Alternatief voor Presonus Firestudio Mobile

NRJay

Stamgast
Had ik bijna de Firestudio mobile van Presonus gekocht, blijkt dat ik een firewire kaart heb zonder TI chip, en dat risico ga ik niet nemen... Alleen het lastige is dat die firestudio exact alles heeft wat ik zoek :stupid

Wat zoek ik:
- 5 line-inputs achteraan (2 synths en 1 drumdoos)
- 2 XLR inputs vooraan met phantom power (1 mic en soms eens een gitaar/bas)
- Hoofdtelefoon out met volumeknop op voorkant
- USB aansluiting ipv Firewire

De laatste 3 hebben ze allemaal wel, alleen die line-inputs aan de achterkant daar loop ik op vast.
Meestal zijn er maar 2, en dat is echt niet genoeg. Ga ik naar een groter model kijken dan zijn het er meteen een stuk of 20, totaal overkill...
Aan de voorkant wil ik ze zeker niet, ze blijven permanent aangesloten en de kabels zitten dan alleen maar in de weg.

Welke audio-interface op usb heeft voor mij wel genoeg line inputs??
Liefst ook een beetje in dezelfde prijsklasse, een firestudio kost een 200€...

Heb je niet de mogelijkheid om je computer of laptop uit te breiden met een PCIe of ExpressCard firewirekaart met TI-chipset? Dan zouden je eventuele firewire problemen opgelost moeten zijn.

Je zou kunnen kijken naar de Focusrite Scarlett 18i6, maar die zit qua prijs wel iets boven je budget. In diezelfde prijsklasse heb je ook de Tascam US-1800. Je ziet ze niet zo vaak, maar misschien is een tweedehands US-1641 (voorloper van de US-1800) binnen je budget een goede optie.

Edit: zie nu dat de Tascam aan de voorkant alleen microfoon- en gitaarinputs heeft en achterop maar 4 lijningangen. Dan is de US-1641 / US-1800 waarschijnlijk minder geschikt.

Hmm, blijkt dat een ExpressCard slot wel voorzien is, dat geeft weer moed. Wist niet dat zoiets bestond.
Maarja, kom ik op het volgende dilemma: wat als mn volgende pc geen firewire of expresscard heeft? Een nieuwe zit er wel aan te komen want deze is al een jaar of 6 oud.

Is het met het oog op de toekomst niet veiliger om iets op usb te kopen? Veel firewire poorten zie ik niet meer op laptops zitten tegenwoordig.
Maar als ik mn budget dat moet uitbreiden naar 300, kan ik dan niet beter een 2dehandse Motu Ultralite MK3 kopen? Dat zit ook zo rond die prijs dacht ik.
Kwa opties zit dat goed, maar hoe zit het met de kwaliteit als je de focusrite en de motu vergelijkt?
De bedoeling is dat het toch een aantal jaren moet meegaan.

Voor toekomstbestendigheid is firewire inderdaad niet de meest handige keuze, op laptops zie je tegenwoordig firewire of de mogelijkheid voor uitbreiding met een expresscard vaak alleen nog op de dure business modellen en zelfs daar wordt het minder. USB vind je overal op en dat zal ook nog wel even zo blijven.

De Motu Ultralite zou dan tweedehands inderdaad ook een goede optie zijn, had ik nog niet aan gedacht. Over het algemeen erg goede drivers en bijgeleverde software en tevens stand-alone te gebruiken. Ook zit je met de Ultralite wat ruimer in je outputs, wat het voor de toekomst wat flexibeler maakt. Voordeel van de Scarlett is dan weer dat er een ADAT input op zit, waarmee je later nog eens 8 analoge ingangen zou kunnen toevoegen, mocht je dat willen, echter heb je dan nog steeds maar 2 analoge uitgangen.

Voor wat betreft opname kwaliteit zal het met allebei wel goed zitten denk ik, beide zijn merken die een goede naam hebben opgebouwd. Ik heb met beiden geen ervaring, dus verder kan ik daar niet zoveel over zeggen.

Het lijkt me dat de Scarlett hetgene is wat ik eerst zocht, maar als ik de prijs vergelijk met een gebruikte Motu is die weer een stuk completer. Kheb gezien dat er hier 1 te koop staat, dus daar ga ik even naar mailen. Kdenk dat ik dus beslist heb dat ik beter bij usb blijf, lijkt me algemeen veiliger en simpeler!

De Motu kende ik wel, maar had hem meteen aan de kant geschoven aangezien de nieuwprijs...

Kga ook eens even op het forum van Presonus kijken hoe deze kaarten zich laten integreren in Studio One (mijn Daw), ook niet geheel onbelangrijk he ;)
Daarom dat die Firestudio zo interessant was, perfect geïntegreerd in Studio One...

Als er nog iemand opties heeft, laat maar komen. Jij bent alvast bedankt Panther!!

Graag gedaan! Let er trouwens bij aanschaf van een Ultralite Mk3 wel op dat je de nieuwere hybrid-versie hebt met usb en firewire, en niet de versie met alleen firewire aansluitingen 8)

Back