Tips voor locaties optredens Industrial/EBM/Electro band

MvD

Ouwe rot
Beste leden,

Ik wil graag een beroep op jullie doen. Ik ben opzoek naar tips om te zorgen dat je als band (met eigen repertoire) aan de bak kan met live optredens.

We zijn sinds 2011 al flink aan de bak en onze 2e cd is nu via pre-order te bestellen (wij zijn de Evil Goat Riders).

We maken Industrial/EBM/Electro en we willen graag live gaan optreden maar dit is best lastig als je nog niet een eerste optreden gefixt hebt.

Nu kan je wel willekeurig ergens gaan spelen maar de locatie en het publiek is toch best belangrijk. Ik bedoel, als we gaan spelen in een kroeg waar normaal 70s en 80s gedraaid wordt is het verwachtingspatroon van de gasten totaal verkeerd ;)

Wij komen uit omgeving Utrecht en Eindhoven en zijn zeker bereid te reizen. Ik heb een aantal poppodia aangeschreven maar die krijgen ook 100den mails per week binnen.

Wij willen graag aan de bak, heeft 1 van jullie tips?
Ik lees op veel website's: bandwedstrijden maar dit zijn 9 / 10 coverbands en of popbands. Binnen deze categorie vallen wij zeker niet...

Er zijn legio kleine lokale festivalletjes waar nieuw talent 'n kans krijgt.
Dit jaar zal je daarvoor misschien te laat zijn maar voor volgend jaar ben je iig op tijd :D
Kijk eens op facebook pagina's van soortgelijke kleine bands. waar spelen die?

Concertagenda's uitpluizen en kijken waar bands spelen die een beetje in hetzelfde genre spelen. Meestal is het met industrial en EBM wel dat het redelijk dicht tegen metal aan kan liggen qua intensiteit, dus daar zou je het ook in kunnen zoeken.

Poppodia aanschrijven is een optie, maar meestal geen die veel resultaat oplevert. Wat je beter kunt doen is regelmatig de telefoon pakken en bellen. Uitzoeken wie de programmering doet in die zaal en af en toe polsen of ze je misschien ergens als voorprogramma bij kunnen zetten. Een netwerk opbouwen is in ieder geval belangrijk, dus zorg er zeker voor dat je je gun-factor opkrikt, dus niet gaan lopen zeuren of irritant zijn... ;)

Aan bandwedstrijden meedoen is gezien het genre waar je opereert misschien niet echt een optie, maar hangt af of die bij je huidige fan-base in de buurt is. Als je genoeg man op de been kunt brengen dan kun je altijd nog voor de publieksprijs gaan. Maar ik zou eerder richten op iets als de PopRonde om vlieguren te kunnen maken.
En contact zoeken met soortgelijke bands in het genre om bijvoorbeeld een package aan te kunnen bieden bij zalen zodat ze er bijvoorbeeld een thema-avond van kunnen maken.

Stuur me een pm indien interesse: ik ken een organisator, liefhebber in de antwerpse kempen. Wie weet...

Thank you all voor jullie reactie's , ga ik zeker wat mee doen. @Klinkse: ik heb een berichtje naar je gestuurd :)

Misschien kun je de goth/industrial feestjes benaderen? Ik organiseer zelf (nu nog) Nachtschade in het hoge noorden, alleen hebben we dit jaar geen bandjes meer nodig. Maar ik stel me zo voor dat er wel meer organisatoren zijn die af en toe bands willen neerzetten.

Thanks Scrape. Ja klopt, alleen wanneer je festivals aanschrijft e.d. dan willen ze toch graag bands hebben met enige podium ervaring. Ikzelf heb wel podium ervaring maar nog niet in deze band formatie, dat maakt het juist lastig.

Je kan natuurlijk bij wat kleinere poppodia aankloppen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om een avondje (zelf) te organiseren, of een zaaltje zelf huren.
Klein beetje investeren (dus geen/weinig inkomsten voor je optreden) en dan als een gek gaan promoten, flyeren, etc.

:)

underground poppodium de gonz in gouda, ik weet zeker dat wanneer je een demo stuurt ze interesse hebben. En als je niks hoort, gewoon zelf nog eens peilen, ze werken met vrijwilligers dus er blijft wel eens wat liggen….

Mijn eigen ervaring is dat wanneer je eenmaal een paar optredens hebt het balletje vanzelf gaat rollen. Zo ben ik via een optreden in de ekko ooit eens aangesproken om op te treden in de winston kingdom in amsterdam. Start small, doe de podiumervaring op in kleinere podia, hier is het niet zo'n ramp als je op je bek gaat. Doe je dat wel dan leer je ervan en neem je het mee naar die "grote" gig. Ook een tip die kan helpen is een "rider" klaar te hebben, een simpele lijst met alle technische details, wat je meeneemt en wat je nodig hebt. Een serieus poppodium zal je zeker om zoiets vragen en het scheelt je heel veel stress. Als jullie in gouda gaan op treden kom ik zeker kijken!

Hoi Puikegast.

Goed idee inderdaad, de gonz! Ik stuur ze morgen even een berichtje!

Ja dat klopt. We hebben onze eerste gigs nu gepland staan! 10 Oktober in Amsterdam en op 1 november in Delft. Dat is inderdaad ook ons plan. We hebben mooi een datum om naar toe te werken.

Een rider heb ik al klaar liggen. Ik heb een stukje op onze website gemaakt voor boekers waar promo fotos staan de rider en het stage plan :)

Thanks voor je tips. Als we in de Gonz spelen laat ik het je weten!

Misschien wat opzoekwerk doen naar de organisaties van deze events (ze zijn zeker niet allemaal geïnteresseerd in dit soort muziek):
http://www.kagankalender.com/calendar.php
En dan wat emailen he. Of je kan gewoon naar de optredens gaan en die mensen aanspreken...

Er zijn veel meer mogelijkheden in Duitsland, maar ik weet niet direct een goede bron met een overzicht.

Laatst gewijzigd:
Hoi T-CM11,

De Kagankalender ken ik al, ik heb daar best een shitload van toko's gemaild... Op email wordt vaak weinig tot niet gereageerd, dat is niet fijn maar goed. We blijven het proberen.

Ja ik weet het, maar we willen eigenlijk eerst wat ervaring opdoen in Nederland voordat we de grens over gaan :). Thanks lig voor het meedenken :)

Back