Akoestische isolatie zolderkamer

Rootical

Stamgast
ik heb op m'n zolder een hok gebouwd tbv m'n homestudio.
afmetingen zijn +/- L x B x H 5meter x 3meter x 2.20meter.
Zoals je op de foto's ziet zit er links van de mengtafel een schuin aflopend gedeelte van ca 115 graden aflopend.
om het geluid naar buiten tegen te houden heb ik rockwool gebruikt.
Hoe kan ik deze binnenruimte zo gunstig mogelijk akoestisch isoleren.
monitors zijn krk's 6.

326d90b24a983c815112d7b880777cd1.jpg

5c251801d31debe2afcafd5d0e0e47c2.jpg

98d8f8da65b535e15547364eb0842d4a.jpg

b03e3a2e5b752086e925e0ce3187886f.jpg

Massa! Het meest simpele zou zijn om nog 2 of 3 extra lagen gipsplaat met overlappende naden op je muren te schroeven.

Het gaat mij om het weerkaatsen van geluid tegen te gaan, niet het geluid naar buiten toe.
Ik heb een profiel gemaakt van vurenhout opgevuld met rockwool, daartegen aan binnen en buitenkant gipsplaten .
De naden liggen exact op de balken.
Beide kanten worden afgewerkt met glasvezel behang en acryl.
Waar zal ik noppenschuim plakken of zijn panelen beter?

Ah, dat heet absorptie, niet isoleren. :-)
Ik zou zeggen; vermijdt noppenschuim. Het werkt het beste om breedband absorbers te maken van houten frames, rockwool en een lap stof. Wie weet heb je nog materiaal over?! Als je begint met deze panelen schuin over de hoeken te plaatsen (plafond > muur is ook een hoek) en de eerste reflectiepunten ( de stukken muur links en rechts tussen je luisterpositie en je speakers in) dan ben je al een heel eind. Bij je eerste reflectie punt links zit helaas een raam, maar door de schuine muur reflecteerd het geluid niet direct terug dus wie weet komt dat goed aan die kant.

Ah, dat heet absorptie, niet isoleren. :-)
Ik zou zeggen; vermijdt noppenschuim. Het werkt het beste om breedband absorbers te maken van houten frames, rockwool en een lap stof. Wie weet heb je nog materiaal over?! Als je begint met deze panelen schuin over de hoeken te plaatsen (plafond > muur is ook een hoek) en de eerste reflectiepunten ( de stukken muur links en rechts tussen je luisterpositie en je speakers in) dan ben je al een heel eind. Bij je eerste reflectie punt links zit helaas een raam, maar door de schuine muur reflecteerd het geluid niet direct terug dus wie weet komt dat goed aan die kant.

hoe bereken je waar deze absorbers komen te hangen?
jij zegt dus dat noppenschuim eigenlijk weinig tot niet helpt?

Een klein beetje noppenschuim kan helpen tegen een flutter echo'tje hier en daar. Veel noppenschuim maakt de situatie alleen maar erger omdat het alleen maar een beetje in het hoog absorbeerd en je ruimte er heel ongebalanceerd en dof van gaat klinken. Voor de plaatsing van breedbandabsorbers zijn een aantal vuistregels. Schuin over hoeken heen plaatsen vergroot de absorbtie in het laag en de first reflection points aanpakken zijn de standaard. Panelen tussen en achter je speakers op de wand hangen gaat in jouw situatie ook wel helpen. Kortom, je moet wel een redelijk aantal panelen maken om ergens te komen, maar het is het zeker waard. Er staat veel op het interwebs over het bouwen van diy panelen, echter vergeten ze vaak dat er veel te winnen is door de zijkanten van de panelen zo open mogelijk te maken. Dit vergroot het effectieve oppervlak van het paneel.

Hoe bedoel je met het "open mogelijk te maken"?
er zijn idd veel youtube tutorials te vinden en het maken van panelen zal géén probleem zijn.
zie idd in de meeste gevallen dat de hoeken gevuld zijn met panelen, dan zal het schuine gedeelte het enige probleem zijn.
bedankt voor je tips, ga om te beginnen wat panelen maken voor achter de monitoren.

Met open bedoel ik dat als je een houten frame maakt het al kan schelen dat je de zijkanten van het frame bewerkt met een gatenzaag, tot op zekere hoogte natuurlijk! Je frame moet niet zo zwak worden dat het instort. :-p Theoretisch werkt een stoffen zak waarin je een plaat rockwool in stopt het best. Dan heb je het meeste oppervlakte rockwool wat geluid absorbeerd. Het nadeel is dat dat lastig ophangt en inzakt en je geen airgap achter de plaat kan maken, en er ook nog eens niet uitziet. Dus daarom bouw je een frame.

In Musicmaker #3 stond een heel artikel over hoe je een frame met rockwool zelf kon maken.

Kijk dit filmpje maar eens (i.i.g bij 2:50) een handige tip. Er staan veel meer van deze filmpjes op Youtube

Succes!

Ik zou als ik jou was beginnen met basstraps. Je monitors op stands zetten ipv aan de muur.

toch wel op stands? ik heb stands voor op het bureau, zet ik ze daarop dan krijg ik resonantie door de bass vandaar dat ik ze op muurbeugels heb gezet, heb eerlijk gezegd nu nergens meer last van.
wat is het nadeel van muurbeugels? (de muur waarop ze bevestigd zijn zijn wel gewapend beton)

Back