Yamaha Motif ES versus Motif XS

Michaels Keys

Ouwe rot
Hallo,
Ik ben op zoek naar forumleden die ervaring hebben met zowel de Motif ES als de Motif XS.
Ik heb zelf de overstap uiteindelijk toch gemaakt. De ES is een te gekke synth, maar het laden van samples gaat toch wat traag, de display is wat klein en de gebruikvriendelijkheid kan vast nog wat beter... Op deze punten scoort de XS ook inderdaad beter.
Toch heb ik op een of andere manier niet het gevoel dat de sound ook beter is dan die van de ES, ondanks de enorme hoeveelheid (extra) samples, de acht ipv 4 elementen per voice et cetera. Moeilijk te omschrijven waar het hem in zit, maar de XS lijkt op een of andere manier wat 'dunner' of iets meer gepolijst... Misschien zit het allemaal tussen de oren (ik heb ze niet naast elkaar staan) maar misschien zijn er forumleden die ook de overstap van de ES naar de XS (of zelfs XF) hebben gemaakt en hun ervaring willen delen? Zeer benieuwd!

Nee hoor, zit niet tussen je oren, is ook echt zo. Ik krijg vaak de vraag van jonge toetsenisten wat ze moeten kopen qua Motif en raad ze ook altijd aan voor een ES te gaan, mits ze een heeeeeule goede deal kunnen krijgen op een XS.
Soundverschil is erg groot tussen een 'Classic' en een ES. De ES naar XS deed ik destijds om up to date te zijn onstage, en voor 2 projecten waarbij de XS was gebruikt in de studio maar anders was ik bij de ES gebleven ook.

Als je gaat editten kan je natuurlijk verder gaan en gekkere dingen doen maar in general ben ik het helemaal met je eens en zou ik zelf nooit overgaan van een ES naar een XS in een normale situatie

Ik ben het hier niet mee eens. De XS is op alle punten een verbetering t.o.v. de ES naar mijn mening.
Ik vond de ES wat wolliger klinken en de XS meer hi-fi...

Ik vind vooral dat voor de veelgebruikte Motif sounds het karakter van de ES meer dan voldoende is en het verschil met de XS niet rechtvaardigd als het gaat om sound/Yamaha sound aan je pallet toevoegen. En voor de sounds onstage waar veel Motifs voor gebruikt worden is hi fi vaak niet wat je wilt en warmer/wolliger (ik persoonlijk vind de ES meer karakter hebben in z'n sound) een pre. Los van persoonlijke smaak natuurlijk...iedereen mag alles vinden en vooral kopen wat jij zelf lekkerder vind.

Zelf heb ik geen ervaring met de Motif XS maar ik ben in 2004 begonnen met een Motif synthesizer en sindsdien een tevreden Motif gebruiker.

Eerst was dat de Motif 8. Daarna overgeschakeld naar de Motif ES8. Vooral de polyfonie, het niet langer knoeien met SCSI, meer sample RAM geheugen en ook het aantal insert effecten waren voor mij de belangrijkste redenen om te upgraden.

Bij de introductie van de Motif XS reeks had ik geen echte reden om te upgraden dus niet gedaan. Later wel overgeschakeld naar een S90XS omdat deze toch zo'n 8 Kg lichter is en minder 'bulky' is om mee te nemen.

Maar het gemis van de sequencer (vooral Pattern) duwde mij toch terug naar de Motif. En dat werd dan de Motif XF8. Bij gebruik van het flashgeheugen kan je onmiddellijk al je samples oproepen ( tot 2 GB).

Als synthesizer vind ik de Motif ES nog steeds een puike synthesizer/workstation maar intussen kan je een nieuwe MoXF kopen net onder 1000 euro daar waar een 2dehands Motif XS6 1000 euro of meer kost.

De MoXF kan uiteraard ook gebruik maken van het flashgeheugen dus als je vaak/veel samples gebruikt loont het zeker de moeite waard om de MoXF te overwegen. De behuizing is wat minder stevig dan de gewone Motif synthesizers maar dat is voor de meeste geen probleem want veel lichter en dus makkelijk transporteerbaar. Enkel het klavier van de MoXF6 en MoXF8 vind ik niet lekker spelen maar da's mijn persoonlijke voorkeur voor de wat stevigere/zwaardere touch van de Motif synthesizers met gewogen klavier.
Nog een voordeel van de MoXF is dat je dezelfde engine als de Motif XF kan gebruiken.

Ik zou zeker de MoXF bekijken en vergelijken met de Motif XS waarbij je dan vooral moet letten of de functies, die voor jou belangrijk zijn, aanwezig zijn en voldoen aan jouw verwachtingen.

Ik zou zeker een MoXF8 gekocht hebben maar ik hecht teveel belang aan het klavier dat mij moet liggen en bij mij gaat dan de voorkeur uit naar het balanced hammer action klavier dat Yamaha op de Motif Classic 8/ES8/XS8/XF8 en S90/S90XS gebruikt.

Ik heb een ES7, en ik ben er wel tevreden mee omdat hij gewoon goed klinkt. Maar dat kleine schermpje heb ik altijd een drama gevonden. Die sequincer vind ik te omslachtig, en het editen van geluiden doe ik al jaren liever met gebruik van de pc. Noem het luiheid.

Als ik jou was zou ik mezelf niet richten op de vraag wat beter klinkt maar vooral op of je meer comfort wenst en daar voor wilt betalen.

save/load van de ES is een drama.
arpeggiators is sowieso beter op de XS. Display is handig. Voor livegebruik lijkt me dat wel fijn.

Onthoud wel dat XS geen expansionboards heeft.

Back