Vraagje MC-202 programmeren

Synthor

Ouwe rot
Vanmiddag las ik deze quote:

This is to show that programming a MC-202 is pretty simple, even though it's ancient technology. It shows the whole process, right after plugging it in. I first program a sequence by playing it in real-time, no need to follow a precise tempo as it auto-quantizes itself.

Mijn 202 doet dat niet, quantizen in realtime en tap mode. Is er misschien een geheime toetsencombi die niet in de manual staat die die functie activeerd?

De quote komt trouwens van deze site:
http://www.matrixsynth.com/2007/05/programming-and-tweaking-roland-mc-202.html
en de video bestaat helaas niet meer op youtube, als iemand hem ergens anders weet te vinden, dan zou ik dat heel graag horen

:L

Hij bedoelt denk ik de tap methode om een melodie in te spelen.

Er zijn twee methodes:
1. JE speelt een melodie en vervolgens moet je even nadenken hoe lang elke note en gate moet worden om de melodie te maken zoals je wilt. Deze is zonder ervaring wel eens lastig.
2. Je speelt een melodie en vervolgens geef je al tappend de 'ritmische plaatsing' van de noten. Dit is hetgeen je wslk nog niet hebt gedaan en je quote beschrijft.

Basically: je hebt een melodie:
Do---Re Re--Do---Do
De rusten tussen de noten maken niet uit, want je speelt gewoon Do, Re, Re, Do, Do. De nootlengtes worden niet opgenomen.
Vervolgens tap je het ritme van de melodie mee met de metronoom: (x = tap)
X---X X--X---X

Als je nu naar de noot en gate lengtes gaat kijken, kloppen ze vaak niet helemaal. De gate is niet 192 zoals het moet zijn, maar bijv 187. Even aanpassen dus naar de gangbare lengtes.

Thats it ;)

Bedankt voor je antwoord.
Je voorbeeld beschrijft mijn probleem. Als ik dan de waardes ga corrigeren dan gaat het nogal eens mis, bijv. de ingetapte waarde 14 kan een 12 of een 16 zijn. Quantizen zou me hier goed bij helpen. Wellicht heb ik meer ervaring nodig met het herkennen van triolen e.d. zodat het aanpassen v/d waardes makkelijker gaat.

Yep, ik geloof het graag :D Vooralsnog vind ik de sequencer redelijk pittig, maar het resultaat maakt het goed, leuker en mysterieuzer dan via cv/gate

Yep, ik geloof het graag :D Vooralsnog vind ik de sequencer redelijk pittig, maar het resultaat maakt het goed, leuker en mysterieuzer dan via cv/gate

Helemaal met je eens. Met weinig muzikale achtergrond wordt het lekker inzichtelijk. Ik doe het als volgt:
a: Pitch-mode speel ik wat noten.
b: Step-mode voor het tempo van het gespeelde.
c: Gate-mode voor de lengte van de gespeelde noot.

In Pitch-mode geef ik ook de bars aan. Een bar wil ik altijd een totale opgetelde lengte van de steps op 96 hebben. Als m'n eerste bar dan twee noten heeft die snel elkaar opvolgen waarna een rust klop ik voor de eerste noot in die bar bv. 24 en voor de tweede noot 72. De bar die daarop volgt wil ik drie noten hebben, de eerste twee 12 en de laatste 72.
In Gate-mode geef ik dan de aan te houden lengte van de noot.

Voor mij werkt dit heerlijk. Doordat je in Gate-mode een en ander aan variatie aanbrengt met 3 tot 9 waardes klinkt het redelijk organisch vind ik.

Ik schrijf het vaak uit van te voren als het complexer is, ook al hoor de melodie wel in mijn hoofd die ik wil hebben. Dan kan ik de boel van te voren al uittellen. En dan eerst een trits noten inspelen en dan de gate en nootlengtes aanpassen.

Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
Drums en samplers: Casio RZ-1, Roland TR-626, Vermona DRM1 MKII, Jomox MBase01
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700

gebruik je 'm vaak? de 202?? gezien je gearlist...

Ik schrijf het vaak uit van te voren als het complexer is, ook al hoor de melodie wel in mijn hoofd die ik wil hebben. Dan kan ik de boel van te voren al uittellen. En dan eerst een trits noten inspelen en dan de gate en nootlengtes aanpassen.

idd playen op goeie keys .. laatje handen wapperuh
en hebje leuk acoord / trek m uit elkander hussle een beetjuh
en .. ga type writen .. programmen x 2 ..hang der een meer lompe [moog ] synth aan en ..phaaaarty;-]

result is elke keer verassend ..
devil in discuise box:engel:
;-]

gebruik je 'm vaak? de 202?? gezien je gearlist...

De gearlist is wat ik bezit, maar ik heb maar een paar dingen meegenomen die ik nu dus intens gebruik:

- MonoTribe
- 202
- MBase01
- FL-100
- SmallStone

Helaas niet zo veel tijd meer om er mee te spelen, maar ik ken wel alle hoekjes en gaatjes van de apparatuur die ik heb. Ik probeer laag voor laag tracks te maken door te syncen vanuit Ableton en dan op te nemen. Dan blijf je ook niet hangen in acid loops, zeker de MonoTribe doet veel meer dan je verwacht. Video clash toms, Kraftwerk/Dopplereffekt robot basslines.

De MonoTribe werkt perfect op CV/Gate en je kunt de oscillator van de 202 prima inmixen via de audio in, met overmoduleren van de oscillator of samen mixen, dus twee individuele loops of samen laten lopen. De MonoTribe hoort het accent en de slide niet dus dat is wel jammer maar dat nodigt ook wel weer uit, denk aan een baslijn waarbij de 202 in het laag zit en op sommige noten harder klinkt dan andere terwijl de MonoTribe dat niet doet.

Maar ook toen ik alles nog aangesloten had in een studio gebruikte ik de MonoTribe en de 202 intens, ze klinken gewoon allebei erg goed en je kunt leuk spelen met polyritmes omdat ze wel syncen maar niet in je 4/4 hoeven mee te lopen. Ik was sowieso al over op hardware sequencing voordat ik vertrok.

Back