sfz waarom dat geen booming sucses is?

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
de laatste tijd begin ik steeds meer sfz patches te maken. dit is allemaal door camel alchemy gekomen. nu zijn er best wat tools en softsamplers die de sfz files lusten. sfzed is een goede editor. met exs en chickensys translator kun je bestaande patches van bv reason. kontakt of sf2 omzetten e dan gemakkelijk met een tekst editor zoals notepad++ tweaken. er is ook een sfz player die direct een tekst editor voor je kan openen. de flexibilteit die sfz bied is erg indruk wekkend en bied veel mogelijkheden voor enthousiaste soundesigners om diepe responsieve patches te maken. omdat sfz een tekst formaat is kun je er ook scripts oplos laten om patches te manipuleren of om patches te maken. zijn er hier meer luitjes zo enthousiast over het sfz formaat?

'K ben er ook mee bezig geweest, maar 'k gebruik meestal Direct wave, en die crasht met sfz.
'K heb ze omgezet naar SF2, met ExtremeSampleConverter, en dat lukt wel.

K Heb alchemy player enkele weken sinds die water expansie.
'k vind best wel goed, maar het alchemy window opent tot nu toe heel traag..

Wat me enigszins bevreemd is deze zogenaamde "open standard" niet online beschikbaar is. Wel de 1.0 spec, maar die ziet er niet echt bruikbaar uit voor echte libraries. Je kunt daarin al niet eens het filtertype specificeren (wel 2-pole, maar niet wat voor 2-pole...)

Voor de 2.0 spec wordt alleen maar verwezen naar een specificatie die je kunt kopen. Dat zou niet heel erg "open" zijn.

Misschien een link?

ja idd etaoin goed punt.

op http://www.linuxsampler.org/ kun je een deel van de 2.0 specs vinden.

http://docs.google.com/Doc?id=dfzz98xt_45cnk2wvfj

Voor de rest praten ze veel over een boek Cakewalk synthesizers, daarin zou de 2.o specs in te vinden zijn.

Official SFZ 2.0 specification in chapter 13 and Appendix of the book “Cakewalk Synthesizers: From Presets to Power User – 2nd Edition”. by Simon Cann.

Misschien is het bij de aankoop van Cakewalk fout gegaan,

http://books.google.com/books?id=jXcLAAAAQBAJ&pg=PA325&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Als je naar chapter 13 gaat vind je een goede beschrijving van sfz.

Zijn best een hoop fabrikanten die SFZ gebruiken, camel Audio, NI, Plogue, DiscoDSP.

Ook mooi hoe hij omschrijft dat de SFZ files als het waren de Expressie Layer Synth Enigine configureerd. en als je het formaat goed begrijpt hoe uitwisselbaar het is tussen de vele Synths en samplers die het ondersteunen,

SFZ staat toe om routings op zo een manier aan te passen dat het volledig modulair is.

Dit is voor mij vooral de reden waarom ik zo fan van sfz ben.

Google laat helaas een hoop pagina's weg.

Ondanks dat ik een hardcore script programmer ben (ik doe op de computer alles op de commandline) en dus voor tekst-based oplossingen, krijg ik toch een beetje het gevoel dat het toch een beetje een "lowest common denominator" oplossing is. Vooral geen al te gekke dingen implementeren omdat dan minder synths en players ermee overweg kunnen.
In hoeverre dat ook zo is is lastig te zeggen, omdat de spec niet volledig in te zien is. In de 1.0 spec mis ik behoorlijk veel functionaliteit, maar dat zal in 2.0 wel beter zijn.

Maar wat ik me afvraag: hoe garandeer je nu dat bijvoorbeeld de 4-pole die je erin zet op alle players hetzelfde klinkt? Kontakt kent bijvoorbeeld vier verschillende 4-pole low pass filters. Hoe de resonance klinkt is heel verschillend tussen de Ladder LP4 en de AR LP4. Dat levert in extreme gevallen een hele andere patch op.
Is misschien gespecificeerd welk algoritme er bij elke opcode hoort? Dus dat de sfz 4-pole altijd een niet gecompenseerde transistorladder is bijvoorbeeld.

ja idd de 1.0 spec is beperkter. de 2.0 spec bied meer mogelijkheden voor custom opcodes. meer filters ed. voor mij zit de kracht van sfz meer in de uitwisselbaarheid tussen de verschillende applicaties. het bied gemak in het creeeren van multi velocity release velocity en round robin layers. hiermee kun je goed oscilators creeeren. zegmaar basis layers waarmee je je patches maakt. ik ben niet met met een soortgelijk tekst formaat bekend. het zou toch wel mooi zijn als sfz public domain word en dat veel fabrikanten de upcodes toepassen.

Back