Jack plug (female) schoonmaken

Arv

Robot
Ik vroeg me af of iemand iets handigs heeft om de vrouwlijke variant van een jack plug (6mm) schoon te maken. Het is lastig om erbij te komen..
Het is niet strikt noodzakelijk maar ik merk soms wat ruis/kraak op sommige jacks en dus vermoed ik vuil..

Tips 'n tricks iemand?

haal je niet zo een beschermlaag weg waardoor het alleen maar erger wordt op den duur?

Matt, ik denk dat het in mijn geval meer om vuil gaat en niet zozeer oxidatie. Al weet ik dat niet heel zeker bij de oudere.
Anyway, ik denk niet dat ik er een staalborstel doorheen wil raggen hoor.. :D Alleen als hetm echt niet anders kan..

deoxit?

Ik zou niet weten waarom je staal niet zou willen schoonmaken met een staalborsteltje ?
Het is gewoon blank staal/ijzer/metaal, zit toch geen lak laag op die kan je slopen.

Ik zou zelf wel altijd het onderdeeltje eruit halen wat je wilt reinigen omdat anders de troep die je eraf borstelt in de kast van het app. blijft zitten en dat lijkt mij niet echt ideaal.

voor deoxit zou ik even googlen als je het nog niet kent

Ik zou niet weten waarom je staal niet zou willen schoonmaken met een staalborsteltje ?
Het is gewoon blank staal/ijzer/metaal, zit toch geen lak laag op die kan je slopen.

net even een test gedaan, en klopt wat ik zelf al vaker heb ervaren:

electronica-onderdelen van glimmend metaal zijn (vaak) niet massief. is een metaal-laag op koper of iets dergelijks. koper oxideert en dan kan je na een tijd het wel schudden.....dus die glimmende metaal-laag beschermd het en een staalborstel gebruiken is echt geen goed idee dus

en überhaupt waarom zou je een staalborstel gebruiken? dan moet je wel zeer extreme harde aangekoekte rotzooi in je plug hebben...in dat geval is vervangen beter denk ik..

ik zou als eerste met een wattenstaafje met spiritus de boel schoonmaken. kost niks en wie weet is dat voldoende...

Het kan zijn dat het gegalvaniseerd is en als dat er gewoon nog opzit moet je dat er niet niet afhalen (logika), ik heb alleen maar oude meuk en daar zit iig geen glimmende laag op mijn plugen, maar als daar corrosie opzit dan zit dat macrolaagje er toch allang niet meer, dan haal je dus die corrosie-meuk er vanaf met een bijv. zo'n borsteltje (poetsen heeft geen zin) en doe je daarna iets van anti corrosie erop.

Verchroomd. vernikkeld.. Kan allemaal. De goud gecoate plugs zijn toch helaas alleen van de laatste 10 jaar jammergenoeg.

Zoals ik al zei, bij mij is het kraken mimaal maar ik erger me er soms aan als er L/R verschil is. En soms is de oorzaak dan 1 plug die niet helemaal lekker contact maakt.
Mijn ervaring met wattenstaafjes en alcohol is niet zo positief. Vaak is het erna erger!
Ik had het idee dat ik niet de enige was, maar blijkbaar hebben weinig mensen er last van. :D

Gewoon plug er aantal keren in/uit steken werkt vaak het beste, smeren is het begin van het einde, verbindingen droog houden is mijn advies

Gewoon plug er aantal keren in/uit steken werkt vaak het beste, smeren is het begin van het einde, verbindingen droog houden is mijn advies

I agree..

Het was bij mij in het verleden ook veel erger dan nu. Toen ik nog een behringer mixer had.. :D

Back