Tril-elementen voor DIY, galmplaat, enz....

Vet, je gaat een plate bouwen :D
Hoe groot maak je hem?
(heel groot hoop ik;))

nee, geen plate. iets anders:

ik heb een autoharp....een houten snarenbak met chromatisch gestemde snaren.
die wil ik als resonator FX gaan gebruiken als dat een lukt.

dus instrument signaal naar tril-element op autoharp. snaren gaan mee resoneren
en dat wordt weer opgenomen door microfoon ofzoiets..

en als het niet werkt dan inderdaad misschien een soort galmplaat maken. mischien van dik hard plastic in plaats van metaal? er is van alles mogelijk!

Oo, maar dat is ook erg leuk.
Als het goed is krijg je een soort vocoder achtige sound.
Volgens mij krijg je een vergelijkbaar effect als je een mondharmonica pakt en daar niet in blaas, maar direct doorheen praat.

Je kan ook nog overwegen om voor de registratie geen mircfofoon, maar een piezo element te pakken.
Dat is goedkoop en kan je mooi op de klankkast plakken.
Je kan ook nog denken aan een gitaarelement onder de snaren, maar dan moet je een heel breed element hebben.
(zoals bijvoorbeeld in een Hohner Clavinet zit).
Of je moet zelf een element wikkelen (heb ik ooit geprobeerd, is een fiasco geworden;))

hoi MatthewLeBlom,

als het voldoende gaat werken dan heb ik inderdaad een soort akoestische vocoder. Maar ik zie het meer als een resonantie-apparaat. De snaren gaan wel licht meetrillen, maar niet zo hard dat hun karakteristieke snaargeluid wordt opgewekt.
Mijn hoofddoel is gesampelde akoestische piano's 'echter' te laten klinken. Bij een echte piano
resoneert er een hoop mee als je een toon aanslaat. Het zal niet precies hetzelfde werken maar
komt wel een beetje in de buurt. ik heb een Lexicon REFLEX die dit als effect heeft ingebouwd (!!)
maar ik hoop dat dit experiment een wat natuurlijker en warmer geluid oplevert.
Ook leuk misschien bij gitaar om een Sitar te imiteren. of bij stem! of drums...of.....mini ms-20 monotrompet!

goed idee van de gitaar pickups! ik heb nog 6 single coils liggen. Daar moet het wel mee lukken.
als er plaats is tenminste in het instrument.....maar eerst zonder, en als ik tegen het plafond opvlieg van Hoera Eureka het werkt! dan misschien instrument netjes verbouwen met pick-ups en uitgang.

over piezo elementjes:
veel mensen grijpen naar die glimmende rondjes als oplossing maar ik vind het maar niks in de meeste gevallen. Frequentie-karakteristiek loopt van top hoog tot zo 1 KHz......dus geen mid en laag. dat is afwezig en vandaar die harde felle scherpe klank. EQ heeft ook weinig zin, want mid en laag is er gewoon niet. tenminste, dat is wat ik ervaar en ook als info vond op internet.

Er bestaan ook lange piezo-strips die misschien beter presteren..ik weet het niet.

ik heb dit topic geplaatst vanwege die tril-elementjes....zeer geschikt voor plaatgalm in iedergeval
en wie weet wat ik er allemaal nog aan vastplak met waanzinnige resultaten!

Back