"als beginner kan je de break beter 30- 45sec houden/ en het mist nog wat elementen en geluiden zegmaar. "
Als beginner? Ik vind dit niet klinken als een beginners track hoor... Verder is het vrij makkelijk advies om te zeggen dat er 'wat geluiden en elementen missen'. Misschien fijn als ze weten wat je vind dat er mist

. Met een bij elkaar geraapt zooitje random geluiden uit een samplepack ga je het niet redden in elk geval.
"Bij zon track zoals dit zou ik ook gewoon meteen een gruwelijk effect erin knallen bij de eerste seconden ... en dan om de 8-16bars minimaal een duidelijk effect wat je als sfeer creeert in je track"
Slecht advies imo. Je track volplempen met random samples uit een samplepack brengt je nergens. Dit is een vrij diepe, bijna minimale techno track. Dat past niet. Zoals de track van Maverick heeft 0 raakvlak met deze stijl/sound keuze.Ben het er wel mee eens dat je, om (kleine) breaks te initiëren, en los te laten gaan, je wat FX kan toevoegen in de vorm van noise, delayed samples, of eigen swoesj FX die in de sound passen van de track.
Ik vind het sfeertje in de track erg lekker. De groove is lekker ook. Mooie subtiele synthjes en geluiden. Maar het mist inderdaad wat zaken in arrangement die de boel interessant houdt. Verder is mix zoals gezegd niet echt goed. Het laag klinkt wat wollig en ligt teveel op de voorgrond. Oh en hoe de track er weer droogjes induikt na de break trek ik ook wel goed

.
Simpele fixjes die goed zouden kunnen werken, is na de korte breaks, als de beat er weer in komt, whitenoise triggeren met een redelijke release. Dat geeft vaak een prettig effect. Wat jullie ook zouden kunnen doen is een mooie korte clap uitzoeken en deze elke 16e noot programmeren en vervolgens met velocity of volume automation deze in en uit laten faden. Of 1 clap laten triggeren met een 1/16 delay er op en ook in/uitfaden op mooie momenten. Dan kan wat afstand overbruggen om de boel interessant te houden. Beetje moeilijk uit te leggen wat ik precies bedoel, maar misschien kun je er wat mee. Het zou erg goed passen in elk geval.
Over de break: De reverb die jullie gebruiken voor de gehele break vind ik erg lelijk. Het klinkt alsof de track zich naar een badkamer veplaatst. Ik zou de gehele break nog eens onder de loep nemen en wat complexer maken.
Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Succes. hier zit potentie in!