Hoe werkt een dance-act, in tegenstelling tot een gewone band? (ook live)

Brotha-XL

Nieuwkomer
Ik wil zelf met één of meerdere personen een dance-act beginnen, qua invloeden gericht op Underworld, Orbital, Chemical Brothers, Leftfield, Junkie XL. Nu is dat voor mij wel even lastig, aangezien ik hiervoor in een gitaarband heb gespeeld. De bezetting voor een band is dus wel duidelijk, maar hoe werkt dat met dance-gerichte stijlen. Hoe zit dat nu met die bovengenoemde acts; hoe werken zij? Wie speelt wat? Wordt bij de Chemical Brothers live bijvoorbeeld toetsen gespeeld door de één en doet de ander het bijvoorbeeld het dj-gedeelte? Hoe moet ik dit zien? JXL deed het zelfs in het begin met een hele band. Maar hoe je dat in godsnaam moet afstellen op het toch wel engizins geprogrammeerde werk? Het is mij tot dusver een raadsel. Kan iemand mij hierover iets meedelen?

Re: Hoe werkt een dance-act, in tegenstelling tot een gewone band? (ook live)

Origineel geplaatst door Brotha-XL
JXL deed het zelfs in het begin met een hele band.

nu begeef je je op glad ijs in deze contreien, snorremans!
:)

Origineel geplaatst door Brotha-XL
:confused:

de Tomster is een DAT-tovenaar. zijn "band" bestaat niet echt, het is een "band" (op z'n nederlands).
moet je voor de grap maar eens zoeken naar vorige topics over meneer Holkendwerg.

daft punk deed ook zoiets in burmingham

ik denk dat ze voornamelijk dingen triggerden die moesten beginnen spelen
en allerhande knopjes draaiden die de pitch en klankleur op allerhande manieren beinvloeden.
een gans pak dingen moeten ze volgens mij toch op voorhand geprogrammeerd hebben...

als ik nu nog luister naar die cd: kwijl... ;)

Volgens mij is het merendeel van de liveacts gewoon een tape die meeloopt. Vaak spelen ze er dan nog een synth bij (voor de korte stukjes). Vaak is het gewoon ook show.

Ik heb PCP nog wel eens met een MPC gezien. Dat was wel gaaf.En kan je ook erg leuke dingen mee doen.

Maar toch blijf ik me afvragen wie nou wat inspeelt in de studio en hoe ze dat live doen. Alles zou toch al geprogrammeerd zijn, toch? Dan zou er net zo goed één iemand de hele boel kunnen laten spelen. Vaak lijken acts zoals Orbital maar wat statisch achter hun apparatuur te staan. Ik zag de Chemical Brothers op Rock Werchter vorig jaar en wat een show!!! Ik heb geen idee hoe ze het allemaal voor elkaar kregen, maar het het leek me zeker geen (voor)geprogrammeerde show zoals je dat tegenwoordig met die DJ Jean en Tiesto bijvoorbeeld wel hebt. Dat vind ik nou een beetje zielloos. Ik dacht trouwens dat die JXL helemaal geen DAT gebruikte; echt mooi lullig als je dan de gitarist of drummer bij hem zou zijn....

Orbital werkt met een batterij Alesis mmt8-tjes en dan miditracks gaan muten en unmuten.
Wat midicontrolknopjes en externe fx/filters op de auxen van de mixer en gaan.
Zo ging het tot een paar jaar terug. Laat eigenlijk weinig ruimte over voor improvisatie, maar de mannen zijn ook tegen computerstaren blijkbaar. De laatste jaren zijn ze echt verschillende nummers door elkaar heen gaan programmeren.

Leuk om dat te weten van Orbital.
Ik blijf wel benieuwd naar reacties en informatie...:D

Wat dacht je van een laptop met Ableton Live er op waaraan je een hardware sequencer midi slaved? alle samples in de laptop, wat synths aan die sequencer voor de draai knopjes, eventueel kan je dan nog een live toetsenist en wat mijn part een basist toevoegen voor dat band gevoel.

wie wat doet is uiteindelijk afhankelijk van wat je zelf wilt. als je een live dj voor scratchen, etc wilt dan moet je die inderdaad toevoegen.

hoe live-er je het maakt hoe meer er mis kan gaan, als je werkt met meerdere mensen die kunnen improviseren dan kan je dat waarschijnlijk weer opvangen (bijvoorbeeld met een jam tussen je toetsenist en je scratch dj terwijl de laptop reboot).

bepaal gewoon wat je wilt en kijk wat je daarbij nodig hebt, wat mijn part neem je een gitaar band met een 909 in plaats van een drummer, als je een dat pakt en tien fotomodellen huurt zal ik er ook niet wakker van liggen.

ik ken maar weinig liveacts die echt live zijn. meestal praat je over semi-live, alleen melodie of alleen percussie. het is soms zo erg dat er geplaybacked word, ik kan verschillende voorbeelden noemen...........

echt live heb ik volgens mij maar 1 x gezien. was een liveact van brennan en heart. die hadden hun hele studio meegenomen. voor de rest allemaal semilive of nog minder..........

dus mijn advies is: eerst dancetracks bouwen en vervolgens kijken wat er live gespeeld kan worden en wat niet....... en zo toewerken naar een liveact.........

Verkijk je niet op hele studio's op podiums. Dan kan nog alles gepresequenced zijn...

Als je een echte liveact ziet dan zie je dat ook echt. Neem dat maar van mij aan.

1 het zag er ook echt uit
2 ik heb ook (indirect) van ze begrepen dat het live was

en je hebt gelijk dat je ziet of iets live is of niet........

Stadia..

Stadia..

Er zijn vele stadia van "écht live" tot "alles komt van DAT"..

Het is een kwestie van keuze.. geloof.. etc. wat je zelf wilt gaan doen. Je kunt het jezelf nét zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt.

Laat je 90% pre-sequenced uit een of ander apparaat komen.. dan is het risico laag.. kan je professionaliteit (stomme term overigens) heel hoog liggen .. en de kwaliteit van hetgeen uit de speakers komt erg hoog zijn (mits je een goede muzikant bent..). Originaliteit.. spontaniteit.. 'stuntteam-gehalte' en interactie met het publiek komen dan vaak onder druk te staan. Natuurlijk hoef je je hier niets van aan te trekken.. vele grote acts (tja.. JXL IS groot.. of we dat nou willen of niet) doen dat namelijk ook niet.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat alles (70%) écht live doen erg leuk is.. veel energie kost.. maar kan leiden tot absurde dingen, die je vantevoren nooit had kunnen bedenken.. en precies kan aansluiten bij de 'vibe' van die ene avond. Het is hard werken (total onder het zweet verdwenen 909's ten spijt)... maar het schept veel.. heel veel voldoening.

Faithless speelt wel echt live (toetenist / bas / gitaar / drums / percussie / achtergrondzangeressen / zanger), maar live wordt dat dan ook meteen veel minder dance. Ik zag ze laatst nog Salva mea spelen (ok, het was op tv), en dat klonk toch vrij mager vergeleken met de single.

Je kunt het ook doen zoals die 'live'-acts bij bijvoorbeeld de TMF-awards: wat spul meeneemen, en dan net doen alsof je speelt terwijl er een bandje aanstaat. Maar denk er dan wel aan in ieder geval kabels in je voeding, midi en geluid te stoppen; vooral dat gat waar de voeding had moeten zitten ziet er wel érrug leeg uit... :stupid

Origineel geplaatst door Cheimoon
Je kunt het ook doen zoals die 'live'-acts bij bijvoorbeeld de TMF-awards: wat spul meeneemen, en dan net doen alsof je speelt terwijl er een bandje aanstaat. Maar denk er dan wel aan in ieder geval kabels in je voeding, midi en geluid te stoppen; vooral dat gat waar de voeding had moeten zitten ziet er wel érrug leeg uit... :stupid

Ik denk dat 99% van de mensen die staan te kijken dat toch niet doorhebben of het maakt ze geen kont uit.
Ben het wel met je eens het ziet er heel erg dom uit.

Origineel geplaatst door oxoid
Ik denk dat 99% van de mensen die staan te kijken dat toch niet doorhebben of het maakt ze geen kont uit.
Ben het wel met je eens het ziet er heel erg dom uit.

Het is idd wel zwaar stupid. heb het ook wel eens bij top of the pops gezien, sta je mooi voor lul..

Het 'veiligste' is idd je laptop gebruiken met bijv. live. Gooi er vervolgens iets bij als een leadsound die je wél live inspeelt.

Als je toch nog bandleden hebt, zou ik zeggen: mee laten spelen! Een live drummer/bassist e.d. doet het toch altijd wel errug goed.. Ik denk dat je al aardig wat middelen hebt om iets leuks neer te zetten.

Ik zou mijn RS7000 willen gebruiken als sequencer en in combinatie hiermee zou ikzelf het liefst gitaar gaan spelen. Ik kan mijn gitaareffectbak Boss GT-6 weer laten aansturen naar de RS7000. Alleen heb ik het nog nauwelijks geprobeerd. Alles moet natuurlijk wel gelijk blijven lopen en wat dat betreft is de programmering tussen de beide apparaten zeer belangrijk.
Zijn hier wellicht lieden die weten hoe dit goed met elkaar samen kan werken en of dit uberhaupt praktisch is?

Back