Combo orgel geluiden maken op een minimoog.

Minimoog

Ingeburgerd
Hoe kun je het beste op een monofone analoge subtractieve synthesizer als bijv. een Minimoog, of de software synthesizer Edusynth van Native Instruments een wiebelig combo orgel (Vox Continental, Philicorda, Farfisa) geluid maken? Door de beide oscillatoren in deze synths te moduleren met de LFO kan ik voor vibrato zorgen.

Toonwielen zijn best te benaderen met blokgolven. Ik zou de 3 VCO's in akkoorden stemmen. LFO op VCA gebruiken om een Leslie te simuleren. Beetje LFO op de VCO als je de stemming wiebelig wil hebben. Maar dicht gaat het waarschijnlijk niet benaderen zonder externe FX.

Een orgel heeft geen Attack/release op de VCA dus gewoon de VCA met een gate open en dicht zetten
Dan kan je de envelope gebruiken alleen op het filter om hiermee het click-geluid te maken.
Dit doe je door de decay praktisch dicht te zetten.

Ik kan op mijn Juno-6 een redelijk realistiche Hammond b sound programeren, dus dan moet dat ook op de mini kunnen.

Behalve dan dat een Hammond bijna altijd polyfoon bespeeld wordt, dus het monofone is een zware beperking in het bespelen van de Hammondklank. Met mijn voorstel om de VCO's in akkoorden te tunen kom je nog ergens, maar ik zou er geen Whiter Shade Of Pale mee aanvallen. :D

Blokgolf en/ of andere puls, korte attack decay, hoge sustain, korte release
Verschillende voetmaten combineren
Multitracken
Leuke galmveer en lesly/ lichte vibrato/ chorus
Makkelijker en meer gelijkend is voor 100 euro even marktplaats afstruinen
Een mini gaat snel te vet en of zwevend klinken

Back