hoe bereken je delay

Nightly Build

Go for what you know
er besteaat een truukje/formule om uit te rekenen hoeveel delay je moet instellen bij bepaalde BPM.
iemand die mij daar aan kan helpen? (ik heb op het forum gezocht maar kon er niets over vinden).

dus bijv, ik wil weten hoe veel miliseconden mijn delay ik moet instellen bij een tempo van 130 BPM.

ik tik 130 in en de formule en daaruit komt het aantal miliseconden.

alvast bedankt!

de formule die ik ooit kreeg (en hanteer ):

60.000 gedeeld door BPM = delay per kwartnoot in milliseconden

groet

Tom

tja..

tja..

Het ligt er maar aan wat je wilt hebben... een simpele tap-delay heeft als delaytijd de tijdsduur van 1 beat.. dus

delaytijd (ms) = ( 60 / BPM ) x 1000

Bij een BPM van 140 geeft dit een delaytijd van (6/14) x 1000 = 428,6 ms

Als je dit simpele formule'tje als basis neemt.. kun je een heel eind komen. Neem bijvoorbeeld de helft.. of het dubbele van de delaytijd en kijk wat er gebeurt. Ook 2/3e kan interessant zijn..

Sommige MultiFX of DelayBakken kunnen hun delays automatisch syncen aan een inkomend midi clock-signaal. De meeste apparaten hebben wel een TAP knop of input.. waar je de beat "in kunt tappen" om de delaytijd in te stellen.

Er zijn ook plenty van die hendige freeware bpm calculator programmaatjes.

En heb je toevallig een knoppenplank (sommige noemen het toetsenbord) met extra sneltoetsen waarvan eentje de calculator is dan de volgende 'sneaky' truuk.
Vervang calc.exe in je (Windows of Windows\system32 of Windows\system) directory door dat programmaatje en elke keer als je op de 'calculator' knop ramt kun je snel je delays uitrekenen. :)
(Als die calculator knop niet werkt de juiste drivers van dat toetsenbord installeren)

Of op een rommelmarkt een calculator met grote toetsen en LCD scoren voor weinig. (staat nog stoer ook ;) )
En dan lekker 60000/BPM gebruiken.

En ach ja, even crea. Zelf met Excel een lijst gemaakt met BPM's.
Printen, aan de muur ophangen en klaar!

Attachments

• bpmlist.zip
    6,3 KB · Bekeken: 108
dank u vriendelijk :)

prachtig dit forum, je stelt een vraag en binnen een kwartier heb je het juiste antwoord

ik kom er nu wel uit denk ik ;)

Back