Synth S/PDIF aansluiten met geluidskaart

ropstah

Professioneel amateur
Ik probeer nu voor het eerst mijn synth aan te sluiten op mijn geluidskaart middels S/PDIF (coaxiale kabel) alleen ik krijg met geen mogelijkheid geluid uit m'n speakers/hoofdtelefoon.

- Geluidskaart is een EMU 0404 USB
- Synth is een Alesis Fusion HD8
- Ik heb een 75ohm kabel die geschikt zou moeten zijn voor S/PDIF
- De EMU staat op "Coax" bij S/PDIF (andere optie is via "Optical")
- De EMU staat op "S/PDIF" bij "Direct monitor" (andere opties zijn "Off" en "Main", waarbij main van de 2 andere inputs is voor bijvoorbeeld microfoon).
- Zodra ik de kabel aansluit gaat het lampje bij "Sync Source" naar "Ext" ipv "Int". Als ik de kabel ontkoppel dan gaat het lampje weer aan bij "Int" dus er lijkt wel een soort verbinding te zijn.

Er komt echter geen geluid uit m'n speakers of koptelefoon die op m'n geluidskaart zijn aangesloten. Ik heb de Direct Monitor level knob helemaal omhoog gegooid en de levels van de outputs staan ook hoog uiteraard.

Zie ik iets over het hoofd? Werkt een S/PDIF output gewoon net als een line output? (m.a.w. aansluiten en gaan?) Of moet ik meer dingen instellen?

mss staat ie op ADAT signaal ??? dat moet ik goed zetten op de K2661,
of tja, nee, zal wel ni, da's toslink, optisch....

welke synth heeft s/pdif output? herb je wel de output gepakt inplaats van de input

bij ditsoort signaal kan je ook niet het volume wijzigen.

1 ( de synth ) is de master (clock), de ander ( de emu 0404 ) moet als slave zijn ingesteld

Er gaat wel ergens een ADAT/SPDIF switch zitten in de menu's denk 'k?

alesis_fusion6hd_Rear.png

1 ( de synth ) is de master (clock), de ander ( de emu 0404 ) moet als slave zijn ingesteld
bwa, dat moet ni, da's automatisch,,, (ingang = slave) Wat wel kan is de sync: intern, via wordclock of de digitale ingangen,
alé, toch bij mij met de K2661 en Hercules FW's
De sample rate vd fusion moet ook 48 of 44.1 zijn, mss geen 96..
en soms lukt het niet, bv ik kan de K2661 niet direct aan de falcon mixboards hangen dacht 'k,,, dat gaat over de 3de herculesFW, die resampled,

@Stephen: Idd, ik had eerst een Toslink gekocht en aangesloten, maar ADAT wordt niet ondersteund door m'n 0404. En aangezien de Fusion alleen over Coax met S/PDIF werkt heb ik dus maar een Coax gekocht.

@DRe: Hij heeft inderdaad gewoon een S/PDIF output over Coax (geen input dus verkeerd aansluiten kan niet...)

@sunny_pedaal: Dit instellen gaat automatisch als ik de kabel aansluit? Ik zit het sync lampje verschuiven van INT naar EXT...

@Stepen2: Ik kan niets vinden, ook niet in de manual... :(

Ik kan me herinneren dat ik mijn fusion gewoon kon aansluiten op de spdif van mijn geluidskaart , alleen ik moest wel op mijn pc van alles voor elkaar maken om daar geluid te krijgen .
Je geeft niet goed aan of je de 0404 usb hebt of de pci uitvoering. Daar zit een groot verschil in . Welk sync lampje zie je verschuiven ?

@krautsjo: Ik heb de USB versie en zie het lampje bij "Sync Status" veranderen van INT naar EXT als ik hem aansluit. Ik wil eigenlijk niet eens wat met m'n pc te maken hebben en alleen m'n geluidskaart aanzetten en geluid op m'n monitors afspelen. Er zit een optie "Direct Monitor" op en die kan je op S/PDIF zetten. Als dan ook de S/PDIF instelling staat op Coax verwacht je toch geluid...

@krautsjo: Ik heb de USB versie en zie het lampje bij "Sync Status" veranderen van INT naar EXT als ik hem aansluit. Ik wil eigenlijk niet eens wat met m'n pc te maken hebben en alleen m'n geluidskaart aanzetten en geluid op m'n monitors afspelen. Er zit een optie "Direct Monitor" op en die kan je op S/PDIF zetten. Als dan ook de S/PDIF instelling staat op Coax verwacht je toch geluid...

Hallo,

Op je PC moet zich een 'panel' bevinden van jouw geluidskaart, waar je kan selecteren welk signaalbron je op jouw outputs wilt hebben; Intern/WAVE, de analoge inputs of digitaal in.
Je moet, in jouw geval, dan "DIG IN" selecteren om het externe digitaal bron te kunnen beluisteren.

Succes.

Alleen werkt het zo niet , je hebt toch de pc nodig voor de routing van je signaal. De direct monitor functie gaat ook over de pc , er zijn wel interfaces die de mogelijkheid hebben om stand-alone te werken maar daar hoort de 0404 usb niet bij .
Voor wat jij wil heb je een digitaal mengpaneel nodig of je moet de routing laten lopen over je pc dat is de enige mogelijkheid en moet je in je pc aangeven dat er een spdif ingang gebruikt moet worden voor het digitale signaal .
Je kunt trouwens van dat digitale signaal niet het volume regelen. Maar dat was je al verteld, net zo goed als je je clock van je kaart op de syncrate van de fusion moet zetten als slave. Je hebt dus altijd je pc nodig of je nu wil of niet .

Hij synct wel echt op de goede sampling rate van 44.1 Khz. Als ik dit omhoog schroef naar 48 of 92 dan gaat het sync lampje knipperen en hoor ik wat gekraak...

@Jompo: bedoel je de Emu applicatie? Hier zit niet zo'n optie in...

images

@krautsjo: In de handleiding staat wel dat het zonder PC zou moeten kunnen:

Direct Monitoring vs. Software Monitoring
Direct monitoring is lower latency and can also be used without software running (or even without a computer!). Software monitoring has the advantage of allowing audio effects or EQ added in the host software to be heard on the output. Its round-trip latency depends on what latency is chosen. If you choose to software monitor, make sure to disable direct monitoring. If both are enabled, you will experience a ‘comb filter’ or doubling effect.

Hij synct wel echt op de goede sampling rate van 44.1 Khz. Als ik dit omhoog schroef naar 48 of 92 dan gaat het sync lampje knipperen en hoor ik wat gekraak...

@Jompo: bedoel je de Emu applicatie? Hier zit niet zo'n optie in...

images

Ja, dat bedoelde ik.
Maar ik zie inderdaad dat er niet veel instelopties op zitten.
Kan het zijn dat de EMU geluidskaart niet is geconfigureerd als standaardapparaat, maar de geluidsaplicatie van de PC besturingssysteem (microsoft mediaplayer, of zo..) zelf?

Op de EMU control panel zou bij Sound Source; "external" i.p.v. "internal" aangegeven moeten zijn en het raampje "Digital input status" moet ook aangeven wat er op je digitale ingangen wordt aangeboden.

Verder kan ik, helaas, niets zinnigs meer bedenken :?
Hopelijk heeft een andere forumlid een betere inzicht en oplossing.

Er staat zodra ik de kabel aansluit ook "External" bij "Sync Source" en ook het "Digital Input Status" veld wordt dan gevuld met iets (weet ff niet meer wat).

M'n EMU staat wel als "Default Device" ingesteld. Ik krijg er ook geluid uit van Youtube en Windows zelf. Zodra ik Ableton opstart dan neemt die de geluidskaart volledig over. Ik kan in Ableton ook meerdere inputs bij een Audio track selecteren (er staat er totaal 4).

Ik lees echter op andere fora dingen over een DSP Patch programma ofzo? Ik snap er echt helemaal niets van, volgens de manual staat de S/PDIF input "Always on" en moet het ook zonder tussenkomst van PC werken...

Zou er niet op jouw synth misschien iets ingesteld moeten worden?
Je zou een CD speler met SPDIF-out of een ander digtaal apparaat kunnen aansluiten, kijken wat er dan gebeurt.

Cd speler? Wat is dat? ;)

Nee ik heb al gezocht naar een manier om eea uit te sluiten maar heb geen andere apparaten met S/PDIF uitgang. De Alesis output zou echter altijd aan moeten staan volgens de manual.

Cd speler? Wat is dat? ;)

Hi, hi, hi.....:dubbel:

Ik heb gezien dat de Alesis Fusion HD8 ook een Harddisk recorder bevat.
Kan het niet zijn dat de Digitale uitgangen alleen voor de HD sectie is?
Of dat je anders een en ander moet routen, of zo...., ergens een interne mixer..?
Ik roep ook maar wat.

Back