Motu 828 MK3 vs RME 400 UC

demian

Ojee
Beiden kosten nieuw ca 800,-

RME heeft betere converters..
Motu heeft dsp audio processing (wat me weinig boeit)

Specs zijn verder zo goed als gelijk.

Dus, waarom Motu en waarom RME ?

2e hands zie ik redeljk wat Motu's (ca 425,-) en vrijwel geen (gunstig) geprijsde RME's.

Hoe zit dat?

RME's drivers hebben een hele goede reputatie. Langdurige ondersteuning en heel stabiel.

Precies, maar dan worden de motu's toch te duur verkocht, of heeft dat met de Import naar Europa te maken.

Ik kan geen andere reden bedenken voor het vrijwel te verwaarlozen prijsverschil. (Nieuw)

RME ontwikkeld drivers EN usb controller zelf. Daardoor presteren ze beter en stabieler, en kunnen ze feitelijk ook eindeloos ondersteuning bieden voor hun producten. Motu (en bijna alle andere merken) maken hun producten van OEM hard- en software waardoor ze soms net niet op tijd die ene driver update kunnen leveren omdat ze afhankelijk zijn van hun leveracier. Simpel gezegd dan... Het is de hoofd reden dat RME doorgaans duurder in aanschaf is, maar wel het best presteert. Als een gelijk gespecte Motu hetzelfde kost nieuw als een RME dan vind ik de Motu inderdaad ook te duur. En dat de RME 2e hands weinig voorbij komt zegt ook wel wat.

"Te duur" - tja, 't is de prijs die de markt bereid is te dragen he? Verder zullen er natuurlijk ook kosten in de verpakking zitten, je krijgt een full rack in plaats van een half rack.

Haha, ja goed, maar ik kijk vooral naar prijs, gezochte functies en kwaliteit.

Ik zou denken dat geluidskwaliteit op 1 moet staan bij een geluidskaart. :)

RME is kwalitatief hoogwaardiger maar vrijwel even duur als de genoemde Motu.

Neemt niet weg dat ik m nog steeds flink aan de prijs vind, maar dat geldt dan voor een nieuwe Motu dan helemaal eigenlijk, ondanks de mooie verpakking en DSP functies.

de DSP functies vond ik vrij waardeloos bij de 828 mk3.

uiteindelijk overgestapt op een RME UFX en ben daar erg tevreden over. echt stabiel, betere klank en ook goede preamps.

De Motu's hebben DC gekoppelde outputs, je kan de outputs ook gebruiken voor het genereren van control voltages.
Bijvoorbeeld met:
http://www.expert-sleepers.co.uk/silentway.html
http://www.motu.com/products/software/volta
of met maxmsp.

Dat doet de RME net zo goed!

De Motu wint op features, de RME op kwaliteit. Maar een Motu is al echt een hele goede geluidskaart vergeleken met de meeste (semi) pro kaarten.
------

http://www.expert-sleepers.co.uk/siwacompatibility.html

OK de RME heeft alleen een headphone output voor CV...

Ey zit een hoorbaar verschil tussen een Motu en een RME. De RME heeft duidelijk meer punch.

Neemt niet weg dat een Motu een primá ding is. Ik heb mijn Ultralite MK3 vele malen gebruikt als main mixer op dans feestjes. En dan niet voor 200 man, maar voor 2000. De DSP is wel echt heel fijn. Je kan het ding prima als audio processor gebruiken. Alles beter dan een LS9 van Yamaha...

Dit kan overigens ook met sommige RME's. Zo nu en dan komen ze ook voorbij als MADI bridge in de pro audio settings in live situaties. Een fireface staat nog steeds op mijn verlanglijstje. De Motu heb ik opgeblazen door blind prikken van FireWire...

Dat doet de RME net zo goed!

De Motu wint op features, de RME op kwaliteit. Maar een Motu is al echt een hele goede geluidskaart vergeleken met de meeste (semi) pro kaarten.
------

http://www.expert-sleepers.co.uk/siwacompatibility.html

OK de RME heeft alleen een headphone output voor CV...

Rme heeft maar 2 dc coupled outputs volgens mij, bij de motu zijn alle outputs dc gekoppeld. Als ik alleen op geluidskwaliteit zou moeten kiezen zou ik ook de RME kiezen. Maar met Motu heb je ook een hele uitgebreide midi/cv interface.

Vandaag een motu 828 hybryd mk3 gekocht. Morgen maar eens aansluiten.

Begrijp ik goed dat ik nu ook 8x cv / gate kan uitsturen over de audio outs?

RME heeft ook DSP audio-processing, retestabiel, vond zelf de punch inderdaad winnen van Motu en erg leuk: een aantal van de RME's hebben een class-compliant mode wat ze ook geschikt maakt voor aan een iPad. Maar goed, mosterd na de maaltijd, en Motu is zeker niet slecht.

Volgens mij inderdaad 8x cv/gate via audio, met http://www.expert-sleepers.co.uk/silentway.html toch?

Vandaag een motu 828 hybryd mk3 gekocht. Morgen maar eens aansluiten.

Begrijp ik goed dat ik nu ook 8x cv / gate kan uitsturen over de audio outs?

ja dat klopt, ik heb hier zelfs max for live devices voor gemaakt

ik kan nu uitsturen:

pitch 1v / oct
gate
clock (incl divider / multiplier)
midi->cv (0-5v of -5 +5 v)
velocity->cv
aftertouch->cv

ik gebruik zelf een motu 16a, maar heb het ook getest met de ultralite mk3

de 16A gaat tot -7,3v / +7,3v
de ultralite tot -5,3 / +5,3v

828 niet getest, maar zou ook prima moeten werken

Ik heb ook wel de ervaring dat RME een helderder geluid heeft (fireface) maar sinds ik alleen nog met een laptop werk gebruik ik die niet meer. Ik heb 600,- betaald bij Bax voor een B stock kaart, die bijna 300,- euro meer voor een RME ging me net iets te ver op 't moment, ik moet er eigenlijk nog een kaart bij en 2x RME prijzen betalen wordt me iets te gortig. :D

Back