Soft-sampler met behoorlijke transpose functie

Keybern

Ouwe rot
Ik zoek een software sampler die net zoals zo'n oude Emax / Emulator / ... samples kan inladen om ze vervolgens over meerdere keys te spreiden en daarbij automatisch de pitch aanpast zonder impact op de lengte/snelheid van de sample.

Ik vind dit soort functionaliteit altijd zo mysterieus omschreven in de specs.
En het is blijkbaar geen vanzelfsprekendheid voor een soft-sampler om het überhaupt aan boord te hebben.

ShortCircuit is bijvoorbeeld een freeware sampler maar deze lijkt het niet te ondersteunen.

Voor vintage samplers was dit toch standaard functionaliteit, niet??

Laatst gewijzigd:
Nee. Wat je beschrijft is timestretchen, een proces dat op oudere samplers vaak offline gebeurde en dan een minuut kon duren.

Kontakt kan dit wel in realtime (Time Machine/Tone Machine).

Samplers = digitale tape. Sneller afspelen betekent hogere toonhoogte maar ook dat je sneller door je centimeters tape heen bent. Het gaat er overigens niet beter door klinken!

Volgens mij is de Roland VP-9000 1 van de weinige "vintage" hardware samplers die dat realtime kan.
Jaren '80 samplers bij mijn weten sowieso niet.

bedankt voor de reacties, jongens!

Ohh, maar het hoeft niet persé real-time.
Ik kan me inderdaad herinneren dat de Emax wel even wat tijd nodig had om zijn sample(s) te bewerken.
Zijn er dan programma's die het in een pre-processing / offline vorm ondersteunen? (PC)

Zo van, wav aanklikken, inladen, een paar seconden (?) laten pre-processen zodat ie ge-pitch-scaled wordt over de geselecteerde keyrange, en dan gaan met die banaan.

Nee. Wat je beschrijft is timestretchen
Volgens wikipedia is dat het omgekeerde van wat ik zoek. Timestretchen is, zoals de naam reeds laat vermoeden, de snelheid of duur van een sample aanpassen zonder de pitch te wijzigen.
Ik wil de pitch wijzigen zonder de sample sneller te laten lopen. = pitch scaling / pitch shifting

Ten tijde van de hardware samplers leek het transposen van een sample over meerdere keys een standaard functionaliteit. Tegenwoordig lijkt men reeds tevreden met een single shot loopje.
Nu, de Emax had ook haar beperkingen: een enkele sample kon slechts 2 à 3 keys hoger dan de root key getransposed worden. (lager kon wel oneindig)
Maar om dat probleem te omzeilen ondersteunde ze dan weer "multisampling".

Laatst gewijzigd:
Back