Nieuw: Velleman DIY LCD-oscilloscoop KIT

MarsMusica

Composer/Musician
nieuw:

velleman EDU08

LCD-oscilloscoop KIT

http://www.velleman.eu/products/view/?id=415434

Bouw uw eigen oscilloscoop en leer signalen te visualiseren. Ontdek hoe de signalen er in werkelijkheid uitzien.
Deze betaalbare oscilloscoop is uitgerust met heel wat functies die u normaal gezien alleen op dure toestellen ziet zoals signaalmarkeringen, frequentieweergave, dB-metingen, true RMS-metingen, …
Met de krachtige automatische instelfunctie kunt meteen aan de slag!

Opmerking: Deze oscilloscoop is niet geschikt om metingen uit te voeren op spanningen hoger dan 30Vpp.
Specificaties

* LCD-schem met hoog contrast: 64 x 128 pixels met witte achtergrondverlichting
* max. bemonsteringsfrequentie: 1MS/s voor herhaalde signalen, 100kS/s in real time
* bandbreedte van de ingangsversterker: 200kHz (-3 dB)
* metingen tot: 100kHz
* ingangsimpedantie: 100kohm // 20pF
* max. ingangsspanning: 30Vpeak (AC + DC)
* ingangskoppeling: DC en AC
* AD-resolutie: 8 bits
* bedrijfsmodi: run, single
* instelbare triggerniveau: in 16 stappen
* tijdbasisbereik: in 15 steppen, 10µs/divisie tot 500ms/divisie
* bereik ingangsgevoeligheids: in 6 stappen, 100 mV/divisie tot 5 V/divisie
* uitgang testsignaal: 1.95kHz / 3.3Vpp
* volledig automatische instelfunctie voor: V/div en tijd/div (of manueel)
* gevoeligheid lager dan 10mV
* weergave: DC, AC+DC, true RMS, dBm, Vpp, min. & max.
* weergave van de signaalmarkers voor tijd en spanning
* frequentieweergave (via markeringen)
* batterijgedreven: 4 x AAA-batterij (max. 100mA)
* automatische energiebesparingsmodus
* afmetingen: 80 x 115 x 40 mm
* gewicht: 190g (6.70 oz) met batterijen

ook misschien in te bouwen in je modulaire systeem of synth..of een 19 inch rack

Velleman heeft goed naar JYE Tech gekeken... (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=145386)

die heeft een hoop meer functies!
en de prijs waar er op het forum over werd gesproken is ook een stuk lager.
ik kan dat alleen nergens meerterugvinden. ik vind alleen:

http://www.watterott.com/de/Digital...96011?x4cbf3=33928f16841ff4fcc3e559b44736b3a1
en
http://www.accudiy.com/index.php?ma...4&products_id=12&zenid=1OlUg5f1Ytzkjrsb3sy8D2

kan je het via de fabrikant zelf via Japan bestellen? krijg je dan niet te maken met hoge douane-invoerkosten?

ik zag op youtube alleen wel dat die drukknopjes een vreselijk klikgeluid maken. lijken me klote knoppen. is dat zo?

Die in de JYE Tech zijn pcb-mount tact switches met een plastic knop erop. Die van Velleman zijn zo te zien ook pcb mount tact switches. Ze klinken iets luider dan bijvoorbeeld in het panel van een synth (wat in 99% van de gevallen ook pcb-mount tact switches zijn) omdat de constructie open is, maar er is verder mechanisch geen verschil.

De fabrikant verwijst direct naar AccyDIY dus rechtstreeks zal wel niet gaan. Douane zou in principe 21% + inklaring (€ 13 bij PostNL) kunnen zijn. De mijne kwam zonder extra kosten aan. Of het met heffing dan duurder is dan de Velleman weet ik niet, daar staat geen prijs bij op de site.

Ik heb hem destijds gekocht omdat hij wat mobieler is dan mijn echte scope, maar het blijft een beetje een gimmick. Scherm is klein en 8-bit is natuurlijk waardeloos voor serieuze metingen.

Laatst gewijzigd:
bedankt voor de bruikbare review!

hele serieuze, gedetailleerde metingen heb ik ook niet nodig. leek me handig voor in den studio voor een en ander. Om dat te kunnen zien wat je oren je niet kunnen vertellen.

maar als jullie zo'n klein dingetje al voor iets van 25 euro aan konden schaffen, dan is dat een stuk leuker dan die Velleman van 60 euro...

ik moet toegeven:
het werkt ook erg mijn 'wille hebbe' lustgevoelens op!

niet meteen weer kopen..een andere GEAR mischien! :-)

Hm....dat ziet er leuk uit.
De iPad voorziet redelijk in mijn oscilloscoop behoeft, maar zoals reeds opgemerkt, dit ziet er leuk uit.

Volgens mij zijn de enige trimmers in de x0xb0x de spanningstrimmers en de v/oct trimmers. Beide kan met een scope, maar is toch een stuk makkelijker met resp. een multimeter en een frequentiemeter.

Een waveshaper afregelen zal misschien nog net gaan, alhoewel de resolutie misschien net niet genoeg is om het echt strak te doen.

ok de x0xb0x was gewoon een voorbeeld, hoewel de service manual van de 303 procedures heeft met een scope zijn er makkelijkere manieren

Maar ik heb hier nog een MKS-30 die moet afgeregeld worden, kan wel min of meer met stembakje denk ik maar een scope lijkt me handiger?

Hangt er vanaf wat je wilt afregelen, en met welke scope. Met een goede digitale kun je dat soort dingen vrij exact uitmeten. Zeker op de exemplaren waar je met een cursor precies naar de golf kunt kijken. Dat kunnen deze goedkope dingen zeker niet. Met een analoge moet het op het oog, en dan is de gemiddelde frequentiemeter een stuk nauwkeuriger.

De 303 manual is wat ambigu want die zegt voor de tuning alleen maar "Press A key and adjust TM4 for 110 Hz" en laat een beetje in het midden hoe je die 110 Hz moet meten. De 2:1 setting is inderdaad wel iets dat redelijk op het oog kan (alhoewel ik zelf meer zou vertrouwen op een frequentiemeter). De tempo settings waar ze ook de scope voor gebruiken zijn uiteraard niet kritiek, en ook het filter is met de toegestane 50% marge die ze daar opgeven behoorlijke natte-vinger werk. Dat is echt kijken en "ongeveer goed" instellen.

Maar toonhoogte afregelen gaat prima met een stemapparaat. Daar zijn ze voor ;)

Of anders gewoon met een digitale synth als referentie en op het oor. Strakker dan onhoorbaar is toch niet nodig.

Strakker dan onhoorbaar is toch niet nodig.

en het is denk ik ook juist heel O.K. als alle instrumenten in een studio
een beetje (fracties) van elkaar verschillen...dan krijg je een mooi chorus achtig samengeklonter in de mix.
verbinding maar ook juist duidelijker van elkaar te onderscheiden.

en dan heb je dus voor stemming/tuning geen 60 euro oscilloscoop nodig

gebruik de strobetuner van peterson , ook verkrijgbaar als app voor de iphone.
denk 100X nauwkeuriger dan een gebruikelijke gitaartuner

Back