Stroomomvormers...

Horri-Fi

Stamgast
Hoi,

Ik heb mijn oogje laten vallen op een Yamaha CS-10, maar dit model werkt blijkbaar op 100V.
Thuis heb ik wel een omvormer ligger van 220-240V naar 100-120V.
Ik geloof dat het wellicht niet verstandig is om deze Japanse synth erop aan te sluiten...
Ook vind ik precies geen omvormers van de 230V (220-240V) naar die 100V.
Weet er iemand of en waar ik deze kan krijgen? Heeft er toevallig iemand op voorschot liggen?

Alvast bedankt!

een ad op ebay Item location:
Eindhoven, Netherlands

Item works on 100v (Japan voltage) and comes with handy mini 110/220v step up converter.

je hebt al een omvormer in huis zeg je, waarom probeer je die dan niet? 120V moet de unit toch ook wel kunnen hebben lijkt mij.
denk wel dat het tussen 100 en 130V mag zijn
Je kan de unit ook open schroefen en kijken of er intern in de yamaha een mogelijkheid is om een andere aftakking vd trafo te pakken,
Roland had dat nog wel eens, misschien Yamaha ook wel, dan soldeer je gewoon een aftakking om op de trafo.

Of een regeltrafo ertussen die je op 100V afregeld, alleen zijn die meestal vrij groot

http://www.musicalgeometry.com/?p=1620

Trafo vervangen door een 230v versie is natuurlijk ook een optie. ;)

edit:
als je de zwarte op de bruine soldeert heb je als het goed is een 220v versie. :)

edit2:
Meten is weten! Ik zou niet blind draadjes gaan verwisselen. :eureka:

Laatst gewijzigd:
De transfo kan ik niet testen op de synth, omdat ik de synth nog niet gekocht heb.

@ BIAM: meen je dat van het solderen van zwarte op de bruine of is dat een mopje?
Ik heb te weinig kennis van elektronica om hier een oordeel over te kunnen vellen.

Natuurlijk kan ik zoals op die webpagina de gele bij de bruine solderen, gezien mijn transfo 110-120V is.
Maar misschien is dat allemaal niet nodig als die persoon van de dure CS-10 ook een 110-220V transfo gebruikt :p.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Sorry trouwens dat ik wat weinig kennis heb van elektronica e.d.
Ik ga dat toch eens moeten bijschaven...

Net even de service manual gedownload en tot de conclusie gekomen dat wat ik eerder heb vermeld over de 220v aansluiting niet gaat.

Het is een andere trafo dan ik dacht.

zie bijlage.

Attachments

• yamaha_cs-10_sch.pdf
    3,1 MB · Bekeken: 138
Laatst gewijzigd:
Oh dank je!
Nu is het zo dat de Japanse versie geen aarding heeft. Zou dit een probleem kunnen vormen?
Ik geloof dat ik ook een midiverb heb gehad zonder aarding, maar met die oude toestellen wil ik toch niks riskeren...

Ik ga het niet riskeren om de CS-10 te kopen, dan om te vormen naar 120V (nog steeds zonder aarding) en te gebruiken met een transfo naar 110à120V.
Ik ben dan misschien een mietje, maar ik wil dat een synth zo correct mogelijk functioneert.
Hier mag dus een slotje op.:slotje:

Back