monitor attenuator

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb onlangs mooie Dynaudio monitor speakers tweedehands aangeschaft... nu wil ik een attenuator na mn mixer omdat ik niet de monitor output maar de masteroutput naar mn monitors wil sturen... Op het web staan verschillende oplossingen en vooral hele dure oplossingen (die duurder zijn dan wat ik voor mn monitors heb betaald).
Ik dacht ik stop er een potmeter tussen maar blijkbaar moet je dit doen met een stepped attenuator om het geluid niet te kleuren.
ik zoek eigenlijk een zelfbouw oplossing. iemand goede ideeen en voorbeelden?

Hallo,

Een zelfbouw oplossing is niet heel erg moeilijk te maken.
Maar als je de beste oplossing wil maken moet je een H-brug bouwen.
(zoekterm gaat je veel opleveren).

Korte beschrijving:
Een H-brug heeft een ingang en een uitgang en bestaat voor jouw toepassing uit tweemaal 7 weerstanden.
De ingangzijde heeft een vaste impedantie.
En de uitgangszijde ook.
Het totaal is gebalanceerd.

Het probleem:
Als je een H-brug in stereo gebalanceerd wil maken, en je wil het geheel met één knop kunnen bedienen, dan heb je een potmeter nodig met maar liefst ZES decks. (zie link)
Dat is lastig te vinden of duur.
Ik heb zelf gekozen voor een T-brug. De verbinding tussen je mixer is dan niet meer gebalanceerd maar dat is volgens mij geen probleem als je kabels van voldoende kwaliteit zijn en niet te lang zijn.
Als je voor een T-brug gaat kan je met een dubbeldecks potmeter uit de voeten.

Verder:
Als je kiest voor een potmeter is dat een wat minder mooie oplossing dan wanneer je kiest voor een stepped regelaar.
Als je per dB wil kunnen regelen heb je erg veel steps nodig (lees: duur).
Je kan in china betaalbare oplossingen vinden.
Ik heb ondanks dat gekozen voor een potmeter.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29646487/bridge-attenuator.gif

thanx!
ik had dit inderdaad ook gevonden... maar ook de veel te dure stepped oplossing. ik vraag me vooral af waarom je voor een monitor per db wilt steppen omdat je tenslotte het volume bepaald om lekker te kunnen luisteren en niet om metingen te doen.
ik vind een draaiknop per kanaal niet storend dus twee h bruggen zou te doen moeten zijn, aan de andere kant zijn mn kabels erg kort omdat ik nearfields gebruik

Een argument voor een stepped regelaar is dat je per step twee gematchte weerstanden kan gebruiken.
Dan weet je zeker dat je L en R kanaal altijd precies even hard staan.

Wat betreft de stappen:
je wil natuurlijk het liefst zo klein mogelijk stappen.
1dB is een kosten besparing.
1/2 dB zou een mooiere oplossing zijn..

Voor mij valt "stepped" in de catergie miereneukerij, maar ik ben dan ook geen mastering engineer...

niet perse beter maar in mijn setup gewoon handiger
edit: even de reden.... ik werk met een vrij minimale setup (veel modulair) en er zit een compressor en eq op mn masteroutput (dus niet op bussen) en die wil ik kunnen horen in mn monitors.
het kan allemaal meer proffi met meer en beter en uitgebreidere mixer enzo maar ik wil gewoon voorlopig de chain zo.

oudere mengtafels gebuikte stappenregelaars met een stepafstand van 2dB,4dB, 6dB, enz.ect. (geiling, telefunken, ant, joe name it)
dus dan ben je relatief goedkoop uit met een 6 standen schakelaar

niet perse beter maar in mijn setup gewoon handiger
edit: even de reden.... ik werk met een vrij minimale setup (veel modulair) en er zit een compressor en eq op mn masteroutput (dus niet op bussen) en die wil ik kunnen horen in mn monitors.
het kan allemaal meer proffi met meer en beter en uitgebreidere mixer enzo maar ik wil gewoon voorlopig de chain zo.

Ok, ik snap! dank je.

Hmmm, nu raak ik ook enthousiast.
Maar, is dat kastje niet meer voor mensen die geen mixer hebben en alleen output van de pc oid?

Is er een verschil?

Het is in ieder geval niks meer dan een viervoudige potmeter. Een vrij stroeve dus hij draait erg lekker. Ik heb hem ook.

Volgens de fabrikant is het beter, omdat dan de outputs van je pc/soundcard op 0dB kan blijven en dus beter klinkt? Maar, als je dus een desk hebt met monitor outs, is het dan een voordeel (buiten de wensen van de OT natuurlijk) om de master outs naar dit kastje te sturen?

Volgens de fabrikant is het beter, omdat dan de outputs van je pc/soundcard op 0dB kan blijven en dus beter klinkt? Maar, als je dus een desk hebt met monitor outs, is het dan een voordeel (buiten de wensen van de OT natuurlijk) om de master outs naar dit kastje te sturen?

Oh, nee, normaal gesproken niet natuurlijk. Het ging om wat TS wilde...

Back