Re: Yamaha W5
Origineel geplaatst door moke29
Hoi,
Ik kan een Yamaha W5 aanschaffen versie 2. Met flightcase en 2 expansieboarden (vintageboard), en een losse Rythmboard nieuw in doos, tevens een flightcase.
Mijn vraag is of het een goede koop is. De verkoper vraagt er 525 euro voor.
Nette prijs, zeker als je de extra borden beschouwd die er bij zitten (lastig te krijgen)! De W5 is echt een uitgebreide bak, voorganger van de EX-5. Voor die tijd ('96) een topwerkstation, met een sloot user-sounds (kan ik je wel mailen, duw gewoon op een disk en je hebt een rits extra waveforms en sounds die mee opgeslagen worden met je tracks - nooit zoeken naar disks dus.), 3 global effects per track en 3 insert effects - dus alleen op de eerste 3 parts kun je al hele dikke geluiden maken. Dan nog allerhande filtermodellen erin en een redelijke 808-kloon (de 909 valt 'n beetje tegen).
Ik bezit o.a. een yamaha SY99, Kurzweil K2600X, Akai S6000, Emu X4, Ensoniq ASR10R, Korg Wavestation SR, en een Ensoniq TS12 etc.
Ik wil de Yamaha W5 dus voor live gaan gebruiken.
Ik hoop op reacties.
Groetjes, Petrus.
Kijk dat de diskdrive gereviseerd is. De originele modellen hadden last van een gammele drive, en 't is een beetje prijzig om die te vervangen (kun/mag je niet zelf doen, moet je een Yamaha service center laten doen). Verder : de cursorknopjes kunnen 't redelijk snel begeven (of ik ram er te hard op - ook een feit

). Waar de SY nog 8 sliders heeft is deze op de W5 vervangen door een Continuous Controller. Jammer, maar okee.
Ik heb 't ding in bezit sinds '97, was toen een hele dikke aanschaf. Goed dat je versie 2 hebt, dat betekent 256 sounds extra. Ik heb 'm ook met veel plezier live gebruikt - spelen, tracks muten waar je zelf op speelt, en hoppa. Op het display zie je een complete mixer. De sequencer is relatief spartaans ingericht (geen visuele weergave van sporen), maar je hebt een stel uitgebreide groove-templates voor shuffles. De V2 zorgt er ook voor dat je een hele bootlading handige F-toetsen (quicklinks) hebt.
Het geluid van Da Hool (meet her at the love parade) kun je er mee nadoen. De piano's klinken verassend fris, elektrische gitaren zijn zeker niet de slechtste - en hebben uitgebreide distortion-effecten. Strings zijn "lush", analoge emulaties zijn met de templates (preset filter envelopes, achteraf instelbaar, allen grafisch) peanuts. De Canyon Reverb gaat door tot je een ons weegt, delays zijn tempo-synchable. Nadeel : geen mono mode, geen portamento. Ik control 'm soms met m'n XP-30 (mijn W-5je staat nu boven) en cutoff + reso + attack + decay werken zonder probleem.
't Is alleen jammer dat ik 'm hier nooit zo vaak tegenkom.
Als ik ooit nog leer programmeren maak ik er een editor voor (lang verwacht op de W5 - helaas afgeblazen door Yamaha.)