Aansluiting keyboard bij grote optredes

DnYboy

Nieuwkomer
Heb niet zoveel ervaring met aansluiten, maar naarmate ik veel ga optrede kom de geluidsman vaak na het optrede zeggen dat mijn geluid nog niet goed was gebalanceerd klonk.
Mijn opstelling is namelijk als volgt:

Keyboards gaan met mono L en R out naar mijn versterker (stereo aansluiting). Mijn versterker word dan doorgelinkt met de xlr uitsluiting L en R naar de mengtafel.

Is dit de juiste aansluiting?

Mijn audio kabels zijn 10m lang.
Ik speel met Korg tr en Roland Juno-G
Versterker is Behringer ultratone k3000fx

Alvast enorm bedankt die mij kan helpen, :)

Ik heb er even een afbeelding van jouw versterker bijgenomen, dat maakt het (voor mij) wat duidelijker.

BEHRINGERK3000FXS0800596379SN.jpg

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je L+R van je Juno in bijv input 1 aansluit, en L+R van je Korg in input 2.
Dát zou gewoon goed moeten zijn.
En dan gebalanceerd uit naar het mengpaneel van de geluidsman, zou moeten werken. Wellicht eens een (actieve)DI hiertussen proberen. Zou kunnen dat dat net de 'missing link' is.

Anderzijds, je doet toch niets met de EQ instellingen op je versterker toch?

Als de geluidsman zegt dat je sound niet gebalanceerd klinkt, slaat dat in dit geval niet op de al dan niet gebalanceerde aansluitingen, kabels, di's,... maar op je volumeverhoudingen tussen verschillende patches.

Ik ken het probleem wel. Je moet gewoon zorgen dat al je gebruikte presets van volume in verhouding blijven. Niet dat je een rustig pianonummertje speelt en dat de PA je goed wat volume geeft om de piano er goed uit te krijgen, en dan vervolgens starten met een stevig rockorgel dat los doorheen alles scheurt, waardoor hij weer volume moet minderen.

Je zal misschien denken dat je die volumes goed regelt, en misschien valt het je niet op, maar vaak zijn die volumeverschillen groter dan je denkt. Zeker bij preset klanken die nooit aangepast werden. Ik probeer tegenwoordig van die volumeknop af te blijven, ongeacht het nummer of stijl. De nodige en kleine volumeverschillen zitten in de presets zelf. En dat geeft betere resultaten.

Ik heb tot nu toe mijn Yamaha S30 doorgelust via de aux-in van de Roland JX-1. Prima directe klank. Maar er komt een derde plankje bij in de vorm van een Korg Micro-X. Ik heb de geluidsmensen gevraagd wat ze liever hebben: dat ik een mengpaneeltje meeneem, of dat zij een extra stereo DI-boxje zouden neerleggen. Dat laatste had hun voorkeur: de klank het liefst zo direct mogelijk en zonder kleuring van een mengpaneeltje. Monitoring verzorgen zij prima, dus ik hoef geen enkele versterker met luidspreker te kopen.

Je moet. Die mixer weg flikkeren en alles direct naar de geluidsmannetje doen. Dan kan die netjes je volumes recht houden.

niet mee eens, heb je dus niets meer te zeggen over wat je zelf wel/niet hoort. goede knoppenman is geluk, slechte knoppenman is spelen in het luchtledige

je moet met dezelfde setup thuis al je geluiden uitregelen zodat bij patch of instrumentchances het allemaal gevoelsmatig ongeveer even hard / even krachtig eruit komen.
luister dan ook eens met een koptelefoon want als je het alleen afregelt via de eraanhangende eigen speaker kan het goed zijn dat het signaal wel goed klinkt voor jou maar klote aankomt bij de pa

daarnaast is het handig om het totale volume ( en algemene klankkleur) te kunnen regelen pas nadat je de basismix naar de pa hebt gestuurd, dus bv via een knop op je versterkerscombo ( of een losse eindeversterker met volumeknop en een kleine graphische eq ).
daarom vind ik een mengpaneeltje zonder poweramp ingebouwd altijd fijner

Het sleutelwoord is communiceren.

Als je zelf een amp/speaker hebt kun je zelf bepalen wat je op het podium hoort (al kun je gewoon net als een gitarist of bassist te hard staan op het podium waardoor een geluidsman geen goede mix meer kan maken). Communiceer dus met de geluidsman, ook over wat hij bijv. voor je kan doen wat betreft stage monitorring.

Daarnaast is de mix in de zaal als het goed is het belangrijkste. Jij staat als muzikant achter de PA en de geluidsman voor. Deze beste man/vrouw heeft dus altijd een beter beeld van het geluid in de zaal dan jij en het is dus raadzaam om de verzoeken van de geluidsman serieus te nemen.

Heb je speciale verzoeken/wensen: Communiceer!

En daarnaast zoals al eerder is gezegd....probeer je volume enigszins constant te houden. Dit is beter voor je totaal geluid in de zaal maar ook makkelijker voor de geluidsman.
Een eigen mengtafel kan maar is overbodig indien je je wensen goed communiceert.

Overigens typisch dat de geluidsman dit pas na je optreden zegt. Op dat moment heb je er weinig meer aan.
Ik vermoed echter inderdaad dat het op dat moment gaat over volume verschillen waardoor hij veel moet bijstellen tijdens je set.

voor de zaal is het geluid via de pa inderdaad erg belangrijk. voor mij als artiest minder, als ik mezelf onvoldoende hoor, kan ik niet fatsoenlijk spelen. ik hoef niet te hard, maar ook zeker niet te zacht, soms helpt het als ik er wat in de klank uitdraai etc. kortom , zonder eigen invloed op het monitor geluid is het erg tricky.
anders is natuurlijk als je een vaste eigen mixerman/vrouw ter beschikking hebt of bv een hele ervaren/ openstaande zaalmixerman/vrouw. maar ja da's zeker niet altijd het geval . vaak is het toeval wie er achter het geluid staat. het kan het optreden maken of breken

Ik ken het probleem wel. Je moet gewoon zorgen dat al je gebruikte presets van volume in verhouding blijven.

Dat vind ik altijd zo lastig, het punt is dat je dat thuis eigenlijk helemaal niet goed kan afstellen. Ik merk vaak dat er over een p.a. of door een versterker echt dramatische volumeverschillen kunnen optreden (omdat zo'n versterker de boel wellicht nog eens compressed bedenk ik mij nu). Zelfs een eenzelfde preset kan in twee verschillende nummers al verschillen.
Ik vind het zelf altijd wel lekker om een volume knop onder hand bereik te hebben, anders dan de slider op de synth zelf.

300 watt lijkt mij overigens aardig heftig, ik ken die dingen niet, klinken die een beetje

Ik lees trouwens dat ie juist erop gericht zou zijn om verschillen te 'normaliseren':

"
Een keyboard is een instrument dat lastig te versterken is. Omdat er veel instrumenten in een dergelijk apparaat zitten is het voor een keyboardversterker lastig om alles even helder door te geven met de juiste klankkleur. Dat sommige keyboardversterkers deze taak wél perfect kunnen vervullen bewijst Behringer met de K3000FX.

Deze versterker heeft een zeer helder geluid maar als er veel lage tonen ingevoerd worden zullen deze toch op de juiste manier worden weergegeven.
"

Back