Hoe kan ik gemaakte tracks op de pc laten integreren in een band?

Robi

Hega
Werk graag in Ableton en met softsynths en maak hier van alles en nog wat mee (electro, downbeat etc).

Graag zou ik toch wat meer mijn gemaakte tracks en/of ideeën willen laten integreren in een band.

Hoe kan ik mijn partijen oid met anderen laten samenklinken?
En dan bedoel ik niet zozeer het laten meespelen van partijen door de seq, maar dat alles min of meer wordt nagebootst (zoals drums, bas, melodielijnen etc).

Jammer, dacht dat ik mijn vraag duidelijk geformuleerd had.....

In elk geval zou ik mijn tracks ook naar een band willen gaan 'vertalen'.

Eventueel zou ik deels een aantal sporen kunnen laten meespelen met de seq en drums, bas etc kunnen laten invullen door anderen.

Maar in de praktijk lijkt het me toch wel wat moeilijker....

Hangt er een beetje vanaf wat je precies wil gaan doen. Als je de bas of melodielijnen door anderen wil laten spelen dan is dat een kwestie van aangeven wat je precies gespeeld wilt hebben en op welke manier. Kan op gehoor door je medemuzikanten, of uitgeschreven. Maar het is niet helemaal duidelijk of je die medemuzikanten (dus een band) hebt?

De aanpak hangt een beetje af van welke instrumenten je al mee wil laten spelen. Voor een drummer is het van belang dat je met iets van een clicktrack werkt zodat het tempo klopt met wat jij in Ableton doet. Je kunt er ook voor kiezen om een aparte mix uit te sturen met bv alleen de groove zoals je 'm wilt hebben zodat hij daar mee mee kan drummen (op koptelefoon), maar dat je jouw electronische drums dus verder niet over de versterking mee laat lopen.

Voor bas en gitaar is dat wat makkelijker. Gewoon laten horen/zien wat je wilt hebben en dan is het aan hen om dat na te spelen. Vervolgens kun je jouw tracks die die partij ook spelen muten in Ableton. Zo strip je jouw volledige track totdat je alleen nog jouw partijen over houdt.

Als ze noten kunnen lezen kan je je muziek ook exporteren naar bladmuziek. Ik dacht dat Cubase die functie had. Anders zou je iets als Sibelius kunnen gebruiken.

Back