Yamaha W5

moke29

Ouwe rot
Hoi,

Ik kan een Yamaha W5 aanschaffen versie 2. Met flightcase en 2 expansieboarden (vintageboard), en een losse Rythmboard nieuw in doos, tevens een flightcase.
Mijn vraag is of het een goede koop is. De verkoper vraagt er 525 euro voor.

Ik bezit o.a. een yamaha SY99, Kurzweil K2600X, Akai S6000, Emu X4, Ensoniq ASR10R, Korg Wavestation SR, en een Ensoniq TS12 etc.

Ik wil de Yamaha W5 dus voor live gaan gebruiken.
Ik hoop op reacties.

Groetjes, Petrus.

Re: Yamaha W5

Origineel geplaatst door moke29
Hoi,

Ik kan een Yamaha W5 aanschaffen versie 2. Met flightcase en 2 expansieboarden (vintageboard), en een losse Rythmboard nieuw in doos, tevens een flightcase.
Mijn vraag is of het een goede koop is. De verkoper vraagt er 525 euro voor.

Nette prijs, zeker als je de extra borden beschouwd die er bij zitten (lastig te krijgen)! De W5 is echt een uitgebreide bak, voorganger van de EX-5. Voor die tijd ('96) een topwerkstation, met een sloot user-sounds (kan ik je wel mailen, duw gewoon op een disk en je hebt een rits extra waveforms en sounds die mee opgeslagen worden met je tracks - nooit zoeken naar disks dus.), 3 global effects per track en 3 insert effects - dus alleen op de eerste 3 parts kun je al hele dikke geluiden maken. Dan nog allerhande filtermodellen erin en een redelijke 808-kloon (de 909 valt 'n beetje tegen).

Ik bezit o.a. een yamaha SY99, Kurzweil K2600X, Akai S6000, Emu X4, Ensoniq ASR10R, Korg Wavestation SR, en een Ensoniq TS12 etc.

Ik wil de Yamaha W5 dus voor live gaan gebruiken.
Ik hoop op reacties.

Groetjes, Petrus.

Kijk dat de diskdrive gereviseerd is. De originele modellen hadden last van een gammele drive, en 't is een beetje prijzig om die te vervangen (kun/mag je niet zelf doen, moet je een Yamaha service center laten doen). Verder : de cursorknopjes kunnen 't redelijk snel begeven (of ik ram er te hard op - ook een feit ;) ). Waar de SY nog 8 sliders heeft is deze op de W5 vervangen door een Continuous Controller. Jammer, maar okee.

Ik heb 't ding in bezit sinds '97, was toen een hele dikke aanschaf. Goed dat je versie 2 hebt, dat betekent 256 sounds extra. Ik heb 'm ook met veel plezier live gebruikt - spelen, tracks muten waar je zelf op speelt, en hoppa. Op het display zie je een complete mixer. De sequencer is relatief spartaans ingericht (geen visuele weergave van sporen), maar je hebt een stel uitgebreide groove-templates voor shuffles. De V2 zorgt er ook voor dat je een hele bootlading handige F-toetsen (quicklinks) hebt.

Het geluid van Da Hool (meet her at the love parade) kun je er mee nadoen. De piano's klinken verassend fris, elektrische gitaren zijn zeker niet de slechtste - en hebben uitgebreide distortion-effecten. Strings zijn "lush", analoge emulaties zijn met de templates (preset filter envelopes, achteraf instelbaar, allen grafisch) peanuts. De Canyon Reverb gaat door tot je een ons weegt, delays zijn tempo-synchable. Nadeel : geen mono mode, geen portamento. Ik control 'm soms met m'n XP-30 (mijn W-5je staat nu boven) en cutoff + reso + attack + decay werken zonder probleem.

't Is alleen jammer dat ik 'm hier nooit zo vaak tegenkom.

Als ik ooit nog leer programmeren maak ik er een editor voor (lang verwacht op de W5 - helaas afgeblazen door Yamaha.)

Hoi,

bedankt voor je reactie.
Ik zou graag die sloot user-sounds willen als het mogelijk is.
Weet jij waarom niet iedereen te vreden is met de W5/ Er wordt zelfs gesproken van de slechtste syntherziser van yamaha ooit! O.a. op sonicstate.
Maar voor dat bedrag wil ik de gok wel wagen. Trouwens zijn vraag prijs was 525 euro.
Ik kan het kopen voor 495 euro, en dat ga ik ook doen.
en de koffer plus de 2 sound-boarden erbij is zeker aantrekkelijk.

Groetjes, Petrus.

Hoi,

bedankt voor je reactie.
Ik zou graag die sloot user-sounds willen als het mogelijk is.
Weet jij waarom niet iedereen te vreden is met de W5/ Er wordt zelfs gesproken van de slechtste syntherziser van yamaha ooit! O.a. op sonicstate.

Ik weet 't niet. De EX-5 lijkt me eerder een kandidaat voor die titel - een geweldige synthesizer met een hoop potentieel, maar een veel te zwakke CPU erin om alles af te handelen. De opties die je krijgt betekenen een opoffering - of je effects vallen weg, of je polyfonie wordt gesnoeid. De SY-99 had er nog FM bij zitten, de EX-5 kreeg ook andere synthesemethoden, en ik denk dat de W5 daarom als mindere wordt gezien omdat er "gewoon" een ROM-gebaseerde synth in zit. Ook iets waar ze over zouden kunnen zeuren zijn 2 uitgangen - ipv een stuk of 6. Da's alles wat ik zo even kan verzinnen.

Ik ging even naar Sonic State en daar was de laatste reactie erg enthousiast. Als je even naar de andere reacties kijkt zie je ook dat het enige gezeik van iemand afkomt die Casio's beter vindt klinken en niet begrijpt waar een workstation voor is - voor het zelf maken van spul, niet voor 20 soorten polka-ritmes als preset te hebben. Je moet even handigheid erin krijgen (voorzover ik weet is dit ook bij een Motif het geval), maar dan ben je er ook. De structuur van het geluid wordt duidelijk op het scherm getekend in een stel diagrammen.

Vergeet ook niet de rest van de reviews ; http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Yamaha/W7-01.html : http://www.sonicstate.com/synth_reviews/yamahaw5-7.cfm

Maar voor dat bedrag wil ik de gok wel wagen. Trouwens zijn vraag prijs was 525 euro.

495, nog beter, en dan met case erbij - veel plezier ermee ;).

Doe 'm de groeten van Joost die z'n EX5 kocht ;)

Om heel eerlijk te zijn denk ik wel dat je alles wat je met de W5 kan ook uit je K2600X kan halen. Maar het is natuurlijk wel een erg leuke bron van Yamaha sounds :)
De prijs lijkt me ook goed.

Voor live zou ik alles met een K2600X iniedergeval afkunnen... behalve dat ik niet goed op piano toetsen kan spelen :)

Ik heb zelf ook een Yamaha W5 gehad.
Voordelen: zeer goed toetsenbord, goede bediening, veel effecten, zeer fijn om zelf geluiden op te programmeren (Vreemd genoeg zitten er op de W5 een aantal functies die sinds de EX5 verdwenen zijn, zoals templates en geheugens voor envelope curves voor zowel de amplifier als het filter. Ook worden deze envelopes grafisch weergegeven, terwijl de Motif dit met zijn zelfde display niet doet!)
Nadeel: ik vond het geluid niet echt super. Zaten op zich wel mooie en bruikbare geluiden in, maar de geluidskwaliteit vond ik tegenvallen. Ik had toen ook een Roland JV-1080 en die klinkt wat meer hifi en heeft meer kracht dan de Yamaha.

Hoi,

Ik had een Yamaha EX5r, maar die heb ik weg gedaan. Een te zwakke cpu nekte het apparaat.
En als iets bij mij niet 100% werkt, dan moet ik het niet. Slechte midi-timing, scsi heel traag.
Dus ik koop een motif rack voor studio gebruik.
Ik gebruik de K2600x als master in mijn studio, en het wordt binnenkort max uitgebreid. Dus met sampel-optie, alle 4 sound-boards, digitaal i\o, 128mb ram, p-rom. Als het volgens schema gaat, zijn de opties volgende week binnen.
Ik weet dat de K2600X een alles kunner is, ook voor live. Maar om beschadiginen etc. te voorkomen gebruik ik het liever niet live. Ik ben de eerste eigenaar, het ziet er uit als nieuw.
Dus, zou ik er live mee gaan spelen ondanks een flightcase, dan iser 100% kansdat het niet zonder krasjes etc, weer in mijn studio terug komt.
Dus de W5 en de Sy99 en een aantal soundmodules en een sampler (met o.a. gesampelde K2600x sounds) voor live is volgens mijn de beste optie.
Dus ik koop de W5 denk ik, alleen het berichtje dat er iemand niet te vreden was met het geluid van de w5 doet me nog twijfelen. Waarschijnlijk eerst goed beluisteen voordat ik het koop.

De eerste review is van mij, om precies te zijn :).

Back