Mastering tip bij digitaliseren vinyl

barn

Detroit nerd
Hoi,

Ik ben nu bezig om wat vinyl te digitaliseren. Heb een pre-amp en die gaat mijn motu ultralite in en het wordt netjes opgenomen allemaal...

Nu mijn vraag:
Na het opnemen moet het worden geknipt en dan als losse nummers opgeslagen worden... Maar hiertussen moet volgens mij nog een optimalisatie ronde, aangezien er behoorlijk wat pieken in zitten... Hoe doen jullie dat?

Ik doe dit met Adobe Audition het liefst... Ik hoef geen masteraar te worden, maar wil wel zo optimaal mogelijk de nummers opslaan... Alle tips zijn welkom...

Pieken halen niet zo gek veel uit.. als ze maar niet clippen..
clippen is naar op digitale systemen (zoals je computer).

persoonlijk zou ik :
Zo luid mogelijk opnemen, zonder dat iets clipt..
de complete opname normalizen.. dan in stukjes knippen. en die stukjes opslaan in
wav/flac/mp3 whatever je smaak van keuze is (hier is dat wav, omdat me samplers dat eten)

of dat de beste manier is.. geen idee.. maar me moeder was er blij mee.. (had wat oude platen van dr gedigitaliseert.. benny neyman enzo ;-)

Iemand anders meer referenties dan Benny Neyman en hun moeder ;)

Bijvoorbeeld om het luid genoeg voor in de club te krijgen...

Niet rot bedoelt, maar als je nu al geen idee hebt hoe je een track die al gemasterd is op club nivo (wat dat dan ook betekend) wilt krijgen kan je er beter niet aan beginnen. Kan er nooit beter van worden.

Gewoon opnemen en de originelen opslaan.
Je zal daarna elke track kunnen limiten om de richting jouw "club nivo" te gaan, goed naar je wav kijken en zien hoeveel dB je omhoog kan en misschien nog wat meer om eventuele rare pieken eruit te duwen.

Kijk zo deed ik het eigenlijk ook wel... Ik snap heus wel een beetje wat ik doe...
Ben al blij dat limitten dus niet een verboden woord is...

Limiten is niets mis mee vind ik.....zeker als de track al helemaal gemasterd is en je wilt naar een bepaald nivo toe en er is ruimte waarom niet?

Wat er niet in zit kan je er ook niet uithalen heh. Je zou er een maskering effect overheen kunnen gooien, maar ze halen bewust bij vinyl frequencties weg omdat het anders niet te persen is. Die ben je kwijt.. het zal dus nooit zo goed gaan klinken als een wav van Beatport ofzo..

Wat er niet in zit kan je er ook niet uithalen heh. Je zou er een maskering effect overheen kunnen gooien, maar ze halen bewust bij vinyl frequencties weg omdat het anders niet te persen is. Die ben je kwijt.. het zal dus nooit zo goed gaan klinken als een wav van Beatport ofzo..

Pcies. OT ben toevallig ook met digitalizeren van platen bezig, heb platenspeler rechtstreeks op geluidskaart aangesloten, s/n verhouding gecheckt, geen gebrom of rare geluiden, normalisen en thats it.

Ik neem een track op van plaat met audicity (gratis programma)
dan in traktor en analyzeren.

dan de track in ableton en maak ik de track harder of zachter...

Wat doe je analysren Erise ?

doen jullie ook een plaatje bij de files invoeg ?

K!@# werk btw, hier nog steeds bezig met digitaliseren....pfffff

Verplicht kijkvoer :)

Back