdoener.

De u-vorm van het metalen frame heb ik met een tang meer naar binnen gebogen, zodat deze heel strak terug op de trafo kon. Het loszittende uiteinde van de lamel wordt daardoor vastgedrukt en het getril is afgelopen.

Geweldig bedankt voor het meedenken iedereen! :okdan::halleluja

Back