gitaar trigger aanstuurbaar vanuit modular

jwhagenbeek

Ouwe rot
voor een tussendoorprojectje heb ik bedacht om gitaarsnaren "aan te slaan" met een electromagneet die op 24V werkt. kaal op de adapter kan niet omdat de magneet zelf geen weerstand heeft en daarmee dus kortsluiting veroorzaakt. de magneet moet als het goed is ruim sterk genoeg zijn voor het idee wat ik heb maar met een 100K weerstand in serie met de magneet is deze al te zwak. voor t testen heb ik de weerstand in stapjes terug gebracht maar optimaal werkt het bij een weerstand 0. en dat is natuurlijk niet handig. Wat is de minimale weerstand die een 24V adapter nodig heeft om geen kortsluiting te maken?
Het geheel ga ik via een transistor aan mn modular hangen. een trigger output van mn modular hangt dan via een weerstand aan de base van de transistor

Gaaf idee,

Ik ben geen electronica expert, maar heb wel een mening: ;)

Zo'n snaar met electronische magneet vraagt volgens mij wel de nodige energie om in beweging te komen.
Dus ik denk dat je niet enkel met voltages moet rekenen, maar ook met ampere's.
Je 24 volt adapter kan een bepaald vermogen leveren.
Zodra je een weerstand gaat plaatsen in serie met de magneet manipuleer je ook de maximale stroom die gaat lopen.
Je adapter brandt door als je teveel stroom laat lopen.
Als je magneet 0 ohm weerstand heeft en je maximale stroom wil benutten van je adapter (en daarmee maximaal vermogen op je magneet en dus snaar zet) moet je het vermogen wat op je adapter staat vermeld delen door 24 (volt).
Dan weet je hoeveel ampere er uit de adapter kan worden getrokken.

Daarna moet je de wet van ohm erbij halen: U = I . R (volt = ampere x weerstand) en deze invullen.
U = 24
I = wattage vermeld op de adapter gedeeld door 24
R = wat er uit de formule rolt.

Succes

Ff voor de volledigheid:

Ik heb buiten beschouwing gelaten:

specificaties van de magneet (misschien is de weerstand van de magneet helemaal geen 0 ohm, of misschien heeft deze magneet wel een een minimale of maximale spanning nodig).

Vermogen van de weerstand: houd er rekening mee dat een standaard weerstandje maar 1/4 watt kan verwerken, dis als je wat power wil laten stromen door zo'n weerstand moet je wel een grote weerstand hebben.

Interessant projectje! Ik heb wat puntjes waar je mogelijk wat aan hebt en jezelf later kopzorgen kan besparen :)

Je aanname dat de electromagneet geen weerstand heeft klopt niet. Ik zou de theorie ff uitzoeken. Wat jij als een kortsluitweerstand ziet is de weerstand van de koperdraad in de spoel (een paar ohm). Op het moment dat de spoel bekrachtigd wordt heeft deze wel degelijk een weerstand de zogenaamde reactantie. Als je de juiste spoel hebt, zelfs met een lage koperweerstand kan deze spoel nog steeds goed werken op een trafo van bv 24V.

Ik zou de spoelen aansturen met vermogensmosfets. Dit zijn feitelijk elektrische schakelaars met een zeer lage AAN-weerstand waardoor je geen problemen krijgt. Een voorbeeld van zo een mosfet is de BUZ82A.

Een punt waar je absoluut op moet letten is het feit dat de spoel zich als een bobine gaat gedragen als je de spanning over de spoel uitzet. Hierdoor ontstaat er een hoogspanningsspike (de zogenaamde kickback). Deze molt geheid je mosfet. Om dit te voorkomen zet je een klein-signaaldiode zoals de 1N4148 over de spoel en wel zo dat deze diode normaal niet geleid. Google evt op kickback diode of protection diode als je wilt zien hoe dit werkt.

Als je ook nog een soort van velocity wilt meegeven aan de spoelen dan wordt de schakeling moeilijker en zou ik gaan kijken naar spanningsgestuurde stroombronnen om de spoelen aan te sturen. Door een spanningsprofiel (net als een envelope) op de stroombron te zetten zal de spoel op dezelfde manier bekrachtigd worden en kun je dus velocity en velocityprofielen aanleggen. Het is belangrijk om te werken met stroombronnen ipv spanningsbronnen omdat spoelen afhankelijk zijn van de stroom en niet van de spanning.

Succes
Heiko

een kleinere spoel werkt beter maar die wordt erg warm. is wel duidelijk dat die gaat doorbranden als je m te lang aan laat staan... maar dan jaag ik ook twee keer het voltage dan waar ie voor gebouwd is er door heen... valt me mee hoe lang die blijft leven :P

Ik zou gewoon een beetje een stevig relais openmaken en die spoel gebruiken, met stevige tor aansturen en idd diode om beschadiging te voorkomen.
Pat Metheny heeft er een cd mee volgespeeld (orchestrion).

ja die ken ik. heb ik al eens gebouwd... maar daarmee krijg je de snaar enkel in resonantie maar "aanslaan" gaat niet lukken. het makkelijkst is m toch fysiek aan te slaan met een colenoid denk ik. morgen maar eens eentje halen om te proberen

Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar als je nu eens een paar deurbellen of buzzers gebruikt en die aanstuurt? Zit vaak een miniscuul mechaniekje in die je snaren kunnen laten trillen.

Back