Random pulse

earlabs

Stamgast
Ik ben de laatste dagen gecharmeerd van het opzetten van mn modular alsof het een electronisch groentetuintje is. Dat komt omdat ik laatst dit las
http://edge.org/conversation/composers-as-gardeners

Nu wil ik dus allerlei zaken random laten triggeren. Ik heb een benjolin, waarmee dat prima gaat, maar ik zoek naar nog een random pulsert Is daar iets voor?

Hoi earlabs,

Ik denk dat je moet zoeken in Pseudo-random om het toch wat structuur te geven.
Dat kan op vele manieren.
Twee LFO's asynchroon laten lopen, mengen, door een GATE/TR module met instelbaar level halen bijvoorbeeld. Hoe meet LFO's je mengt, des de meer random het wordt.
Dan kan je ook nog iedere afzondelijke LFO Envelop generators laten triggeren en vooral niet vergeten feedback lijnen te patchen naar de CV ingangen van de LFO's bijvoorbeeld en/of audio signalen her en der af te tappen en die via Envelope followers weer terug naar de CV's te koppelen.

De variaties zijn eigenlijk eindeloos met de inzet van allerlei modules.

Zelf heb ik in 1983 een module gebouwd die speciaal bedoeld was voor allerlei random-based patronen op te wekken.
De "'Pseudo & Pseudo Random Voltage Processor II and the Pseudo Random Sequencer'"

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/gear/manual/index.html

Hopelijk vind je in het bekijken/lezen van de info wat inspiratie.

Groet,

Marc

Als ik met mijn MS20 mini random patronen wil maken plug ik meestal roze ruis naar de ingang van de envelope follower. Vervolgens de Trig out naar hetgene wat je wil triggeren patchen en de threshold level naar smaak instellen. Het inkomende signaal moet een bepaalde voltage hebben om te triggeren.

(Super)Psycho LFO, Improbability Drive, Binary Zone, Dark Star Chaos, Noise Ring zorgen voor de (pseudo)random gekkigheid in mijn Frac systeem

Ruis --> S&H Audio In
LFO --> S&H Clock In
S&H Out --> Comperator In

je moet de comperator waarde dusdanig (hoog) instellen dat slechts af en toe de topjes van het S&H signaal door worden gelaten wat resulteerd in blips met een duratie die overeenkomt met de ingestelde LFO rate...

Ja, ik had ook aan een comparator met een noise generator zitten denken. ik heb alleen nog geen comparator. Is dat iets? Ik heb wel een rijtje tile modules met erthenvar spullen dus ik denk dat ik daar eens een bestelling ga doen.

En de wogglebug is ook zo'n ding, he. Ik ben nogal fan van Makenoise. Net als heel veel mensen, geloof ik :P

Thnx voor de tip over gebruik van een comparator 6 trak, die stond hier nog niet op het netvlies :)

@Earlabs, voor random gekkigheid is de Wogglebug een hele toffe module. Zit een random gate burst functie op die (evt in sync!) de meest gekke ritmes uitspuugt. Erg tof en onvoorspelbaar !

Back