Sawtooth vergelijk 3 analoge synths (VIDEO)

SynnyS

Groot lid
De Novation Bass Station 2, Waldorf Pulse 2, en DSI Mopho.

Audio is normalised! Uncompressed 44.100Hz 24bit opgenomen door een Motu Ultralite mk3.

Video is 2560x1440 .mov met uncompressed audio

Op een of andere manier zijn de youtube filmpjes die je hier embed maximaal op 720p te kijken, als je hem in 1440p wilt zien moet je even op de youtube link klikken

Je mopho filter gaat niet helemaal open hier, geluid is kennelijk altijd gefilterd. Misschien patch toch even checken. Er lijkt ook keyboard tracking op te zitten (hoge toon is minder gefilterd dan lage). Kan je de sweep niet automatizeren overigens, als je een gelijke vergelijking wil ?

Je mopho filter gaat niet helemaal open hier, geluid is kennelijk altijd gefilterd. Misschien patch toch even checken. Er lijkt ook keyboard tracking op te zitten (hoge toon is minder gefilterd dan lage). Kan je de sweep niet automatizeren overigens, als je een gelijke vergelijking wil ?

nee er zit geen keytracking op hoor..

je hoort alleen OSC1 op SAW met het filter volledig open...

Mja, vreemd. Is idd toch echt geen zaagtand in de laagste regionen, terwijl hij er hoger wel "normaal" uitziet. Als de filter een max frequentie had zou je het omgekeerde verwachten. Zie je hetzelfde met de 12db setting ?

Dit komt volgens mij vaker voor bij analoge synths. De analog four heeft hier ook last van. In de lagere regionen wordt de zaag dunner. Geen idee of dit bewust is om muddyness te voorkomen? Of is het een bij-effect van de manier van wave-shapen?

Ik heb wel eens gelezen dat analoge oscs vaak 1 basis-golf hebben waar de rest uit opgebouwd wordt. De pulse heeft geloof ik alleen een square wave, maar met waveshapers wordt hier een tri en saw van gemaakt. Ik meen me te herinneren dat DSI synths een saw-core osc hebben.

Ik vond hem te scherp klinken de Pulse 2.

Da's juist goed, veel hoge harmonischen. Hij heeft ook de steilste rise en de scherpste punt, dat klinkt het scherpste. beetje filter erover als het te bar is. Overigens lijkt ie wel een beetje te resoneren of oversturen in het filmpje
Die Mopho lijkt wel door een wave multiplier gehaald

Sawtooth vergelijk 3 analoge synths (VIDEO)...
Je vergelijkt hier golfvormen die ook een filterbewerking ondergaan welke nergens gespecifieerd wordt (cutoff-frequency). Dat is toch niet de werkwijze om een resultaat als referentie te bekomen ? :?
Met enkel de golfvormen al te vergelijken zul je zien dat er maar zelden een goede zaagtand gevormd wordt op diverse frequenties, zeker bij analoge toestellen.

Je vergelijkt hier golfvormen die ook een filterbewerking ondergaan welke nergens gespecifieerd wordt (cutoff-frequency). Dat is toch niet de werkwijze om een resultaat als referentie te bekomen ? :?
Met enkel de golfvormen al te vergelijken zul je zien dat er maar zelden een goede zaagtand gevormd wordt op diverse frequenties, zeker bij analoge toestellen.

nou ja het is ook geen wetenschappelijke publicatie, en tuurlijk zijn de cutoff frequenties wel gespecificeerd: filter helemaal open naar filter helemaal dicht, en dus alles er tussen in.

Klanktechnisch ga ik voor de Mopho ondanks dat de vorm visueel echt niet zo mooi is..ik zou denken even uit hobby oogpunt dat deze uit een blokgolf gehaald wordt, ik herken de vorm uit een zaagtand welke ik voor ontvanger doeleinden uit een simpel flip flopje heb gehaald.
De Pulse klinkt inderdaad best hard.
Grappig en boeiend filmpje zeker weten.

Goeie reclame voor de motu scope,, jammer dat ik dat weer ni kan .. :)
En ja, ik zie precies dat er enkele zijn met inverted phase ???

Back