Wat is dit? Tenor Tuba? Tenor Hoorn?

Gidi

Nieuwkomer
Beste leden,

Ik heb dit jaar een carnavalsplaat gemaakt, maar ben er niet helemaal tevreden over.
We zijn zowizo te laat begonnen ermee, waardoor de afmix en masterfase in de hoogste versnelling zijn gegaan.

Nu komt mijn vraag. Ik heb me kapot gezocht naar die schelle, bass-achtigge bas lijnen.
Hieronder een voorbeeldje, wat ik maar niet gevonden heb in een vst of sample pack:

https://soundcloud.com/kurtader/12-tiroler-echo-polka

Ben heel erg benieuwd wat voor instrument dit is, en waar ik deze zou kunnen vinden?

Alvast bedankt,
Greetz,

Gidi

Jajajaja.

Dat is nou n live (en zeer goed opgenomen) Trombone. Namaken met synths/romplers: nah, dat gaat nagenoeg niet.

En als je nou iemand inschakeld om je mix te doen? Heb toevallig erg veel ervaring in dit genre... ;)

Bedankt voor je aanbod, helaas is het al veels te laat om een carnavalsplaat de wereld in te blazen, dus we hebben hem maar op YT gezet.

Volgend jaar hoop ik zowizo dat ik meer ervaring heb, ben namelijk een 2-jarige studie aan het volgend aan de EMstudios in Poppel (BE).

maar goed, ik denk niet dat dit altijd live opgenomen is. Als je kijkt naar bijvoorbeeld:

of

Toch hoor je hier enigzins een schelle trombone (wel een elektrische dan) en dit is niet live opgenomen
Dus ik denk toch dat het een vst of dergelijke is. Heb het zelf geprobeerd met een east west pakket en de tuba die standaard in Cubase zit..

Laatst gewijzigd:
Hahaha. Je pakt ook wel de 2 slechts afgemixte voorbeelden van foute tuba's eruit. Overigens is het nog niet te laat hoor. Wij hebben vandaag nog n carnavalsrelease de deur uit gedaan, en die loopt nog overal mee.

Dit komt inderdaad allemaal uit n doosje. Maar das meer eq'ing dan een goede sound.

en uit wat voor een doosje dan wel? dat is mijn groote vraag haha, ik krijg het niet zo schel, ookal boost ik het in het hoog.

hier is mijn trackje. Zoals ik al zei ben ik er niet geheel tevreden over. tips en reacties welkom.

Je hebt gewoon een geschikte tuba erin zitten. Eq'ing! serieus.... Maak een een eq bult, en sweep eens heel extreem door het frequentie gebied, dan hoor je t vanzelf....

Weet je, t is een van die tricks-of-the-trade in de carnavals en apres ski muziek. MAar t is echt niet moeilijk... En gebruik reverb op je tuba!

Okee top tips, ga het morgen eens nachecken en eenskijken of het lukt zoals je zegt!

Los van de tips die al gegeven zijn, zou ik de tuba ook dubbelen met een basklank. Anders zit er geen bas in de mix. Dat hoor je ook bij oa. DJ Roy (Over Honderd Jaar).

Is al gebeurd, met een gewone strakke sub.

Ik heb de mix beluisterd op kleine laptop-speakertjes. Daar is een sub-bas niet op te horen.
Misschien is het een idee om een gewone basgitaar-sample te pakken, of een synthbas met een beetje attack, zodat er op kleine speakertjes ook iets qua 'bas' te beleven valt. Tenslotte bestaat het merendeel van het publiek uit luisteraars met kleine speakertjes. Dus heb je aan een (sinus)-sub-bas niet veel. Die hoor je alleen op heel grote speakers, of op een goede koptelefoon.

Voor apres-ski-muziek gebruik ik meest een trombone-klank en dan een octaafje of wat naar beneden. Er moet niet te veel laag in zitten en hij moet lekker scherp klinken. De bas wordt dan door een basklank gedaan (of door de aanwezige bassist).
Zo te horen is het nummer op een Yamaha PSR of Tyros gemaakt. Wat bij die Yamaha-sound wel helpt is de eindmix extreem te limiten, tot het pompen aan toe.

De plaat is gemaakt met cubase, zonder enige hardware synth's. Allemaal vst (ik ben namelijk niet in het bezit van een hardware synth) Wel een goede tip trouwens, ik heb wat info gezocht over de Yamaha's die je noemde. Bedankt voor de tips! Dat van die synth bass hou ik inderdaad in mijn achterhoofd! ;)

Hee Mark,

Maak jij ook dit soort dingen? Raar dat ik je niet ken, dacht toch zo ongeveer iedereen binnen de apres-ski scene wel te kennen! ;)

Back