Probleem Bit-99 Crumar

Mike Philco

Ehmmm,...
Hi,

Ik zit hier te worstelen met een Crumar Bit-99.
Er zijn een paar lower-voices die maar gedeeltelijk meedoen en waarvan er eentje doorlekt naar de upper-voices.
Ik heb de service-documentatie van een Bit-01 maar die is net niet afdoende om deze klus te klaren.
Ik heb inmiddels één van de voices weten te herstellen.
Wie heeft een schema van een Bit-99 die ik kan gebruiken?
Een wel zeer uitgebreide zoektocht op het internet heeft niets opgeleverd gek genoeg.

Ik heb de 4051's en een flink aantal TL082's vervangen.
De CEM3328 en de LM13700 zijn allemaal in orde.

Alvast bedankt voor het meedenken. :biertje:

Ik heb ook nog even wat searches voor je losgelaten maar kon ook geen Bit99 specifieke service manuals of schematics vinden. Het enige dat ik (ook) tref zijn de Bit01 manuals. En er is weinig dat ik niet online kan vinden :(

Aangezien ik zelf geen Crumar(s) in mijn bezit heb en werkelijk geen flauw idee heb hoe ie werkt is het slechts gissen, maar in mijn Elka had ik een vergelijkbaar probleem door een rottige diode bij een transistor aan de uitgang van een van de frequency dividers. Die transistor functioneerde als gate en liet de signalen uit de frequency divider door naar gelang de no(o)t(en) die werden ingedrukt op t klavier. Achter die diode zat de audiobus waarop alle uitgangssignalen uit de dividers min of meer bij elkaar gemixt werden. Bij een van die transistoren liet die rottige diode echter het (gesumde) audiosignaal teruglekken naar het lokale circuit waardoor de betreffende gate transistor in dat circuit ook ging lekken ongeacht welke noot je indrukte. Gevolg: onverklaarbare en vaak valse combinaties van noten :) Na uren speuren en prutsen met de dividers etc bleek het uiteindelijk zoiets lulligs als 1 miezerige diode die ( toeval?) nog een afwijkende spec van de rest had ook. Mijn vermoeden is dat ie bij een voedingsprobleem gefrituurd is geraakt. nadat ik m had vervangen was het probleem verdwenen. Nogmaals; het is misschien totaal niet relevant voor de Bit99, maar misschien is t iets dergelijks?

Dank voor het meedenken.
Ik ben er inmiddels uit.
Elka, Crumar, ze hebben iets gemeen: Ze komen uit Italië.
Er is daar destijds gebruik gemaakt van hele goedkope dubbelzijdige printplaten.
De doormetaliseringen werden gerealiseerd door de gebruikte weerstanden en contactveertjes aan beide kanten te solderen.
Een paar van die doormetaliseringen/solderingen waren de oorzaak van het probleem.
Wat begon als een enorme zoektocht is dan toch geëinigd in een succes.

Schema's van de Bit-99 zijn hoe dan ook welkom.
Dankzij de schema's van de Bit-01 kreeg ik toch een goede indruk hoe het apparaat inelkaar steekt.

Ik sluit me even aan bij deze draad gezien ik een BIT01 rack heb staan waar ook een toon continu blijft hangen maar ik weet vrijwel zeker dat het geen voice is die stuk is. De 13700 en 3328 zijn ook prima in orde.

@Mike, kan je me wat meer details geven hoe je dit probleem heb ondervonden, doormetalisering is een woord wat ik nog niet ken. en hoe heb je het opgelost?

Doormetalisering is bij als een dubbelzijdige print de boven en onderkant door middel van een metalen verbinding in de boorgaten zijn verbonden. Een doorgemetaliseerde print word doorgaans maar aan één kant gesoldeerd. De andere kant vloeit wel enigzins door, maar is van minder belang.

Wat ik begrijp is dat de Bit-99 dat juist niet heeft, en dan moeten de onderdelen aan beide kanten van de print goed gesoldeerd zitten. Als je doormetalisering verwacht, dan valt het in eerste instantie niet op als er aan één kant wat mindere soldeerpunten zitten.

Dit lijkt ook heel erg op de storing die ik met mijn bit 99 had.. het lower of upper maakte in de verte ook geluid.. rest deed het goed, had em zo gekocht.
Deze is eerst door een reparateur helemaal binnenste buiten gekeerd die niets kon vinden en later door Marc Cox 'lil markie' onderzocht en er bleek een kapot IC te zijn en iid ook nog wat brakke verbindingen.. beetje chronisch bij de Crumars idd.:D
Wellicht dat hij je kan helpen aan de schema's :)

Top dat ie weer werkt trouwens.. blijft een erg leuke bak :mega:

ik heb mijn bit 01 module al 2x gerepareerd na dit soort klachten door gewoon de hele print opnieuw te solderen. het zijn dus de soldeerverbindingen.. bij mijn ds-2 waren ook de bovengenoemde 'doorverbindingen' van boven naar onder het probleem..

ik heb mijn bit 01 module al 2x gerepareerd na dit soort klachten door gewoon de hele print opnieuw te solderen.

Tot u spreekt iemand die de Bit 01 ooit nieuw kocht. En ook weer snel verkocht. Wegens wanklank.
Sylenth V2 al eens geprobeerd ? }:|

Back