Tapedeck met Tascam MTS-30 syncen aan Cubase.. hoe doe je dat?

MacGyverGear

midi-life crisis
Heb een nogal specifieke vraag.

Ben bezig een Tascam 238 cassettedeck aan Cubase te syncen. Heb em al een tijdje en sinds gisteren eindelijk een MTS-30 en mijn setje is nu dus helemaal compleet samen met een RC88 :mega:
Nu wil ik de boel syncen aan Cubase.

Heb de MTS-30 al aangesloten op een midipoort.. "Midi Time Code" al toegewezen enzo aan dezelfde midipoort..
Heb het al voor elkaar gekregen het syncspoor weg te schrijven op kanaal 8 in de save mode..
Na het afspelen is op de MTS-30 te zien hoe de maten elkaar opvolgen op de in de load mode.
De midipoort waar ik em opgezet heb ontvangt ook signaal van de MTS en dit kanaal heb ik aan de MTC input toegewezen alleen doet Cubase er helemaal niets mee.

Het vreemde is dat ik Cubase in dezelfde configuratie zonder probs sync met een Yamaha MD8. Alle connectors en instellingen zouden dan dus oke moeten zijn.

Iemand ervaring met de MTS-30, een tapedeck en hoe je dit instelt binnen een DAW programma? Er is weinig te vinden over MTS op internet en natuurlijk heb ik er geen manual bij.. elke ervaring is welkom. :mega:

attachment.php

Attachments

• Tascam.jpg
    Tascam.jpg
    50 KB · Bekeken: 131
Je schrijft dat je de maten ziet lopen. Maar maten zijn Midi Clock, niet Midi Time Code. Misschien gaat het daar mis? Als Cubase ingesteld staat dat hij MTC verwacht zal hij niet reageren op clock (denk ik). De MD8 stuurt wel time code.

Heb al even lopen prutsen en idd.. die MD 8 stuurt midi time code uit zag ik later en Cubase reageert daarop.

Inderdaad heb ik midi clock ook geactiveerd op de midi poort waar de MTS op staat.. dat heeft er dus dan voor gezorgd dat ik wel een maatindeling heb op spoor 8 en dus dit dus ook zie verschijnen op de MTS maar geen synchronisatie binnen Cubase.

Als ik het goed begrijp moet ik Cubase dus als midi slave configureren maar geen idee hoe ik dat doe. Ben de manual al aan het doorspitten maar tot nu toe geen resultaat helaas.. bedankt voor je reactie iig :)

Geen ervaring met de MTS-30. Ik heb mijn Tascam 134 en 238 gesynct met de XRI Systems XR200. Dat is een tijdcode synchroniser en werkt zover ik weet met SMPTE en MTC. Kun je instellen hoe je wilt. En hij is redelijk eenvoudig in bediening en de manual ervan is te downloaden. Heeft denk ik meer potentie dan deze MTS-30. Maar daar heb je nu natuurlijk niks aan (sorry...).

Thanx voor je reactie.. :) Dat syncen aan MTC werkt idd prima binnen Cubase.. voor zover is het nu helder.

Het komt er dus denk ik op neer dat ik Cubase moet syncen aan een externe midi clock.. die van de MTS dus. Ik werk dus met Cubase 5, ben al druk aan het zoeken maar tot nu toe niets gevonden.

@ Arno: Heb geen Cubase 7 dus helaas maar.. Lees dit in de manual van Cubase 5.. ?? Niet erg hoopgevend iig :(

MIDI Clock is not suitable as a master sync source
for an application like Cubase. Therefore Cubase will
transmit MIDI Clock signals to other devices, but it
will not receive MIDI Clock.

Heb mijn oude programma Sonar 8 er nog eens bij gepakt. Had in het verleden aleens wat lopen puzzelen met syncen en wist dat het daar wel mee kon.

Sonar loopt dus wel mee als ik de midiclock op extern zet.. Ben alleen niet van plan terug te gaan naar Sonar 8 maar het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat Cubase 5 niet aan midi sync doet.

Iemand misschien ervaringen met Cubase op dit gebied? kan nog wel upgraden naar 5.5. dacht ik maar vrees dat dit daar ook niet inzit.. wel heb ik nog een versie van Cubase 4 op mijn PC staan.. es ff kijken hoe het daar zit. :)

Edit: Never mind... ook geen succes.. Midi sync hebben ze er vanaf VST32 uitgesloopt lees ik ergens op het Cubase forum.. de arrogantie.. :D

Nou toch maar weer met mijn oude.. niet te vertrouwen Sonar 8 in de weer dan.. :( Ga in de tussentijd dan maar wat info in winnen over een optie die wel met MTC werkt.)

Heb ook nog een ouwe 1820m met sync daughterboard. oa. SMPTE in en out. Of is dat weer wat anders als MTC??

Laatst gewijzigd:
Ben er gisteravond in geslaagd via de EMU 1820m in een soort van tijdelijke test opstelling Cubase te syncen aan de Tascam 238.. :)
Moet nog ff kijken hoe strak het allemaal loopt.. ff wat dingen opnemen enzo.. maar na wat puzzelen reageerde de computer iig op het SMTE audiospoor dat de EMU eruit gooide. :mega:

Vanaf p.432 van de engelstalige Cubase 5 Operation Manual.
MIDI Timecode (MTC) moet gewoon werken. Dus DIN MIDI stekker van je sync apparaat van Tascam aansluiten op je MIDI interface en het moet werken (mits je het goed instelt) Cubase stel je dan als slave in. Als je de Tascam 238 afspeelt en de tijdcode gaat naar je sync apparaat moet hij zodra de tape het tijdcode spoor oppakt, Cubase op play zetten. Ik weet zeker dat het kan werken..... Zoals gezegd, ik werk zelf met de Tascam 4 en 8 sporen decks in sync met de XRI Systems XR300 die ook MTC gebruikt om met de computer te communiceren. En het werkt. Ook in Cubase 5.

Vanaf p.432 van de engelstalige Cubase 5 Operation Manual.
MIDI Timecode (MTC) moet gewoon werken. Dus DIN MIDI stekker van je sync apparaat van Tascam aansluiten op je MIDI interface en het moet werken (mits je het goed instelt) Cubase stel je dan als slave in. Als je de Tascam 238 afspeelt en de tijdcode gaat naar je sync apparaat moet hij zodra de tape het tijdcode spoor oppakt, Cubase op play zetten. Ik weet zeker dat het kan werken..... Zoals gezegd, ik werk zelf met de Tascam 4 en 8 sporen decks in sync met de XRI Systems XR300 die ook MTC gebruikt om met de computer te communiceren. En het werkt. Ook in Cubase 5.

Thnx voor je reactie :) Was er inmiddels in de loop van het draadje, mede door de oplettendheid van Etaoin al achter gekomen dat de Tascam MTS-30 alleen reageert op Midi-clock en het sync-spoor wat je daarmee opneemt ook alleen midi-clock uitstuurt.. dus datgene waar je arpjes mee synced enzo..

Zoals reeds vermeld. Cubase doet vanaf versie VST32 niet meer aan Midi sync als ik het de post 3 uit het draadje op het Steinberg forum mag geloven. Had het zoeken naar deze functie trouwens al opgegeven :D
Sonar kan dus wel met de MTS-30 werken aangezien dit programma het wel toelaat aan een externe midi-clock te syncen.
Binnen Cubase had ik inmiddels de boel redelijk kunnen syncen via het SMPTE signaal dat het syncboard van de EMU1820m uitspuugt ;)

Laatst gewijzigd:
MIDI clock ervoer ik vroeger al als redelijk dramatisch omdat je iedere keer moest terugspoelen naar het begin van de track. SMPTE werkt echt veel fijner.

Mijn synchroniser doet dit (uit de manual): The XR300 both reads and writes a selection of standard time codes and sends MIDI clock, start, stop and song position pointer information in accordance with the MIDI 1.0 Spec. Time code type, tempo and start times can all be defined as well as synchronisation delays and inflight tempo changes. Even MIDI and DIN clock sync. can be changed to 24, 48, or 96 ppqn. to suit non standard equipment.

en werkt gewoon met Cubase 7!

Wow.. daar zit anderhalf jaar rock 'n roll tussen :D

Als je de SMPTE gebruikt kun je niet de midi sync gebruiken.. kon trouwens sowieso niet binnen Cubase aangezien ze daar midi-sync uit gesloopt hebben.

Voor zover ik me nog herinneren kan.. eerst dus SMPTE signaal op een spoor schrijven en dan je DAW remoten op dat spoor :) Welke sync/SMPTE unit gebruik je?

Wow.. daar zit anderhalf jaar rock 'n roll tussen :D

Als je de SMPTE gebruikt kun je niet de midi sync gebruiken.. kon trouwens sowieso niet binnen Cubase aangezien ze daar midi-sync uit gesloopt hebben.

Voor zover ik me nog herinneren kan.. eerst dus SMPTE signaal op een spoor schrijven en dan je DAW remoten op dat spoor :) Welke sync/SMPTE unit gebruik je?

Nou, heb nog niet eens een multitrack :) Maar ben even aan t bekijken wat de beste oplossing daarvoor is (ook omdat er een tascam sync ding nu op MP staat).

Heb nog een oude midi patchbay die SMPTE aankan, maar heb ook een 1820M nog steeds dus dat zou helemaal makkelijk zijn.

Sowieso moet ik nog even kijken OF dit wel de ideale oplossing is (alsin, tape multitracken). Een 4 track is te weinig tracks voor wat ik wil. Maar 7 tracks daar kan je wel wat serieus mee.

Hoe beviel het cassette multitracken bij jou? En, aangezien je ook een 1820m hebt/had, wat heeft de cassette sound met je muziek gedaan (tov van de 1820m)?

Ik heb de mijne eigenlijk maar een avond gebruikt.. het resultaat heb ik nooit vastegelegd... beetje raggen op een 909 en dingen op tape opnemen :D Gewoon leuk experimentje dus. :)
Heb heel lang terug een sansui wsx1 gehad met atari maar toen had ik geen midex (om via SMPTE te syncen).. wilde altijd nog es een keer met de computer en een tape recorder wat doen.. gewoon lekker kutten :D

Wat me wel opviel was dat de kwaliteit van tape niet echt je van het is.. waarschijnlijk ook een beetje dat we te verwend zijn door die 24bit 44.1khz audio.
Het had wel een bepaalde kleuring en side fx maar dat is niet prettig voor alles binnen je mix natuurlijk.. binnen de juiste proporties.. prettig dus.. en natuurlijk is een beetje tape distortion erg lekker :)

Een band recorder klinkt wel stukken beter dan weer. Had er 'n tijdje terug een opgedoken en daar toch wel geinige dingen mee kunnen doen. Beetje dingen dubben.. krijg je zo'n lekkere verschuiving/phasing in je geluid..
Had hier geen sync dingen gebruikt aangezien zo'n ding maar 2 sporen heeft.. gewoon submixje op tape en weer terug je computer in..
Had toen dit ermee gebakken.. :)

Heb naderhand een R8 kunnen kopen maar daar moet ik nog wat aan fixen.. iets in het transport wat redelijk makkelijk op te lossen schijnt.. alleen moet ik nog even tijd vinden :D

Laatst gewijzigd:
haha, beter! :)

Het ding is juist dat ik het 1 avondje kutten wil voorkomen. Misschien spiegel ik het me even te rooskleuring voor, maar wat ik wil is een iets organischer manier van werken. Dus bijv. kick maken, opnemen. Basis percussie, opnemen. Synth dingetjes, opnemen.

Dat eigenlijk ipv, nou, hetzelfde binnen een DAW, maar gewoon mezelf de eindeloze eddittingmogelijkheden ontzien. Vaak verneuk ik hiermee toch allemaal de sfeer/groove die ik in eerste instantie had. Verder is het ook een opzet naar zo ver mogelijk computerloze setup.

Aan de andere kant kan ik alsno wel voor een wat goedkopere 4 track kiezen, en die dan op deze manier voor wat ambient, drone projecten gebruiken. Timing is daar toch vaak niet kritiek, dus dan heb ik ook geen sync-track nodig.

Eigenlijk zou ik gewoon eens een 8 track moeten lenen oid, om te kijken of het bevalt. Mocht er iemand dit lezen en zijn 8 track een tijdje kunnen missen, dan houd ik me aanbevolen :)

Zou niet zonder computer kunnen.. :D Ieder z'n meug zeg maar.

Misschien is een HD recorder ding dan iets voor erbij. 'k Heb ook een tijdje een MD8 gehad.. kun je best leuke dingen mee doen ook.. zelfs stukken achter elkaar monteren. Werkte ook leuk met een Roland MV sequencer/sampler.
Die MD en HD recording dingen hebben standaard meestal een goeie midi /smtpe sync voorziening. Kon zelfs met de transport knoppen van de MD8 de sequencer besturen.. Maar met die oplossingen heb je natuurlijk geen tape-sound...

ANyhow.. check PB

Laatst gewijzigd:
Back