Zondag op Canvas: The Sound Of Belgium (TSOB)

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Documentaire van Jozef Devillé over de geschiedenis van de dansmuziek in België, van de kermis tot de New Beat.

Velen herinneren zich de New Beat, een surreëel elektronisch muziekgenre van eigen bodem dat in de jaren '80 wereldwijd succes kende. Maar dit genre, dat plots alle dansvloeren veroverde, kwam niet uit het niets. De eclectische mengvorm die New Beat eigenlijk was, had al veel eerder zijn oorsprong. 'The Sound of Belgium' onderzoekt hoe een klein land in het hart van Europa een uniek geluid ontwikkelde en zichzelf zo op de wereldkaart plaatste. Tegelijk vertelt de documentaire een alternatieve geschiedenis van ons land. Aan de hand van archiefbeelden, clips, hits en interviews schetst de film een muzikaal beeld van België, van de vooroorlogse kermissen, over de dansnamiddagen met Decap-orgel in de jaren '40, tot de grote discotheken in de jaren '80.

Duur : 75 minuten
Op tv
Zondag 13 oktober om 22u05

http://www.canvas.be/programmas/sound-belgium

:eureka:

Afgelopen zondag ging de aflevering van Belpop over Marc Moulin. Die was ook niet vies van wat electro.

Afgelopen zondag ging de aflevering van Belpop over Marc Moulin. Die was ook niet vies van wat electro.

Daar viel ik middenin.
Hoewel de muziek over het algemeen niet echt mijn stijl is, vond ik het een interessante uitzending. Goed gemaakt, boeiend om naar te kijken.

Ik heb een deel in herhaling gezien eerder deze week en als de reportage zondag van even goede kwaliteit is dan wordt het een aangename 75 minuten.

Bedankt voor de tip! (wedden dat ik het ga vergeten op te nemen)

staat hier al klaar om opgenomen te worden!! :D

Veel interessante dingen de laatste tijd op canvas!
Marc Moulin moet ik nog bekijken. :W

En ik ben vooral blij dat ie er toch nog gekomen is!!:

"
As the movie is largely made out of archive footage and music, we are facing a big bill to clear all the rights, a bill which we can not foot without your help.
"

SABAM zal blij zijn!

dat is wel een schijf! De meeste nummers die ik van LOA gehoord heb, klonken vrij fout-amerikaans-rave achtig

Thanks

LOA is eigenlijk gewoon Praga Khan aka Maurice Engelen + Nikki van Lierop

Vandepapeliere deed het niet voor de liefde van de muziek maar voor het geld,je mocht blij zijn als hij je betaalde.

Idem met Fasseau,een echte dief die gast.

Back